Shromáždění manažerů, podnikatelů a zaměstnavatelů
31. 12. 2018
Konfederace zaměstnavatelských a podnikatelských svazů ČR
sdružuje osm dominantních zaměstnavatelských svazů z oblasti
stavebnictví, textilního průmyslu, malého a středního podnikání,
družstevnictví, zemědělství, důlního a naftového průmyslu,
dřevozpracujícího průmyslu, školství, zdravotnictví, kultury
a sociálních služeb. Zastupuje na dvaadvacet tisíc členských subjektů
s více než milionem tři sta tisíci zaměstnanci. Je jedním z partnerů
zastupujících zaměstnavatele ve společném orgánu představitelů vlády,
podnikatelů a odborů, v tripartitě – Radě hospodářské a sociální
dohody. S jejím prezidentem Janem Wiesnerem se 22. listopadu setkáváme
v TOP hotelu Praha na Shromáždění manažerů, podnikatelů
a zaměstnavatelů sdružených v Konfederaci zaměstnavatelských
a podnikatelských svazů. Za jednotlivé resorty se ho zúčastnili předseda
vlády České republiky Andrej Babiš, ministryně pro místní rozvoj Klára
Dostálová, ministryně práce a sociálních věcí Jana Maláčová,
náměstkyně ministra zdravotnictví Alena Šteflová, náměstek ministra
zemědělství pro řízení sekce zemědělských komodit a ekologického
zemědělství Petr Jílek, vrchní ministerský rada sekce průmyslu,
podnikání a stavebnictví Jiří Koliba a ředitel odboru Strategie daňové
politiky, spolupráce a správy Ministerstva financí ČR Zdeněk
Hrdlička.
Pane předsedo, co bylo cílem shromáždění?
Využít konstelace stého výročí naší republiky a 27. výročí
založení Konfederace zaměstnavatelských a podnikatelských svazů a krom
dialogu zaměstnavatelů se členy české vlády a představiteli státních
institucí ocenit úspěšné podniky a manažery nominované
členskými svazy.
Řada obchodních společností, které tu byly oceněny,
prosperuje i díky odbytištím, která jim vytváří tržní platforma
cestovního ruchu – navzdory tomu, že turisté a hosté nejsou jejich
přímými zákazníky. Ostatně, zahraniční turista je něco jako tuzemský
spotřebitel, jen s tím rozdílem, že za obyčejné věci a služby
utrácí zpravidla neobyčejně velké peníze a vylepšuje platební bilanci
státu.
Proto Konfederace zaměstnavatelských a podnikatelských svazů rozvoj
cestovního ruchu podporuje. Spolupracujeme s Ministerstvem pro místní rozvoj
ČR a jím zřizovanou agenturou CzechTourism. Pro řadu podniků, ať se
zabývají zemědělstvím, stavebnictvím, chemickou výrobou,
strojírenstvím, potravinářstvím atd., nebo službovými obory, sice
turisté nemusejí být přímými odběrateli jejich produkce, zato však jsou
spotřebiteli, kteří je od jejich obchodních partnerů nakupují. Česko má
nějakých zhruba deset milionů obyvatel, jejichž poptávku a kupní sílu
tržní platforma cestovního ruchu rok co rok navyšuje o miliardy eur
zahraničního inkasa. Proto je potřeba, aby se návštěvnost Česka (zejména
méně exponovaných regionů) zvyšovala. Spolu s ministerstvem pro místní
rozvoj a agenturou CzechTourism se proto Konfederace zaměstnavatelských
a podnikatelských svazů podílí na společných projektech, aby
do takových regionů bylo možné napřít pozornost malých a středně
velkých podniků. Zkrátka zajistit jim v nich prostřednictvím příchozích
spotřebitelů poptávku po službách a výrobcích, aby v nich mohly
podnikat a zaměstnávat lidi.
Pozvání na shromáždění spolu s předsedou české vlády
přijaly i dvě ministryně a náměstci ministrů.
Ano, pozvali jsme je, aby s nimi zaměstnavatelé mohli probrat problémy,
které je trápí. Co se týká kompetencí ministerstva pro místní rozvoj,
tak tam je jedním z největších rekodifikace stavebního práva, na níž
závisí budoucnost infrastruktury. Bez radikální změny stavebního zákona
se nic neudělá. Bez zprůchodnění těžkopádného územního řízení
a zjednodušení cesty k získání stavebního povolení vedené (sportovní
terminologií řečeno) řadou překážek a šikan. A to i u prioritních
liniových staveb, plus Pražského okruhu a splavnění Labe. V současné
době jsou na tyto stavby peníze včetně evropských, a přitom se stále
nemůžeme hnout z místa. V gesci ministerstva pro místní rozvoj jsou
evropské dotace a je potřeba, aby byly čerpány na věci, které
do budoucna něco přinesou v oblasti inovací strojního parku, automatizace,
digitalizace atd. Evropských peněz totiž bude pro příští období méně.
Už kvůli brexitu a tomu, že se Česko vyhouplo mezi hospodářsky
úspěšné země, takže spoluúčast příjemců dotací bude vyšší.
S ministryní práce a sociálních věcí jsme mimo jiné hovořili
o zákoníku práce. Konfederace zaměstnavatelských a podnikatelských
svazů je toho názoru, že jeho stávající znění je jakž takž
vyhovující a že určitě není potřeba, aby stát podniky dál
sešněrovával. Domluvili jsme se, že se do února sejdou pracovní skupiny
zástupců zaměstnanců a zaměstnavatelů a dohodnou se na tom, co by se
v zákoníku práce mělo upravit. A že co se nedohodne, to se nebude
prosazovat.
