Silniční doprava chobotnicí?
06. 04. 2001
Aktivním subjektem nebo objektem v rukou uživatelů?
Je silniční doprava smrtonosná chobotnice, která se se svými asfaltovými
chapadly roztahuje po celé zeměkouli, již v brzké době zahubí? Nebo je
tepennou soustavou světa, kterou proudí pro naši civilizaci životně
nezbytné látky? Ještě dříve, než se rozhodneme, která metafora je nám
bližší, musíme si odpovědět na otázku, jestli silniční doprava je
v této hře aktivním subjektem, jenž si určuje své postavení a podle
svých zájmů diriguje ostatní, nebo objektem v rukou uživatelů.
Vzhledem k invektivám,
jimiž jsou kamiony brázdící naše silnice (a že v nich opravdu brázdy
zanechávají) častovány, to vypadá, že svévolně převážejí cosi
z místa na místo, a to co nejdelší trasou a naschvál zrovna směrem,
kterým jede většina ostatních motoristů. Skutečnost je samozřejmě
opačná. Byť každý dopravce je rád, když má práci a když práce
přibývá, velmi přísně si hlídá, aby jeho kapacity nebyly nadbytečné a
aby vozový park byl využit v co možná nejvyšší míře. Rozhodneme-li se
tedy zastávat názor, že silniční doprava = chobotnice, bude obranu před
ní nutno řešit se zadavateli práce. Jak je možné, že jí je najednou
tolik, kde se během posledních pár let vzaly na našich silnicích ty
šňůry kamionů?
Flexibilita, rychlost, dostupnost a přesnost
Příčiny nejsou, jak jsme zvyklí často poslouchat, ve čtyřicetiletém
zpoždění při přechodu naší země na tržní hospodářství. To
způsobilo pouze nakumulování problémů, ale v podstatě se stejnou invazí
dopravy na silnici se musí vypořádávat celá Evropa. Tam, ovšem nastala
tato změna o něco dříve a navíc je k dispozici více prostředků pro
zmírnění jejích negativních dopadů. Objektivními důvody tohoto trendu
jsou totiž změny pracovních postupů a z toho vyplývající jiná
logistická řešení. Těm vyhovuje právě silniční doprava pro svou
flexibilitu, rychlost, dostupnost a přesnost. Dalším důvodem jsou
i podstatné změny v struktuře přepravovaných komodit.
Silniční doprava a státní rozpočet
Z výše uvedenými atributy značně kontrastuje stav naší silniční
infrastruktury. Silniční doprava na daních a poplatcích přináší do
státního rozpočtu přibližně dvaapůlkrát více peněz, než se jí vrací
zpět. A zde se dostáváme k problémům, které nejsou spjaty s obecnými
trendy naší civilizace, k problémům, jejichž řešení je v našich
rukou. V rukou uživatelů – dopravců i vlády a zákonodárců –
správců naší země.
ČESMAD Bohemia
Postoj dopravců je poměrně velmi stabilní a čitelný. Přestože u nás
neexistuje nějaký jednotný svaz dopravy zastřešující všechny
zúčastněné zájmové skupiny, již více než třicet let zde působí
Sdružení automobilových dopravců ČESMAD, jehož nástupnickou organizací
se, po rozdělení Československa, stal ČESMAD Bohemia. Toto uskupení
reprezentuje zájmy více než 2000 podnikatelských subjektů
disponujících vozovým parkem zhruba 17.000 vozidel, což obnáší asi 80 %
kapacit české mezinárodní silniční dopravy. ČESMAD Bohemia je tedy
nejreprezentativnějším předtavitelem silničních dopravců. ČESMAD
Bohemia poskytuje autodopravcům komplexní služby umožňující podnikání,
hájí jejich zájmy ve vztahu ke státní správě i na mezinárodním poli.
Pro členy i dopravní veřejnost je informačním zdrojem, monitorujícím
legislativní podmínky i aktuální situaci na evropských silnicích.
