Šestnáct sezon v Metropolitní opeře
27. 12. 2002
Rozhoduje odvaha být tím, čím jsme, a láska k tomu, co je přirozené a
krásné. Čím odpovědněji se postavíme k pravdě, tím hlouběji
porozumíme životu a pochopíme, že základem blahobytu člověka je
nezávislost a spokojenost. Klíč ke štěstí má ve své vlastní ruce
každý. Stačí být nesobeckým a pokusit se udělat jiné lidi
šťastnými.
Jarmila Novotná, 1907 – 1994
Lví silou, letem sokolím
Jarmila Novotná se narodila 23. září 1907 v Praze v rodině dámského
krejčího. Rodiče ji i sestru Pavlu vedli k lásce k hudbě a divadlu.
Rodina Novotných byla aktivní ve Vinohradském Sokole, kde mladá Jarmilka
okusila kouzlo divadla. V roce 1922 následovalo Pištěkovo divadlo a divadlo
Vinohradské. Ještě v tomtéž roce zkusila menší role v Národním
divadle. V létě 1923 pořádala Česká obec sokolská na Vyšehradě
„Nastolení Libušino“ s Emou Destinnovou. Jarmilin otec paní Destinnovou
požádal, aby si mladou Jarmilku poslechla. Jarmila se tak stala její
žačkou. Ta a následně Hilbert Vávra ji na dráhu operní hvězdy
připravili natolik dobře, že šéf opery Národního divadla Otakar Ostrčil
po upozornění na talentovanou dívku neváhal a ještě před koncem
divadelní sezony jí svěřil roli Mařenky v „Prodané nevěstě“. První
velké vystoupení v Národním divadle 27. června 1925 skončilo
úspěchem. Následovala role Violetty. V červenci Jarmila točila i svůj
první film – „Vyznavači slunce“.
Prezident Masaryk
Rok 1926 byl ve znamení řádného členství v opeře Národního divadla.
Poznala i svého celoživotního partnera Jiřího Daubka. Po odmítnutí
vídeňského angažmá se rozhodla pro studium v Itálii. To zahájila
v únoru 1927 v Milánu. Zprávy o talentované a krásné pěvkyni
přivedly při jednom z jejích četných návratů do Prahy do Národního
divadla i prezidenta Masaryka. Následovalo jeho pozvání do Lán. Od té doby
se datuje přátelský vztah nejen k panu prezidentovi, ale i k jeho synovi
Janovi. Prezident pomohl zařídit Novotné cestu do Londýna a studium
u maestra Piccoliho v Milánu. 2. srpna 1928 pak Novotná debutovala ve
veronské Aréně. Její pojetí Gildy bylo dobovým tiskem označeno za
triumfální. Z mnoha nabídek na operní angažmá si zvolila Berlín. Tím
částečně následovala dráhu Emy Destinnové. Pod vedením Otto Klemperera
následovaly další úspěchy. 30. prosince 1929 proběhla premiéra
„Prodané nevěsty“ pod taktovkou Alexandra Zemlinského.
S Franzem Lehárem
Počátek třicátých let jakoby předznamenal osudové postavení Jarmily
Novotné, věčně prchající před zlem. Začaly první útoky na zpívání
v češtině. Na tíživou atmosféru předválečné Evropy jí nedávala
zapomenout ani skutečnost, že se ve své vlasti 16. července 1931 provdala
za Jiřího Daubka. Novým českým domovem se jí stal zámek v Litni, sídlo
šlechtické rodiny Daubků, pyšnící se styky s elitou české kultury.
Pokračování berlínského angažmá nemělo dlouhého trvání. Před
nastupujícím fašismem poprvé utíká do Vídně, kde spolupracovala
s Franzem Lehárem. Dusnou předválečnou atmosféru nemohly rozptýlit ani
úspěchy operní divy v Paříži, Salcburku a Praze. Ve Vídni ji zastihl
konec Rakouské republiky. 11. března 1938 utíká před rozpínajícím se
fašismem podruhé. Ten se nezastavil ani před branami Československa.
