Setkávání lidí je v byznysu velmi důležité
17. 05. 2009
Hospodářské odvětví cestovní ruch je v Česku v drtivé
míře vnímáno jako sféra utrácení peněz. Je však třeba začít vnímat,
že je pro českou ekonomiku výrazným přínosem. Jeho nedoceňování až
přehlížení potvrzuje i absence jakékoliv zmínky ve zprávě Národní
ekonomické rady vlády ČR i programů politických stran, že by jednou
z možností jak přispět k zvládání finanční krize a rozhýbání
ekonomiky, tj. spotřeby, mohla být podpora domácího cestovního ruchu a
incomingu – kampaň na přilákání spotřebitelů odjinud, aby utráceli
v České republice. Povědomí, že cestovní ruch je významnou oblastí
zahraničního obchodu a hospodářským odvětvím generujícím desítky
miliard korun zahraničního inkasa ročně (kolem 5 mld. €), jsou v Česku
mizivé. Česká republika, coby turistická destinace, zhodnocuje pouze zlomek
svého potenciálu a generuje asi jen desetinu možného zahraničního inkasa
z cestovního ruchu. Proto je třeba společensky emancipovat cestovní ruch
jako hospodářské odvětví.
Tímto konstatováním jsem za Exportní klub Ligy pro cestovní ruch
zahájil rozhovor s prezidentem Hospodářské komory České republiky Ing.
Petrem Kuželem.
Komora odvětví cestovního ruchu podporuje, a to jak na centrální úrovni,
tak na krajských a okresních. Nejen proto, že je v rámci Evropské unie
velmi významným zaměstnavatelem a rezortem, který vytváří a indukuje
obrovské množství podnikatelských příležitostí. V této době je o to
významnější, že umí rozhýbat spotřebu prostřednictvím spotřebitelů
odjinud. Turistů, delegátů kongresů a konferencí, účastníků
incetnivních akcí i lidí přijíždějící do země za byznysem, léčením
atd. Drtivá většina Čechů si ale neuvědomuje, že se jedná
o hospodářské odvětví, a už vůbec ne, že jde o jejich vlastní peníze
a sociální jistoty. Tedy, jak by cestovní ruch mohl přispívat k jejich
osobnímu blahobytu, když v něm nepracují a nepodnikají. Že pokud bychom
se v odvětví cestovního ruchu alespoň trochu přiblížili systémovému
přístupu našich sousedů Rakušanů (a Česko má daleko víc turistických
atraktivit než Rakousko), dostávali bychom každoročně do našeho
ekonomického systému o desítky miliard korun více.
Incomingový cestovní ruch je v podstatě exportní disciplínou oplývající
řadou výhod. Netýkají se ho vývozní kvóty, není třeba, aby byl
subvencován státem či daňově zvýhodňován, jako je tomu u klasických
exportů.
Co se týče outgoingu, u nás u Čechů je dovolená, a nejen u moře nebo
ve velehorách, ale i v tuzemsku, výraznou prioritou. Díky tomu silně
motivuje zaměstnance k tomu, aby oni sami, a tedy i jejich zaměstnavatelské
firmy, uspěli v hospodářské soutěži. Aby si na zřejmě
nejočekávanější část roku (např. na pobyt u moře apod.) vydělali.
Také proto velmi podporujeme úsilí, aby cestovní kanceláře měly pokud
možno co nejjednodušší podmínky pro svá podnikání.
Co se týká domácího cestovního ruchu a lidí, kteří v něm podnikají a
pracují, před většinou z nich je třeba smeknout. Česká republika
kumuluje snad nejvíc turistických atraktivit v Evropě. Jenže o nich světu
ani u nás doma nedáváme mnohdy dostatečně vědět, a to je nutné
společně s městy, kraji a dalšími institucemi změnit.
Pane prezidente, hlavním tématem tohoto vydání je
MICE.
HK ČR je velkým podporovatelem MICE, zejména veletrhů a výstav a ruku
v ruce s tím i veletržní turistiky. Co se týče kongresů, pořádá
letos Komora velký mezinárodní kongres EUROCHAMBRES. Do Prahy se sjedou
prezidenti národních hospodářských komor a jejich zástupci ze čtyřiceti
sedmi států. 13. až 15. května se tak v Praze sejde spolu s nimi přes
čtyři sta delegátů s tím, že budeme diskutovat o evropské legislativě
v podnikání, o podnikání bez bariér s vazbami na legislativu
jednotlivých zemí. Nejen v Česku, ale i v ostatních státech evropská
direktiva přesahuje ty národní, takže je důležité o tom diskutovat,
protože se jako podnikatelé musíme naučit řešit své záležitosti
v intencích bruselské unijní legislativy. Akce se uskuteční v rámci
předsednictví České republiky EU.
Co se týče podpory podnikání v MICE, mohl bych zmínit řadu jednání
s krajskými hejtmany, se starosty a primátory v zájmu podpory tohoto
sektoru průmyslu cestovního ruchu v regionech. Nemohu opominout Prahu,
jejíž snahou je být světovou kongresovou destinací a metropolí, která
přijme a dobře obslouží hosty z domova i ze světa.Velký důraz Komora
klade na spolupráci krajských a okresních hospodářských komor,
živnostenských společenstev s odbornými institucemi a ministerstvy. Rád
konstatuji, že krajští hejtmani nám vycházeli a vycházejí vstříc.
Setkávání se lidí a diskuse nad aktuálními tématy, problémy a návrhy
řešení jsou velice důležité v jakékoli lidské činnosti, ale pro
hospodářské odvětví cestovní ruch je to momentálně ještě mnohem více
naléhavé.