Situace se zlepšuje, ne moc rychle, ale zlepšuje
27. 01. 2007
Hejtmana Středočeského kraje Ing. Petra Bendla jsem navštívil
v polovině prosince 2006, abych se ho zeptal, co říká tomu, že ministr pro
místní rozvoj Petr Gandalovič převedl další kompetence týkající se
resortu cestovního ruchu na krajské úřady.
Jsem přesvědčený, že to je správný trend. Že by Ministerstvo pro
místní rozvoj ČR mělo postupně měnit svoji tvář a předávat na regiony
kompetence, které jsou evidentně regionální. A pokud jsou lokální, pak na
města a obce. Přístup pana ministra Gandaloviče vysoce oceňuji.
Hospodářsky i organizačně je lepší a obecně prospěšnější spravovat
resort cestovního ruchu z míst, kterých se jeho aktivity týkají a kde
vytváří hodnoty, než z ministerstva.
Ačkoliv na území Středočeského kraje máte např. Kutnou Horu,
místo zapsané na Seznam světového kulturního dědictví UNESCO, nebo
zřejmě nejnavštěvovanější hornické muzeum v Evropě na Březových
Horách v Příbrami, či Karlštejn atd., je třeba i ve prospěch
takovýchto prvořadých turistických cílů (a podnikatelských aktivit na ně
navazujících) zabezpečovat servis, který přesahuje rámec krajské
samosprávy, ba někdy i státu. Ostatně, čas od času se proto
středoevropské země spojují v rámci kampaní „navštivte střední
Evropu“ při oslovování vzdálených trhů, např. japonského, čínského,
amerického apod.
Je třeba odlišit od sebe dvě věci. Jednou je organizace cestovního ruchu a
druhou majetková správa pamětihodností – turistických cílů. Jsem toho
názoru, že je ku škodě, že leckde není možné, aby samosprávy měly
větší vliv na fungování památek. Kdysi jeden pan ministr kultury
proklamoval, že je připraven převést památky na kraje, a následným
prohlášením: „Já Bendlovi Karlštejn nedám,“ sebe sama pasoval do role
jejich držitele a mocnáře. Středočeský kraj na to reagoval, že mu nejde
o to za každou cenu vlastnit národní kulturní památku, ale aby Národní
památkový ústav a památkáři v Česku více reflektovali potřeby obyvatel
a jejich samospráv. Přece jen dosažitelnost z kraje na památkový ústav
(ať už regionální či národní) je hodně komplikovaná. Preferovali jsme
větší legislativní propojení a možnosti koordinace toho, co se v našich
krajích s památkami děje. Ne za každou cenu vlastnit, ale být
otevřenější veřejnosti.
V šedesátých letech minulého století, kdy byla životní úroveň
v Československu vyšší než v Rakousku, byl cestovní ruch označen za
oblast strategických hospodářských zájmů této spolkové země. Dnes tak
Rakousko z cestovního ruchu generuje zhruba desetinásobek inkasa oproti
Česku, které má daleko rozmanitější a četnější síť turistických
atraktivit a cílů. Vzdor tomu Rakousko nemá spolkové ministerstvo
cestovního ruchu, ale tento resort řídí zemské vlády.
Iniciativy v resortu cestovního ruchu jsou v Česku hodně různorodé.
Stát, obce i soukromé osoby, všichni mají v tomto systému místo. To, co
někdy vadí, je tedy roztříštěnost přístupů. Zvlášť u malých obcí
a rodinných firem, jež nemají takové možnosti, příp. finanční
prostředky, aby k sobě dostatečně směrovaly turistickou poptávku. Proto
jim Středočeský kraj pomáhá v řadě oblastí. Jednou z nich je
poskytování grantů za účelem propagace a vyšší míry zhodnocování
daných turistických lokalit. Další možností je využití finančních
prostředků ze Společného regionálního operačního programu, který
Středočeský kraj spravuje, a kde si jako jednu z priorit nastavil podporu
odvětví a podnikatelských aktivit cestovního ruchu. Příležitostí je
celá řada, a je na lidech, jak si s tímto poměrně administrativně
náročným systémem poradí.
