Setkání s ministrem průmyslu a obchodu České republiky Ing. Janem Mládkem, CSc.,na téma podpora exportní politiky
13. 05. 2015
62. setkání Ligy pro cestovní ruch
se uskutečnilo 30. března 2015 v Praze v Grandior Hotelu Prague*****, a to
pod záštitou ministra průmyslu a obchodu České republiky Ing. Jana Mládka,
CSc. Partnery, kteří nakladateli časopisu Všudybyl společně s Odborem
komunikace a marketingu Ministerstva průmyslu a obchodu ČR a sekretariátem
ministra pomohli setkání exportérů s jejich resortním ministrem
zabezpečit, byli Ing. arch. Vlastimil Horkel, grafické studio Layout, KMB
Partners, Tradiční pivovar v Rakovníku, vinařství Chateau Lednice Group,
Oldřich Drápal Slámová vína a hotelový řetězec Le Hotels, v jehož
hotelu se akce konala.
Zájem exportérů
zúčastnit se právě této koktejlové party Ligy pro cestovní ruch byl
enormní – a na místě! Jak v interview pro Všudybyl uvedla ředitelka
agentury CzechTourism Monika Palatková, do toho, jak turistickou destinaci
Česko vnímají v zahraničí, se daleko víc než turistické atraktivity a
cíle promítá exportní produkce a další vlivy (viz www.e-Vsudybyl.cz, článek Česko, silná
destinace). Kvalitní image země je zásadní devizou! Zahraniční obchod je
totiž velice citlivý na pověst země, která chce vyvážet. Je-li nějaká
země podceňována, nebo dokonce záporně vnímána, zahraniční firmy se
k obchodování s ní stejně jako individuální spotřebitelé (turisté)
k utrácení v ní moc nemají.
Setkání ministr zahájil slovy:
„Vážené dámy, vážení pánové, úvodem děkuji za milé pozvání.
Vidím zde mnoho zástupců významných českých firem, exportérů, ale
i svazů, asociací a komor, se kterými jsme se společně, po celý loňský
rok, snažili změnit systém státní podpory exportu tak, aby byl pro české
vývozce vlídnější a přinášel věcnou, hmatatelnou pomoc.
Pokud tedy mohu využít tento moment, abych stručně shrnul, čeho všeho bylo
dosaženo, musím zmínit především:
- zřízení Jednotné zahraniční sítě pro podporu exportu České republiky, která efektivně konsolidovala mnoho činností a aktivit nabízených Ministerstvem průmyslu a obchodu, Ministerstvem zahraničních věcí ČR a CzechTrade na zahraničních trzích;
- bylo založeno Klientské centrum, jehož přidanou hodnotou je maximální zjednodušení přístupu ke všem službám nabízeným státem v oblasti ekonomické diplomacie napříč subjekty státní správy;
- v neposlední řadě byl sestaven Katalog služeb sjednocující nabídku asistenčních služeb pro exportéry poskytovaných zastupitelskými úřady České republiky a zahraničními kancelářemi CzechTrade na zahraničních trzích. Velká část služeb je – jak zastupitelskými úřady, tak i zahraničními kancelářemi CzechTrade – poskytována zcela bezplatně.
V loňském roce jsem se nejen já, ale i pan prezident osobně, pan kolega
Zaorálek i další představitelé státu velmi intenzivně věnovali též
zahraničním cestám, podnikatelským misím a prosazování dobrého jména
České republiky v zahraničí.
V ekonomické diplomacii na zahraničních cestách spolu s podnikateli
hodlám pokračovat i do budoucna, neboť mnohým perspektivním trhům
v minulosti nebylo pohříchu věnováno tolik úsilí, kterého je pro
úspěch našeho zahraničního obchodu zapotřebí.
Závěrem bych snad ještě podtrhl důležitost mezinárodního marketingu,
nejen samotných českých firem, ale i České republiky jako celku.
Ministerstvo průmyslu a obchodu nabízí desítky příležitostí, jak vaši
firmu a značku zviditelnit v rámci konání Oficiálních účastí České
republiky na výstavách a veletrzích globální důležitosti.
Agentura CzechTrade tuto nabídku doplňuje jednak o projekt SVV, tedy
Specializovaných oborově zaměřených výstav a veletrhů, ale je také
připravena reagovat na vaše podněty, co se dalších zahraničních
komerčních akcí týče.
Využijte tedy, prosím, všechny možnosti, které vám stávající systém
státní podpory exportu nabízí. Připravujeme je právě pro vás a ve
zlepšování naší nabídky a otevírání dveří na nových trzích
pokračujeme stejně intenzivně i v roce letošním.“
Časopis pro podporu obchodu
a cestovního ruchu Všudybyl, a to i prostřednictvím Ligy pro cestovní
ruch, už dvacátým rokem poukazuje na univerzální tržní podstatu
cestovního ruchu. Iniciuje společenskou poptávku, aby mobilní kupní síla
daleko víc přispívala k tvorbě pracovních míst a prosperitě oborů,
profesí a oblastí, které s turisty a hosty nepřijdou do obchodního či
pracovního styku. Zatím totiž Slezsko, Morava a Čechy díky absenci kupní
síly, tedy tomu, že jejich regiony každoročně nenavštíví desetitisíce
spotřebitelů, zhodnocují pouze zlomek svého potenciálu. Každoroční
deficit obratu z incomingu a domácího ruchu činí cca 30 miliard €. Rok
co rok tak do veřejných rozpočtů přitéká o desítky miliard korun
méně, než kdyby výkonnost cestovního ruchu, generujícího zahraniční
inkaso, byla pro širokou veřejnost, stát a samosprávy obdobnou prioritou
jako výkonnost exportu, který to umí také.
Všudybyl i Liga pro cestovní ruch
proto za přispění osobností ze sfér, které neprodukují a neprodávají
výrobky a služby nakupované turisty a hosty, usiluje o emancipaci
cestovního ruchu. Snaží se otevírat oči těm, kteří si univerzální
tržní platformu cestovní ruch pletou s dovolenými, tedy byznys
s konzumací, a mentoruje ty, kteří na úkor životní úrovně obyvatel
Česka, nezřídka stejně zákeřně jako „pátá kolona“, poškozují
české obchodní zájmy a brzdí výkonnost českého tržního
hospodářství.
Jaromír Kainc
- www.mpo.cz
- www.e-Vsudybyl.cz
- www.atelierlayout.cz
- www.lpcr.cz
- www.le-hotels.cz
- www.pivobakalar.cz
- www.chateau-lednice.cz
- www.drapalovoslamovevino.cz
- www.kmbpartners.cz