Vyprázdníš si pořádně kapsu, poznáš však svět.
Německé přísloví
Cestovní kanceláře fungují po celém světě, zřejmě jsou tedy třeba. Každý člověk je totiž něčím a nějak limitován. Někdo jazykově, jiný schopností a ochotou porovnávat různé nabídky, další finančně. Řada lidí je schopna zařídit si dovolenou sama. Dokonce je mnoho těch, kteří se už z principu budou bránit „organizovaným“ dovoleným, tím spíše, že díky internetu se mohou zaknihovat téměř kamkoliv. Stále však bude existovat obrovská skupina těch, kteří chtějí, aby jim dovolenou někdo připravil tak, aby se nemuseli o nic starat.
Šestákový obchod aneb cestovní kancelář
21. 12. 2000
Nákupem zájezdu nikdo neriskuje celoživotní úspory
V rámci překotných polistopadových změn se vyrojilo tisíce
„cestovek“. V roce 1992 se provozování cestovní kanceláře stalo
koncesovanou živností. Po určité době, novelou živnostenského zákona,
bylo přeřazeno mezi živnosti volné a nastal divoký boom. Ostatně kouzlo
podnikání v cestovní kanceláři spočívalo i v tom, že se dalo začít
bez jakéhokoliv kapitálu. Podnikatelský subjekt předem vybírá od
zákazníků peníze a hned je používá. Klient jde do určitého rizika, ale
do menšího, něž je tomu u mnoha existenčně daleko fatálnějších
oblastí. Díky špatné volbě cestovní kanceláře ještě nikdo nepřišel
o své celoživotní úspory, což se o řadě jiných komodit (v našem
„státě dánském“) říci nedá.
Šestákový obchod
Cestovní kancelář je možno provozovat naprosto poctivě . Takové korektní
počínání vyžaduje správnou podnikatelskou filozofii i běh na dlouhou
trať, Kdo začal po roce 1989 provozovat cestovní kancelář, mohl zákonitě
předpokládat, že porevoluční boom jednou skončí. Navíc profesionálové
vědí, že v západní Evropě je prodej zájezdů považován za
„šestákový“ obchod. Z tohoto pohledu jsme již v Evropě, protože
taková situace již je i v Česku.
Jištěná cestovní kancelář
Cestovní kancelář v intencích nového „Zákona o některých
podmínkách podnikání v cestovním ruchu“ (č. 159/1999 Sb,) musí mít
uzavřenu pojistnou smlouvu s pojišťovnou proti svému úpadku ve prospěch
klienta. Cestovní kancelář jediná může prodávat zájezd, respektive
kombinaci služeb. Může mít i spoustu prodejců, ať již cestovních
kanceláří či cestovních agentur. Cestovní agentury však musí produkt
cestovní kanceláře prodávat jejím jménem a zároveň musí vystavovat
její cestovní smlouvy. Klient musí od začátku vědět, že jede
s cestovní kanceláří. Existuje ale i výjimka, kdy cestovní kancelář
může prodávat nepojištěný produkt a to prodává-li jednu službu, např.
pouze ubytování, nebo jednorázově soubor služeb na objednávku – tzv.
forfet. Pak záleží na tom, jak cestovní agentura či cestovní kancelář
bude umět zákazníkovi vysvětlit, že není nepoctivé prodávat
nepojištěný produkt.
Čím pokročilejší sezóna, tím větší jistota
zákazníka
Samotné pojištění ještě nemusí garantovat stoprocentní návratnost
finančních prostředků, které klient svěří cestovní kanceláři.
Cestovní kancelář je pojištěna do určité výše. Zákon vyžaduje
minimálně 30 % obratu. Pokud by cestovní kancelář zkrachovala před
sezónou, vrátí se jejím zákazníkům menší podíl z vložených
finančních prostředků. Čím bude pokročilejší etapa sezóny, tím bude
jistota zákazníka, který si zájezd koupil např. až na září, vyšší.