No, nemůže to být „cochcárna“, v níž si každý dělá co chce.
A „cochcárnou“ by neměl být ani byrokratický aparát – úřad,
i když mívá snahu zaměstnávat sám sebe, aniž by cokoliv produkoval. To
proto, že tuto tendenci zpravidla omezuje vrcholový management – volení
politici, kteří povětšinou reflektují na společenskou poptávku. To, proč
je Česko na zhruba desetině možného inkasa z cestovního ruchu, je ale
právě proto, že taková společenská poptávka, aby cestovní ruch
vydělával na výdaje Česka a jeho obyvatele, není. Ostatně drtivá
většina našinců si neuvědomuje hospodářské dimenze cestovního ruchu,
takže v čele jejího žebříčku priorit cestovního ruchu figurují
požadavky: omezit příjezdy turistů ze Společenství nezávislých států
(přitom právě tito u nás mívají nejvyšší útraty); zrušit víza do
Ameriky, a když to nejde, zavést je Američanům (to abychom přiškrtili
další ze zdrojů, z nichž k nám proudí příjmy), mít co nejtvrdší
korunu vůči euru a dolaru (aby se Čechům v zahraničí radostněji
utrácelo), a odradit tak spoustu turistů, pro něž se tím v Česku zdraží
služby atd. To, proč stát k odvětví cestovního ruchu donedávna
přistupoval jako k „Popelce“, bylo proto, že politici až příliš
důsledně respektovali „vox populi“ – hlas lidu.
Nemám pocit, že by nebyla společenská poptávka, aby cestovní ruch na nás
vydělával. Těch, kteří se zajímají o možnosti získat finance do
cestovního ruchu, je čím dál víc. Stejně, jako je čím dál více
subjektů, které nabízejí nějaký produkt nebo službu turistům. Na
cestách, které pravidelně v rámci Středočeského kraje dělám, vidím,
jak se obce a města mění k lepšímu, jak krásní. Jak se zvelebují
turisticky atraktivní lokality, v nichž nejsou podmínky, aby se prosazoval
jiný průmysl. Jak vznikají nové kvalitní ubytovací a restaurační
kapacity, parkoviště a orientační systémy. Cyklostezky, zejména podél
řek. Středočeský kraj do cykloturistické infrastruktury a rozvoje aktivit
cestovního ruchu ročně investuje miliony korun. Jiná věc je, že někdo
může namítnout, že to je pomalé a že by to mohlo být rychlejší. Přesto
musím konstatovat, že se situace zlepšuje. Ne moc rychle, ale zlepšuje.
Např. teď děláme novinku, která zatím jinde moc nebyla, kdy poměrně
značnou finanční částkou přispíváme starostům na realizaci tzv.
„Koňské stezky“. Hodně obyvatel i návštěvníků Středočeského
kraje se totiž věnuje jezdectví a koňařině vůbec. Vznikají in-lineové
dráhy. Denně se přesvědčuji, že čím dál víc obyvatel si uvědomuje,
že turistický ruch a podnikatelské aktivity cestovního ruchu jsou (nejen
u nás ve středních Čechách) cestou, jak do svých obcí a měst
přivádět hospodářské oživení. Jak generovat pracovní příležitosti,
aby lidé nemuseli jezdit za prací a mohli pracovat v místě trvalého
bydliště.
27. května 2006 jsme se potkali v Lánech. První dáma tam
slavnostně otevírala naučnou stezku k ukázkové části Lánské obory.
Bylo to vůbec poprvé, co byla částečně zpřístupněna veřejnosti.
Jsme rádi, když paní prezidentová nebo pan prezident (kteří jsou svým
bydlištěm příslušní do Lán, a tudíž Středočeši) realizují takovéto
projekty. Když se osobně vydají do regionů podpořit aktivity tohoto druhu.