3. března 1939 se Novotná rozloučila s pražským publikem a 14. března
1939 dorazila do New Yorku. Následující den ji zastihla zpráva o obsazení
Československa.
Do Metropolitní opery
Začátky v Americe nebyly lehké. Rodina o všechno přišla. Americkou
premiéru si odbyla 5. ledna 1940 jako Mimi v „Bohémě“ pod taktovkou
Papiho v San Franciscu. Do Metropolitní opery Jarmilu Novotnou uvedl Arturo
Toscanini. Následovaly další role, další úspěchy po Spojených státech
i celé Americe. Zvláště její Violetta byla nepřekonatelná. Zbytek její
kariéry byl v Americe provázen spoluprací s Toscaninim, který Jarmilu
bezmezně obdivoval. Po ustavení exilové vlády v Londýně se Jarmila
Novotná jednoznačně přihlásila k podpoře úsilí o osvobození vlasti.
Její „Lidické písně“ se staly nejen posilou lidí doma ve vlasti, ale
i nadčasovou legendou.
„Poznamenaní“
Konec světové války však předznamenal ještě větší smutek pro celou
rodinu Daubkových. Jejich majetek v Litni byl obsazen Rudou armádou, silně
poškozen a znárodněn. V červenci 1945 se Jarmila vrací domů. Její a
manželova snaha o navrácení rodinného sídla v Litni narážela na
vyhýbavé sliby. Přesto vystoupila v Národním divadle a absolvovala turné
po Československu. S publikem se rozloučila 16. září 1945 ve Smetanově
síni Obecního domu. Poté odjíždí zpět do Spojených států. Manželovi
Jiřímu se nakrátko podařilo získat rodinný majetek v Litni nazpět a
v červnu 1947 se Jarmila Novotná ještě jednou do Litně vrátila.
23. června 1947 poprvé po válce slyšeli Pražané její Mařenku v
„Prodané nevěstě“ v Národním divadle. 3. července následoval
koncert ve Smetanově síni Obecního domu a v srpnu natáčení filmu „The
Search“ – „Poznamenaní“. Poutavé drama o ztracených evropských
dětech bylo citovou reflexí války.
Opět v New Yorku
Začátek roku 1948 zastihl Jarmilu Novotnou opět v New Yorku. Zde se
dověděla o smrti Jana Masaryka. Následovala nová konfiskace majetku
v Litni, tentokrát definitivní. Její snaha odvézt alespoň osobní věci a
nábytek skončila jen malým úspěchem. 19. června 1948 odjíždí do
Paříže a následně do New Yorku za sérií dalších úspěšných
amerických sezon. S americkými posluchači se definitivně rozloučila
v červenci 1956 při „Figarově svatbě“ v Cincinnati rolí Cherubína.
Po skončení operní kariéry se věnovala neméně úspěšně přednáškové
činnosti, muzikálu a činohře. V roce 1958 s manželem Jiřím zakoupili
dům ve Vídni, kde žili až do Jiřího smrti v roce
1981. Československé úřady jí nepovolily účast na pohřbu vlastní
matky. Svoji milovanou zemi mohla spatřit po mnoha letech až v roce
1972. Svým dvěma dětem ukázala Prahu v roce 1976. Návrat v roce
1983 byl ve znamení ovací, které jí připravili návštěvníci Divadla
hudby poté, co zarecitovala závěrečné verše Seifertovy Hory Říp. Po
smrti manžela Jiřího se vrátila zpět do New Yorku. Dostalo se jí
nejvyšších poct a poslední roky strávila obklopena řadou přátel.
V Praze byla jmenována čestnou občankou a čestnou členkou Státní opery.
Zemřela 9. února 1994 v New Yorku.
(z materiálů Obecního domu)