Společnost Shell
Shell Aviation držitelem rekordních výkonů
10. 07. 2007
spolupracuje s řadou světových letišť, leteckých společností a
výrobců letecké techniky. Podílí se na vypracování nejrůznějších
studií a expertiz, tvorbě specifikací, výzkumu a vývoji leteckých
pohonných hmot, maziv a speciálních kapalin. Shell Aviation je společností
s vlastním komplexním základním i aplikovaným výzkumem a vývojem
leteckých pohonných hmot a maziv. Řadí se mezi přední světové
společnosti nejen objemy produktů, ale i profesionalitou a odbornými
znalostmi pracovníků. Letecké aktivity mají ve skupině Shell dlouholetou
tradici, která se datuje od roku 1919. Pro každé letiště je jednou
z klíčových činností zajištění dlouhodobě stabilního zdroje
kvalitních leteckých pohonných hmot – bezpečný příjem, skladování a
plnění leteckého paliva do letadel. Jedná se o vysoce profesionální
činnost, na jejíž kvalitě závisí nejen včasné odlety letadel, ale
i životy cestujících i posádek. Historie Shell Aviation na území Česka
se datuje od roku 1923. V tomto roce se tu začaly prodávat oleje a maziva
společnosti Royal Dutch/Shell Group. Po únoru 1948 tu byla činnost Royal
Dutch/Shell Group značně omezena. V roce 1991 byla oficiálně založena
Shell Czechoslovakia s.r.o., která byla v roce 1993 rozdělena na Shell
Slovakia s.r.o. a Shell Czech Republic a.s.
APA 101, aditivum do leteckého petroleje Jet A-1
- zlepšuje termální stabilitu paliva;
- čistí motor a komponenty;
- redukuje provozní a údržbové náklady;
- snižuje počet výměn olejové náplně.
Plnění letadel pohonnými hmotami je nezbytnou součástí provozu
každého letiště. V souvislosti s hlavním tématem sedmého vydání jsem
proto oslovil obchodního ředitele Shell Aviation společnosti Shell Czech
Republic a.s. Ing. Milana Kačabu. Pane řediteli, co nového v leteckých
palivech?
Tak jako u ostatních paliv, zejména pro pozemní provoz, vyvíjí Shell
stále lepší přísady do leteckých paliv. Jednou z takových je APA 101,
která brání usazování zplodin v motorech a zvyšuje výkon při snížené
spotřebě. Jak s ním zákazníci jsou spokojeni, ilustruje i rekordní let
stroje Boeing 737–700 Next Generation SkyEurope, největší nízkonákladové
letecké společnosti ve střední a východní Evropě. SkyEurope kupuje nové
boeingy a do Evropy je pak přepravuje ze Seattlu „po vlastní ose“.
Poslední dva přelety jejích strojů byly výjimečné tím, že dosáhly
historických rekordů nejdelšího přeletu strojů Boeing řady 737 na jedno
natankování vůbec. Aktuální rekord uskutečnil Boeing 737–700 Next
Generation v komerční konfiguraci, který po transatlantickém letu ze
Seattlu přistál 17. března letošního roku na letišti v Bratislavě. Let
trval 10 hodin a 27 minut a byl 9 101 km dlouhý. To vše s palivem
společnosti Shell natankovaným v Seattlu. Do této doby byla nejdelší
uražená vzdálenost Boeingem typu 737 celkem 8 382 km, a to rovněž ze
Seattlu, ovšem „pouze“ do Prahy (27. ledna 2007) rovněž letounem
společnosti SkyEurope. Boeing byl taktéž plněn naší společností
v Seattlu, takže Shell Aviation je vlastně také spoludržitelem těchto dvou
rekordních výkonů po sobě – předchozího i současného.
Nedávno Českou republiku navštívil americký prezident pan George
Bush. Kdo plnil jeho „Air Force 1“?
Spíš by se hodilo zeptat se , kdo plnil vládní letku USA. Jeho formaci
tvořilo několik letadel včetně doprovodných vojenských letounů. Všemu
samozřejmě vévodil modrobílý Air Force 1 – Boeing 747 (Jumbo). Plnili
jsme jej leteckým palivem za velmi přísných bezpečnostních podmínek.