Napřed pohled na stav smetí před vlastním prahem
Jaký je tedy postoj silničních dopravců? Největší hromádku smetí si
naše silniční doprava přinesla z období před rokem 1989 v podobě
katastrofálního vozového parku. Vzhledem k politickým změnám začaly
i u nás, byť s jistým zpožděním, platit přísné ekologické standardy
neustále nutící automobilky omezovat negativní dopad jejich produktů. Jen
pro ilustraci: Emise výfukových plynů poklesly za několik posledních let
o 80 %. Spotřeba se snížila o celou jednu třetinu. 24 kamionů
vyrobených v roce 1996 působí tolik hluku jako jedno vozidlo
z roku 1970.
Boj za snížení silniční daně pro ekologická
vozidla
Přizpůsobit se těmto předpisům museli nejdříve právě mezinárodní
dopravci, což se jim povedlo natolik úspěšně, že se stali podnikateli
s jedním z nejkvalitnějších vozových parků v Evropě. Ovšem nebylo to
zadarmo. Neustále rostoucí daňové zatížení tuto obnovu vozového parku do
značné míry torpédovalo, a tak silniční dopravci, pod vedením
společenstva ČESMAD Bohemia, vytáhli do boje za snížení silniční daně
pro ekologická vozidla. Byl to boj znamenající opětovné předkládání
zákonů do parlamentu i demonstraci jednoty všech autodopravců formou
výstražné zpomalovací jízdy kamionů na území celé republiky. Výsledkem
bylo 50% snížení padesátitisícové daně pro vozidla EURO 3. Tlak na
zákonodárce, jehož cílem je ještě razantnější podpora státu na obměnu
vozového parku za ekologická vozidla a vyřazení kouřícího harampádí, je
stále v běhu.
Díky obstrukcím jsme lépe připraveni než leckteré země
EU
Jsou ale i další problémy, jejichž řešení je v kompetenci státních
orgánů. Některé mezinárodní problémy lze řešit po linii Mezinárodní
unie silniční dopravy IRU, jejímž členem je i ČESMAD Bohemia. Některé
mohou dopravci řešit společně se státními orgány. Příkladem je
přibližování naší legislativy normám EU nebo spolupráce při
uzavírání bilaterálních dohod o silniční dopravě. Zde je naším cílem
postupná úplná liberalizace dopravního tru, na kterou, zdá se, jsme,
vzhledem k obstrukcím některých zemí, již lépe připraveni my.
Státní odborný dozor neplní úlohu
Jsou zde však i problémy vnitrostátní, plně v rukou vlády a
zákonodárců, které zatím nejsou řešeny s úsilím, jež si zasluhují.
Problémy, jako třeba funkčnost státního odborného dozoru, který
v současnosti neplní svoji úlohu (zvláště v kontrole práce
zahraničních dopravců), zajištění dopravní obslužnosti a s ní spojené
obměny vozového parku autobusů. Především ale nevyhovující stav
silniční sítě, vyžadující dlouhodobou koncepci dopravní politiky.
Žádný ministr dopravy neseděl
Potíž je v tom, že zatím žádný ministr dopravy neseděl ve svém křesle
déle než dva roky. Leckterý pak ani žádnou koncepci neměl. Mnohdy se
kormidlem točilo o 180?. K tomu je třeba připočíst partikulární zájmy
střetávající se při snahách o vybudování naší dálniční sítě.
V neposlední řadě i neustále se přitvrzující boj s ekoteroristy. Zde
bude třeba se rozhodnout, jaký pohled na silniční dopravu vlastně
zaujímáme.
Přitvrzující se boj s ekoteroristy
Ti, kteří v dopravě vidí zemi rdousivší chobotnici a rádi by odsekávali
její chapadla, často operují tzv. externalitami, tj. náklady na růst
blahobytu nezachycenými prostřednictvím cenového a tržního systému.
Předkládají-li však vůbec nějaká řešení eliminující silniční
dopravu, zapomínají dodat, že i tato řešení budou doprovázena
externalitami. Namátkou : zhroucení drtivé většiny průmyslových podniků,
kolaps zásobování maloobchodů, včetně potravinových… Další
podružnosti nebudu rozvádět.
Silniční doprava prochází obdobím radikálních
změn
Změn, které po ní požadujeme my, a naše požadavky jsou mnohdy
protichůdné. Je pouze na nás, abychom její „chapadla“ využívali stále
více jako životodárné tepny.
Martin Felix, ČESMAD Bohemia