S náměstkem ministra zemědělství jste probírali bezpečnost
České republiky z hlediska potravinové soběstačnosti.
V posledním čtvrtstoletí se to u nás zvrhlo natolik, že dovážíme
potravinářské komodity, v nichž byla naše země vždycky soběstačná
a byla jejich vývozcem. Konfederace zaměstnavatelských a podnikatelských
svazů apelovala na vytváření podmínek pro to, aby produkce zemědělských
plodin a živočišné výroby byla vyvážená. Aby to, co si v republice
můžeme vyprodukovat sami, jsme tu vyprodukovali.
V diskusi o přibližování českých platů německým
ministryně Maláčová prosazení skokového zvýšení minimální mzdy
opakovaně zdůvodňovala tím, že je sociální demokratkou. Do „dialogu“
se zapojil i váš místopředseda Rostislav Dvořák, který poukázal na to,
že osmdesát procent malých a středních firem dělá v Česku práci
ve mzdě nebo komponenty často za ceny, které tak tak umožňují prostou
reprodukci.
Ano, vládu a jednotlivá ministerstva dlouhodobě upozorňujeme na úskalí
hospodářského rozvoje v České republice. Na potřebu diverzifikovat
rizika, jako je tomu ve zmiňovaném Německu, k jehož platům ministryně
Maláčová vzhlíží. Kde malé a střední firmy vytvářejí zhruba
pětasedmdesát procent zdrojů pro státní rozpočet a jen pětadvacet
procent velké společnosti. V Česku je tomu naopak. Je potřeba přetočit
výrobu ze státem protežovaných montoven zahraničních investorů, ze
subdodávek nadnárodním společnostem, které mají své matky mimo území
České republiky, a prací ve mzdě na produkci finálních výrobků.
U finální výroby totiž lze v daleko větší míře ovlivňovat cenu
výrobku tak, aby umožňovala rozšířenou reprodukci, tedy rozvoj firem. Je
potřeba, aby konkurenceschopnost podniků v Česku byla daleko víc
podporována vědou a aplikovaným výzkumem a od nich se odvíjejícími
inovacemi. To, že se navyšují mzdy a rostou ceny vstupů včetně energií,
potřebují výrobci promítnout do cen. Jejich zahraniční partneři ale
na navyšování plateb za subdodávky přistupují jen těžko. Sledujeme
podniky po jednotlivých kvartálech. Některé, které dřív byly ziskové
a mohly investovat do svého rozvoje, už jdou do ztráty. To je špatný
signál a je třeba s tím urychleně něco dělat. A chceme od státních
institucí, aby v tom byly aktivní, je to jejich povinnost.
Hovořilo se i o dominovém efektu způsobeném skokovým
zvýšením minimální mzdy.
Prudké navyšování mezd bez toho, aby mělo vazbu na ekonomiku, je
podřezáváním větve, na které sedíme. Dokud Česko zůstane v pozici
hospodářsky závislé kolonie, z níž každoročně odtékají
mnohasetmiliardové zisky do zemí, k jejichž ekonomické rentabilitě
vzhlížíme, není možné takto iracionálně navyšovat mzdy. Bohužel, platy
ve státním sektoru to nerespektují. Nekorelují s hospodářskou
rentabilitou naší země. Platový průměr ve veřejném sektoru je vyšší
než ve výrobě, což neodpovídá ničemu. Státní správa je přebujelá
a administrativní náročnost místo toho, aby klesala, dál
roste.
Konfederace zaměstnavatelských a podnikatelských svazů po Ministerstvu
práce a sociálních věcí ČR chce, aby zároveň se stanovením minimální
mzdy a zrušením karenční doby byla zajištěna e-neschopenka. Aby
zaměstnavatel okamžitě věděl, že jeho zaměstnanec nepřijde do práce,
a mohl činit opatření. Dodavatelsko-odběratelské vztahy, zejména
u zakázek just in time, jsou nesmírně tvrdé. Neplnění závazků může
mít pro zaměstnavatele likvidační dopad. Bohužel, zavedení e-neschopenky
se zaměstnavatelé stále nemohou dočkat. Termín, od 1. ledna 2019, opět
neplatí. Po mnoha jednáních teď ministryně práce a sociálních věcí
slíbila, že bude platit od 1. července 2019. Zatímní návrh je ale
paskvil, protože stanovuje, že o tom, že je zaměstnanec na nemocenské, se
jeho zaměstnavatel dozví až po pěti šesti dnech.
Vzhledem k nedostatku pracovních sil bylo dalším tématem, které jsme
s ministryní práce a sociálních věcí probírali, zaměstnávání
cizinců. Konstatovali jsme, že je třeba, aby úřady práce fungovaly. Aby
spolupracovaly se zaměstnavateli a znaly aktuální situaci v podnicích. Aby
dopředu věděly, v jakých kategoriích je potřeba shánět pracovní síly,
když se například otevírá nový hotel, nová provozovna nebo rozšiřuje
výroba. Aby úřady práce vytvářely podmínky pro rekvalifikaci těch,
kteří jsou z onoho zhruba čtvrtmilionu nezaměstnatelných spoluobčanů
na podpoře rekvalifikovatelní. A dalším aspektem je, a to si musejí
uvědomit i odboráři, že jsou určité druhy prací (tak jako je tomu
ve vyspělých zemích na Západě), které už Češi dělat nebudou.
A na ně je třeba najímat pracovní síly ze zahraničí.