I kdyby cestovní kancelář skončila v srpnu. Pojišťovací částka
zůstává sice stále stejná, ale snižuje se počet klientů. Dnes již
jezdí většina zákazníků se „svojí“ cestovní kanceláří, kterou
zná a jejíž služby má ověřeny. Dokáže pak odhadnout kvalitu informací
o produktech i atmosféru panující ve firmě.
V lednu asi klienti pojistné certifikáty nedostanou
Drtivá většina cestovních kanceláří má vypracovaný podrobný katalog.
Zákon ukládá, které informace musí zákazník dostat. Při nákupu zájezdu
pak spolu s cestovní smlouvou obdrží klient i certifikát pojišťovny,
s níž má cestovní kancelář sjednáno pojištění v jeho prospěch.
Lidé, kteří budou kupovat zájezdy v lednu až březnu 2001, však ještě
certifikáty zřejmě nedostanou. Certifikát pojišťovna vydá totiž až na
základě toho, že jí cestovní kancelář předloží koncesi a složí
částku za spoluúčast ve minimální výši 2 % z obratu.
Není důvod k panice
Dejme tomu, že si cestovní kancelář v prosinci 2000 (zákonná lhůta je do
konce března 2001) zažádala o koncesi. Shromáždí všechny potřebné
materiály: Smlouvu o tom, že s ní bude spolupracovat pojišťovna.
Podnikatelský záměr. Prohlášení, že za posledních 5 let nezkrachovala.
Že její majitel či člen tom managementu nefiguroval v cestovní
kanceláři, která zkrachovala. Prohlášení, že pokračuje ve své činnosti
nebo že začíná. Trestní rejstřík. Potvrzení o tom, že nemá dluhy.
Opětovné prokázání praxe a řadu dalších věcí. Po tomto přípravném
období, které může trvat asi 14 dní, se bude záležitostí zabývat
živnostenský úřad se zákonnou lhůtou 30 dní. A už jsme v lednu
2001. Živnostenský úřad předá „věc“ na ministerstvo pro místní
rozvoj a opět běží zákonná lhůta 30 dní. Teď jsme v únoru
2001. Následuje dalších 30 dnů pro státního úředníka, tentokrát na
živnostenském úřadu k vydání koncese. A hle, všechno proběhlo bez
ideálně a bez komlikací a je březen 2001.
Prodej zájezdů se jistě nezastaví. Zákazník nemusí propadat panice ani
v případě, že cestovní kancelář zažádá o koncesi v březnu
2001. Popsané kroky se o několik měsíců posunou a cestovní kancelář se
zákazníkem uzavře přihlášku nebo cestovní smlouvu s odloženou
účinností. Jakmile cestovní kancelář koncesi dostane, osloví své
zákazníky znovu, uzavře s nimi řádnou cestovní smlouvu a vše se bude
dít v souladu s požadavky nového zákona.
Nepřetržitý kontakt s pojišťovnou
V rámci zákona musí být cestovní kancelář nepřetržitém kontaktu
s pojišťovnou. Pokud by došlo k nějakému problému a klient se ozval ze
zahraničí, má pojišťovna časový prostor 12 hodin na to, aby zjistila, co
s cestovní kanceláří je. Jinak začíná jištěnému klientovi plnit. To
znamená, že se začíná starat o jeho návrat domů atd. V cestovní
kanceláři musí mít vždy někdo službu, a to i o víkendech.
Ceny na úrovni roku 2000? – nic divného
Nejlevnější ještě neznamená nejhorší nebo problematický. Řada
cestovních kanceláří, mimo zahraniční zájezdy, také zajišťuje služby
zahraničním hostům na území České republiky. Vydělávají tedy na
incomingu a mohou si náklady na provoz firmy rozdělit na více činností a
dovolit si menší marže v oblasti zahraničních zájezdů. Některé ceny
však mohou být podezřelé. Když si projdete 5 – 6 katalogů, snadno si
odvodíte průměrnou cenu, kterou můžete ještě porovnat se zkušenostmi ze
svých předchozích pobytů v zahraničí. Pak ještě připočítejte něco
na růst cen pohonných hmot a pohyb české koruny k euru či dolaru a jste
v oblasti reálných čísel. Je velmi pravděpodobné, že na rozdíl od ceny
plynu, zůstanou ceny zahraničních zájezdů ve velké většině na úrovni
roku 2000.
