Menu

Setkávání lidí je v byznysu velmi důležité

17. 05. 2009

Hospodářské odvětví cestovní ruch je v Česku v drtivé míře vnímáno jako sféra utrácení peněz. Je však třeba začít vnímat, že je pro českou ekonomiku výrazným přínosem. Jeho nedoceňování až přehlížení potvrzuje i absence jakékoliv zmínky ve zprávě Národní ekonomické rady vlády ČR i programů politických stran, že by jednou z možností jak přispět k zvládání finanční krize a rozhýbání ekonomiky, tj. spotřeby, mohla být podpora domácího cestovního ruchu a incomingu – kampaň na přilákání spotřebitelů odjinud, aby utráceli v České republice. Povědomí, že cestovní ruch je významnou oblastí zahraničního obchodu a hospodářským odvětvím generujícím desítky miliard korun zahraničního inkasa ročně (kolem 5 mld. €), jsou v Česku mizivé. Česká republika, coby turistická destinace, zhodnocuje pouze zlomek svého potenciálu a generuje asi jen desetinu možného zahraničního inkasa z cestovního ruchu. Proto je třeba společensky emancipovat cestovní ruch jako hospodářské odvětví.
Tímto konstatováním jsem za Exportní klub Ligy pro cestovní ruch zahájil rozhovor s prezidentem Hospodářské komory České republiky Ing. Petrem Kuželem.
Komora odvětví cestovního ruchu podporuje, a to jak na centrální úrovni, tak na krajských a okresních. Nejen proto, že je v rámci Evropské unie velmi významným zaměstnavatelem a rezortem, který vytváří a indukuje obrovské množství podnikatelských příležitostí. V této době je o to významnější, že umí rozhýbat spotřebu prostřednictvím spotřebitelů odjinud. Turistů, delegátů kongresů a konferencí, účastníků incetnivních akcí i lidí přijíždějící do země za byznysem, léčením atd. Drtivá většina Čechů si ale neuvědomuje, že se jedná o hospodářské odvětví, a už vůbec ne, že jde o jejich vlastní peníze a sociální jistoty. Tedy, jak by cestovní ruch mohl přispívat k jejich osobnímu blahobytu, když v něm nepracují a nepodnikají. Že pokud bychom se v odvětví cestovního ruchu alespoň trochu přiblížili systémovému přístupu našich sousedů Rakušanů (a Česko má daleko víc turistických atraktivit než Rakousko), dostávali bychom každoročně do našeho ekonomického systému o desítky miliard korun více.
Incomingový cestovní ruch je v podstatě exportní disciplínou oplývající řadou výhod. Netýkají se ho vývozní kvóty, není třeba, aby byl subvencován státem či daňově zvýhodňován, jako je tomu u klasických exportů.
Co se týče outgoingu, u nás u Čechů je dovolená, a nejen u moře nebo ve velehorách, ale i v tuzemsku, výraznou prioritou. Díky tomu silně motivuje zaměstnance k tomu, aby oni sami, a tedy i jejich zaměstnavatelské firmy, uspěli v hospodářské soutěži. Aby si na zřejmě nejočekávanější část roku (např. na pobyt u moře apod.) vydělali. Také proto velmi podporujeme úsilí, aby cestovní kanceláře měly pokud možno co nejjednodušší podmínky pro svá podnikání.
Co se týká domácího cestovního ruchu a lidí, kteří v něm podnikají a pracují, před většinou z nich je třeba smeknout. Česká republika kumuluje snad nejvíc turistických atraktivit v Evropě. Jenže o nich světu ani u nás doma nedáváme mnohdy dostatečně vědět, a to je nutné společně s městy, kraji a dalšími institucemi změnit.

Pane prezidente, hlavním tématem tohoto vydání je MICE.
HK ČR je velkým podporovatelem MICE, zejména veletrhů a výstav a ruku v ruce s tím i veletržní turistiky. Co se týče kongresů, pořádá letos Komora velký mezinárodní kongres EUROCHAMBRES. Do Prahy se sjedou prezidenti národních hospodářských komor a jejich zástupci ze čtyřiceti sedmi států. 13. až 15. května se tak v Praze sejde spolu s nimi přes čtyři sta delegátů s tím, že budeme diskutovat o evropské legislativě v podnikání, o podnikání bez bariér s vazbami na legislativu jednotlivých zemí. Nejen v Česku, ale i v ostatních státech evropská direktiva přesahuje ty národní, takže je důležité o tom diskutovat, protože se jako podnikatelé musíme naučit řešit své záležitosti v intencích bruselské unijní legislativy. Akce se uskuteční v rámci předsednictví České republiky EU.
Co se týče podpory podnikání v MICE, mohl bych zmínit řadu jednání s krajskými hejtmany, se starosty a primátory v zájmu podpory tohoto sektoru průmyslu cestovního ruchu v regionech. Nemohu opominout Prahu, jejíž snahou je být světovou kongresovou destinací a metropolí, která přijme a dobře obslouží hosty z domova i ze světa.Velký důraz Komora klade na spolupráci krajských a okresních hospodářských komor, živnostenských společenstev s odbornými institucemi a ministerstvy. Rád konstatuji, že krajští hejtmani nám vycházeli a vycházejí vstříc. Setkávání se lidí a diskuse nad aktuálními tématy, problémy a návrhy řešení jsou velice důležité v jakékoli lidské činnosti, ale pro hospodářské odvětví cestovní ruch je to momentálně ještě mnohem více naléhavé.


Archiv vydání

2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001