Můžete naznačit, o jaká opatření se jednalo?
Jen základní informace. Letecké palivo bylo předem pečlivě vyvzorkováno a
po schválení kvality byla cisterna s prověřeným palivem pod striktní
kontrolou bezpečnostní služby USA. Náš plnič musel projít důkladnou
osobní kontrolou. Jakékoliv fotografování bylo bohužel zakázáno.
Loni České aerolinie vyhlásily strategii „OK 06 – 08“,
která je má během tří let vyvést ze ztrátového hospodaření a vrátit
do černých čísel, což se jim daří. A to i tím, že se snaží létat
v časech pro pasažéry nejatraktivnějších. Plnit však ve špičce
v krátkém rozmezí všechna jimi nasazovaná letadla může být logistickým
oříškem.
Současný prezident Českých aerolinií Ing. Radomír Lašák, MBA se snaží
zefektivnit provoz ČSA a vrátit je na světovou úroveň, kam patří. Český
národní dopravce a náš dlouhodobý strategický partner, České aerolinie,
v rámci opatření zefektivnění provozu udělal analýzu odletových časů
a ty upravil tak, aby měly co největší návaznost na ostatní evropské
aerolinky, a tím zlepšil i vytíženost svých letadel. Toto opatření
postavilo plniče Shell Aviation do nesnadné situace, protože s dosavadní
technikou i počtem lidí jsme museli rychle reagovat na naplnění palivem
celkem devatenácti letadel, která jdou na odlet během třiceti minut. Po
pečlivé přípravě a za úzké spolupráce s partnery ČSA jsme to zvládli
a zvládáme na jedničku.
Které další společnosti na letišti v Praze obsluhujete?
Asi nemáme dostatek prostoru, abychom vyjmenovali všech našich zhruba dvě
stě zákazníků. Mezi ty největší odběratele kromě ČSA patří EasyJet,
Alitalia, KLM, Air Berlin, Austrian Airlines, SAS, LOT, Malév a od minulého
měsíce máme tu čest plnit i leteckou společnost Delta Airlines. Pražské
letiště každým rokem odbaví více nákladu i cestujících, i když
nárůsty oproti rekordním rokům 2000 a 2001 už nejsou tak markantní. Do
Prahy přicházejí nové letecké společnosti a vrací se ty, které už tam
létaly. Mezi ně patří právě Delta Airlines, které otevřely novou linku
mezi Atlantou a Prahou. Očekávají se další nové cargo aerolinie
z Dálného východu – z Číny, Indonésie a Thajska. .
Brněnské letiště bylo loni v létě místem oslav deseti let provozu
Shell Aviation na českém trhu.
Brněnské letiště nám rovněž dělá velkou radost. Každým rokem zde
přibývají noví zákazníci. Je vidět, že pan ředitel Tomáš Plaček a
předseda představenstva akciové společnosti Letiště Brno pan Jiří Filip
se úspěšně snaží, aby letiště vzkvétalo. Letiště disponuje novou
krásnou odbavovací halou, jejíhož slavnostního otevření se loni zhostil
prezident republiky pan Václav Klaus. Věříme, že výkony tohoto letiště
i nadále porostou. Máme zde jako na jediném místě na území České
republiky své vlastní standardní depo vybudované podle norem
společnosti Shell.
Zmínil jste Letiště Leoše Janáčka Ostrava, které umožňuje
odbavovat i ta největší letadla. Toto letiště je zavedeným místem
nástupu cest (charterových letů) ke koupacím mořím. Jeho význam bezesporu
stoupne po očekávaném napojení na pozemní dopravní infrastrukturu –
železniční koridor a dálnice.
Ostravské letiště k naší radosti rovněž navyšuje objem letů
i zákazníků. Pan ředitel Lubomír Vavroš vyvíjí značné úsilí
přitáhnout do Ostravy cargo aerolinie z Dálného východu. Také Ostravě
předpovídáme velkou budoucnost, a proto zde očekáváme velký nárůst
odběrů leteckého paliva.