Největší rizika cestovní kanceláře
Aby vznikl zájezd, musí cestovní kancelář zpravidla vyjet do ciziny
nasmlouvat kapacity. Buď na garance (tzn., že musí zaplatit všechny postele,
ať je využije nebo nevyužije) nebo má natolik solidní partnery, že jí
dají dobré ceny na tzv. alotmánové smlouvy (obsahují stornovací lhůty).
To je sice méně rizikové, ale v některých teritoriích to může být
nebezpečné. Partner pak může udělat stop stav a říci: „Dál už
nebookuji. Beru si alotmány zpátky.“ Může tak dojít k tomu, že
v půlce sezóny cestovní kancelář nemá co prodávat, ač má nasmlouvánu
přepravu, tedy autobusy, sedačky v letadle či celé charterové linky. To si
samozřejmě solidní firma nemůže dovolit, takže cestovní kanceláře, aby
mohly celý rok prodávat za rozumné ceny, velmi často nakupují ubytovací
kapacity na garance. Největší rizika pak spočívají ve špatném odhadu
nakoupených kapacit u garantovaných pobytů.
Slevy – vítaná zpráva pro klienta, ale i riziko
Dalšími riziky jsou různé, většinou propagační slevy. Slevy jsou
zpravidla vítanou informací pro klienta , ať už se jedná o „první
moment“ nebo o „poslední moment“ apod. V Česku se rozmohla móda
„rozdávat“ slevy systémem „nechci slevu zadarmo“, které mohou
svědčit o „nepřiměřené marži“. Otázkou však vždycky bude, co je to
přiměřená marže, i když se většinou jedná o marketingový tah a
obchodní propagandu. Skutečné slevy samozřejmě s sebou nesou riziko
prodělku. Díky této „módě“ si cestovní kanceláře připravují
skupinu lidí, která bude vždy čekat, až budou ceny na poslední chvíli.
Skutečné slevy na poslední chvíli znamenají, že cestovní kancelář,
která má nakoupeno ubytování, dopravu i další služby na garance, se
snaží snížit ztrátu tím, že prodá za cenu, která nekryje náklady.
Slevy za (ne)odvedené služby – strašák z Evropy
Jiný přístup je u slev při reklamacích. Normální klient však o takové
„pocty“ nestojí. Daleko více, než po nějaké slevě za špatné služby,
prahne po bezvadné pohodové dovolené. V západní Evropě si pro případy
zákaznických reklamací nechali vypracovat tzv. Frankfurtské tabulky slev,
které jsou postrachem tamních cestovních kanceláří. Díky Frankfurtským
tabulkám dochází někdy k neuvěřitelným, téměř americkým, soudním
sporům. U nás v Česku nic takového zatím neplatí. Drtivá část
podnikatelské sféry si ani neumí představit, co všechno přinese naše
členství v Evropské unii v jejich oblasti podnikání. Stále ještě
uvažujeme v dimenzích, že reklamujeme ubytování, stravování apod., ale
zatím vůbec neuvažujeme v dimenzích náhrad škod za újmy morální a
psychické.
Největší kapitál – můj spokojený zákazník
Uvědomujeme si, jak formálně až kýčovitě může vyznít prohlášení:
„největší kapitál – spokojený zákazník“ či „vaše spokojenost,
náš cíl“. Každé podnikání s sebou nese i rizika. Mnohokrát jsme se
přesvědčili, že největším kapitálem nejsou finance, ale důvěra
lidí.
Cestovní ruch je svého druhu droga a kdo jí propadl, musí mít rád lidi.
Podniká s lidmi, má kolem sebe tým lidí a připravuje a zajišťuje
dovolenou pro lidi. Peníze jsou spíše souvisejícím cílem. Prvotní je
spokojený klient, byť i jenom proto, aby peníze znovu přinesl. Nebude-li
zákazník spokojen, nebudete mít na své straně ani jeho a ani ty
peníze.
Pro lednový Všudybyl 2001 připravili Vlastimil Světlík a Jaromír Kainc.