SESAR nabírá rychlost – Patrick Ky na návštěvě ŘLP ČR, s. p.
02. 11. 2012
V rámci návštěvy generálního ředitele společného podniku SESAR
(Single European Sky ATM Research Joint Undertaking) Patricka Ky v České
republice se 9. října 2012 v Národním integrovaném středisku řízení
letového provozu uskutečnil specializovaný workshop pro zástupce českého
vojenského i civilního letectví.
SESAR představuje základní technologický pilíř probíhající transformace
služeb řízení letového provozu a v letech 2007–2016 disponuje rozpočtem
téměř 9 miliard eur. Aktuálně se na činnosti podniku SESAR podílí více
než 110 společností (poskytovatelé služeb řízení letového provozu,
provozovatelé letišť, letečtí dopravci a dodavatelský průmysl), které
spolupracují na více než 300 rozvojových projektech. Cílem je průběžné
zavádění nových postupů a technologií, zvyšujících bezpečnost, kvalitu
a kapacitu služeb řízení letového provozu při minimálním dopadu na
životní prostředí.
V současné době běží lhůta výzvy SESAR k podání dalších návrhů
na rozvojové projekty (rozpočet 9,8 miliónu eur), a to zejména v oblasti
posilování automatizace a budování systémové architektury pro služby
řízení letového provozu.
Základem konceptu SESAR je vytvoření optimálních letových profilů pomocí
4D trajektorií. V roce 2012 se některým partnerům projektu podařilo
uskutečnit první krok, tzv. počáteční 4D trajektorie (označované také
jako i4D). Jsou založeny na schopnosti samotných letadel přesně určit
polohu v čase a prostoru a přenést tuto trajektorii do systému řízení
letového provozu. Společnosti Airbus, Noracon, Thales a Honeywell prokázaly,
že technologie i4D umožní konkrétnímu letadlu přeletět nad Evropou pod
kontrolou několika různých středisek řízení letového provozu a
technických systémů. Postupy i4D (s využitím nových technologií přenosu
dat o letu a letadle, která byla v komplexní podobě přenášena do
pozemního systému zpracování dat) přispěly k dosažení vysoké
přesnosti predikce letu: 45minutový úsek letu byl predikován s přesností
na deset vteřin. Bylo to vůbec poprvé, kdy všechny systémy na zemi i na
palubě komunikovaly tímto způsobem.
ŘLP ČR, s. p., se v minulosti v rámci programu SESAR zapojil do projektu
CDA (Continuous Descent Approach) – ten je zaměřen na tzv. kontinuální
přiblížení letounu na letiště, jehož cílem je zajistit nepřetržité a
plynulé klesání letounu z letové hladiny přímo na přistávací dráhu.
Tento postup umožní letounu optimalizovat spotřebu paliva, snížit
množství emisí a také výrazně zmenšit hlukovou zátěž v blízkosti
letiště. ŘLP ČR, s. p., kontinuální přiblížení prověřil ve
spolupráci s ČSA, a. s., na letišti Praha. I v budoucnosti se ŘLP ČR, s.
p., bude za finanční podpory ze strany SESAR zaměřovat na projekty, jejichž
primárním cílem je efektivní a bezpečné řazení letounů na přistání
tak, aby nemusely z kapacitních důvodů zbytečně vyčkávat v okolí
letiště. To v konečném důsledku sníží spotřebu paliva i zatížení
životního prostředí.