Sezame otevři se
26. 01. 2001
Na sezamu není nic zvláštního. Přesto v jedné z Pohádek tisíce a jedné noci otevírá přístup k nesmírnému bohatství. Zrovna tak kvalita. Také na ní není nic zvláštního. Je nebo by měla být samozřejmostí. Přesto i ona, na stejném principu jako heslo „sezame otevři se“, umí otevírat přístup k prosperitě. Oním „sezame otevři se“ ve světě podnikání, je celosvětově uznávaný a čím dál tím více vyžadovaný certifikát kvality ISO 9000.
Uplatnění norem ISO v cestovním ruchu
Systémy jakosti se uplatňují ve výrobních podnicích a organizacích
poskytujících služby bez ohledu na výrobní programy, sféry působnosti a
velikost. Existují příklady úspěšně fungujících systémů jak
v nadnárodních korporacích, tak v malých rodinných firmách.
Jsou již běžnou součástí řízení podniků a organizací v české
ekonomice. Ve výrobních oborech, jako je strojírenství, stavebnictví a
elektrotechnika, se staly již prakticky standardem. Modely řízení budované
na systémech jakosti podle norem ISO začínají pronikat i do oblasti služeb
a organizace v nich působící je postupně zavádějí. Příkladem mohou
být organizace poskytující služby závodního stravování, organizace
poskytující úklidové služby a služby managementu budov. V oblasti
cestovního ruchu jsou však dosud podniky a organizace s vybudovaným,
funkčním a certifikovaným systémem jakosti spíše výjimkou. Jedním
z důvodů tohoto stavu je i míra informovanosti managementu o systémech
kvality a možnostech jejich implementace v tomto oboru.
Co jsou systémy jakosti podle norem ISO 9000
Normy ISO 9000 vznikly v polovině osmdesátých let a v současné době
jsou platné jejich revidované verze z roku 1994.
Systém řízení jakosti podle norem ISO 9000 je promyšlený a normalizovaný
systém řízení, který vychází z:
- Dokonalého definování organizace (odpovědnosti, pravomoci, vazby, rozhraní)
- Specifikování postupů pracovních a kontrolních
- Důsledného provádění specifikovaných postupů
- Následné kontroly postupů
- Řízení postupů směrem k jejich vylepšení
Charakteristickým rysem norem ISO 9000 je
- Důraz na pořádek a disciplinu ve všech činnostech souvisejících s jakostí
- Dokumentovatelnost veškerých postupů, které souvisejí s výrobkem nebo službou a jejich jakostí
- Záznamy o realizaci postupů
- Prosazování zpětné vazby
Systémy jakosti pomáhají tradičním i nově se
konstituujícím podnikům
při uspořádání nebo změně organizace, kde musí existovat odpověď
na otázky
- Kdo – odpovídá za konkrétní činnosti od hledání trhu až po servis u zákazníka
- Co – v daném okamžiku má každý pracovník dělat, jaké existují priority z hlediska celkového zájmu podniku
- Jak – jakým způsobem má při tom postupovat, aby veškeré činnosti byly koordinovány
- Kdy – dokdy má být která činnost hotova, aby na ní mohly navazovat činnosti další
- Za kolik – u všech procesů musí existovat kalkulace ceny, za kterou proces může být realizován pokud nenastanou nepředvídatelné problémy
Organizace se zavedeným systémem jakosti
vystupuje před zákazníkem s jasným přehledem o rozsahu své způsobilosti
a možností, které může bez rizika nabídnout, jedná na základě dobře
propracovaných smluv a záruk, které chrání zákazníka a i jeho vlastní
pracovníky. Systém jakosti zajišťuje zastupitelnost zejména klíčových
pracovníků a minimalizuje možnosti nepředvídatelného chování organizace
jako celku a i jejích jednotlivých pracovníků. Standardizuje komunikaci
mezi útvary i jednotlivci a pozitivně působí na vnitropodnikovou kulturu.
Normativně vyžaduje zvyšování kvalifikace managementu a zaměstnanců.
Revize standardu z roku 2000
V roce 2000 byla ukončena revize norem ISO 9000 a v prosinci byla uvolněna
k používání verze ISO 9000:2000 v anglické verzi. Ta bude
s příslušným překladem zaváděna do národních systémů, včetně
systému České republiky v letošním roce. Přínosem revidovaných
standardů je skutečnost, že potlačují rigorózně normativní přístupy a
více se orientují na zákazníka, marketing a procesní přístupy
v řízení organizace. Vycházejí z těchto osmi principů:
- Organizace orientována na zákazníka
- Zapojení vedení
- Zapojení pracovníků
- Procesní přístup
- Systémový přístup k managementu
- Neustálé zlepšování
- Rozhodování založené na faktech
- Vzájemně výhodné dodavatelsko – odběratelské vztahy
Touto novou filosofií jsou evropské standardy více uplatnitelné v organizacích působících v oblasti služeb a vhodné pro management jakosti v hotelech, cestovních kancelářích a dalších organizacích cestovního ruchu.
Ing. Jiří Sysel
poradce a auditor – Systémy managementu jakosti
e-mail: jsysel@iol.cz