Pro nás je to o to příjemnější, protože podpora cestovního ruchu je
jednou z priorit Středočeského kraje i do budoucna.
O tom svědčí i jedno z našich předchozích setkání ve
Španělském sále Pražského hradu, kde jste se v přítomnosti
prezidentského páru osobně zhostil předávání ocenění v rámci
vyhlášení prestižní ankety „Českých 100 nejlepších“.
Jako středočeského hejtmana mne potěšilo, že jsem se tam sešel s řadou
středočeských firem, což jsou v podstatě naši reprezentanti. Např.
ŠKODA AUTO a.s. Mladá Boleslav, která je ve Středočeském kraji velkým
zaměstnavatelem, se v rámci českých top 100 umístila na druhém místě.
Ale na středočeském trhu práce se významně podílejí i další firmy,
jež figurovaly mezi oceněnými. A protože všechno souvisí se vším,
významně podporují i podnikatelské aktivity cestovního ruchu. Nejen
v outgoingu tím, že si v nich jejich zaměstnanci vydělávají na zimní
lyžařské zájezdy do Alp či letní dovolené u moře, ale sférou
služebních cest a firemních akcí a z hlediska domácího
cestovního ruchu.
Rád bych se teď vrátil hodně zpátky. 28. února 2001 (viz čtvrté
vydání Všudybylu 2001, str. 15) jsem byl účastníkem rozlučkového
večírku, kde jste se loučil s kolegy zákonodárci Poslanecké sněmovny
Parlamentu ČR. V jeho průběhu jsem oslovil prof. Václava Klause, zdali mu
není líto, že se společně s Ing. Josefem Jalůvkou zříkáte
poslaneckých mandátů. Pan Klaus tehdy řekl: „Když se na to dívám jako
předseda, který věděl, že když poslanci přijdou, že jim trvá určitou
dobu, než se zorientují, než dozrají, pak ano. Teď už bych chtěl sklízet
plody jejich dozrání, a oni odcházejí. Určitě je to škoda. Na druhé
straně je evidentní, že využijí svých poslaneckých zkušeností a že
v krajských funkcích osvědčí, že se tu ledacos naučili.“ Vzápětí
jsem se ptal vás, s jakými pocity odcházíte dělat na plný úvazek
hejtmana Středočeského hraje, a vy jste odpověděl: „Smíšenými.
Odcházím proto, že jsem to v případě svého zvolení hejtmanem slíbil, a
sliby se mají plnit. Smíšenými proto, že tu mám spoustu známých a
kamarádů. Od kamarádů a známých se těžko odchází, byť to v mém
případě není příliš daleko.“ Tehdy jsem přemítal, máte-li
zapotřebí jít do takové nejistoty. Pane hejtmane, bylo to správné
rozhodnutí?
Poslanecká činnost je složitá a těžká. Zákonodárce, který chce
pracovat, má opravdu hodně práce. Činnost hejtmana je ale akčnější než
zákonodárce. Protože jsem před tím byl starostou, zastesklo se mi po tomto
rušnějším životě. Být u vzniku krajských samosprávných celků je
obrovskou zkušeností. Když si představíte, že jsme na začátku měli
čtyři zaměstnance a čtyřicetimilionový rozpočet a během šesti let
převzali všechny samosprávné povinnosti a funkce a vybudovali instituci
s téměř šestnáctimiliardovým rozpočtem. Že se podařilo zrušit
okresní úřady a převést jejich pracovníky, takže dneska zaměstnáváme
přes šest set lidí. Že zřizujeme a spravujeme stovky organizací. Řídíme
střední školství, dopravní obslužnost (většinou autobusovou). Že
v oblasti kultury spravujeme galerie, muzea. Řídíme oblast sociálních
věcí, ústavy sociální péče, domovy důchodců, dětské domovy, domy
pečovatelské služby. Že máme na starosti krajské zdravotnictví a všechny
problémy, které s tím souvisí, je to obrovská zkušenost. Svého kroku
z roku 2001 nelituji. Koneckonců jsem tehdy sliboval, že v případě
zvolení hejtmanem složím funkci poslance. Jsem přesvědčen, že by člověk
neměl sedět na více židlích. Vývoj mi dal zapravdu. Bylo potřeba, abych
se coby hejtman Středočeského kraje vzniku krajského úřadu a všemu, co
s tím souviselo, věnoval na „full time“. Někdejší praxe zákonodárce
je mi velmi užitečná. Do sněmovny totiž předkládáme návrhy zákonů.
Hledáme prostor, jak na základě zkušeností z krajů optimalizovat
legislativu. Práce hejtmana mne naplňuje také proto, že se zde na
Středočeském krajském úřadu sešel vysoce kvalitní tým lidí.
Velký význam pro Středočeský kraj má pražské letiště.
Kdo se podívá na mapu, vidí, že území katastru Prahy směrem k letišti
má jakýsi hrb vlomený do Středočeského kraje. Takže airport by se spíše
měl jmenovat „Letiště Praha-Ruzyně Středočeský kraj“.
Nejvýznamnější české mezinárodní letiště totiž ze dvou třetin leží
v katastru Středočeského kraje, avšak sídlo státního podniku Letiště
Praha je v pražské třetině. Nám to ale nevadí. Rozvoj letiště není
definován jen rozhodnutím pražského zastupitelstva, ale také
Středočeského kraje.
Když jsem poprvé letěl do Curychu do Švýcarska (ještě Swissairem),
zavazadla, která jsem odbavil na letišti v Praze a Středočeském kraji, mne
čekala v Ženevě v hotelovém pokoji v République et Canton de Gen?ve.
Bylo to nejen díky švýcarské preciznosti, ale také proto, že letiště
v Curychu má vlastní nádraží. Jsem přesvědčen, že je obrovskou chybou,
že letiště v Praze-Ruzyni nemá rychlíkové nádraží, odkud by
cestující mohli pokračovat do ostatních míst Česka (nejen), a že kromě
železniční vlečky není napojeno na železniční síť České věci
veřejné – tj. republiky.
Nevím, jestli to přímo souvisí s vašimi kufry, ale jsem přesvědčen, že
by ruzyňské letiště mělo být napojeno na systém drážní dopravy.
Stejně tak na metro. Železnice má výhodu, že může přepravovat i cargo a
že pražské metro těžko kdy povede až do Kladna. Nepovažuji do budoucna za
řešení, aby cestující nastoupil na Kladně do auta, nechal jej před
Prahou, tam nastoupil do metra a pokračoval do centra. Když už někdo jede
automobilem, má snahu dojet až do cílového místa. Určitě bude lepší,
když nastoupí na Kladně do vlaku a dojede na letiště či do centra Prahy,
aniž by musel komplikovaně cestovat veřejnou dopravou nebo volit dopravu
individuální. V každém případě platí, že naše nejvýznamnější
letiště by mělo být napojeno jak na drážní systém, tak na metro.
Věřím, že se nám to v následujících letech podaří. Projekt
rychlodráhy se zpracovává od roku 1992, a jak se oddaluje, je dražší a
dražší, a to je škoda. Je potřeba sladit noty Ministerstva dopravy ČR,
Magistrátu hl.m. Prahy a Středočeského kraje a najít už schůdnou
variantu. Už proto, že do roku 2013 můžeme na drážní systém čerpat
evropské peníze. Na pražské metro ne. Praha má tak vysokou úroveň
hrubého domácího produktu, že má minimální šanci na ně dosáhnout. Na
rozdíl od Středočeského kraje! Ten je, co se hrubého domácího produktu
týče, mnohem níž a má šanci je čerpat. Tak bychom mohli peníze
z evropských strukturálních fondů využít nejen pro Středočechy, ale
i pro Pražany a pro posílení rozvoje cestovního ruchu ve všech regionech
České republiky.