Sekce Památek a významných turistických cílů
31. 03. 2010
Předsedkyní PhDr. Jolana Myslivcová
V domě U kamenného zvonu v Praze bylo 18.3. 2010 předsedou Asociace
cestovních kanceláří ČR panem Viliamem Sivekem zahájeno oficiální
představování sekce Památek a významných turistických cílů ACK ČR,
která byla založena 10. února 2010. Jejími členy se mohou stát hrady,
zámky, muzea, galerie, botanické a zoologické zahrady, skanzeny a další
atraktivity vhodné pro aktivity příjezdového a domácího cestovního ruchu.
Do sekce už (ke dni 18. 3. 2010) vstoupily: Botanická zahrada Liberec,
České muzeum stříbra v Kutné Hoře, Muzeum hl. města Prahy, Muzeum
Kampa – nadace Jana a Medy Mládkových, Regionální muzeum K. A. Polánka
v Žatci, Pražská informační služba a Ruční papírna velké Losiny,
Botanická zahrada v Praze, Národní kulturní památka Vyšehrad,
Čokoládový dům, Poštovní muzeum, Římskokatolická farnost Kutná Hora,
Hornické muzeum v Příbrami. Předsedkyní sekce se stala PhDr. Jolana
Myslivcová, majitelka a ředitelka školy kultury podnikání v cestovním
ruchu TYRKYS, s.r.o.
Uplatnění památkového fondu
Cestovní kanceláře a cestovní agentury intenzivně vnímají výzvu našeho
slezského, moravského a českého kulturního dědictví v širokém spektru
památek a turistických cílů, např. církevní objekty, technické
pamětihodnosti, hrady, zámky, muzea, galerie ad. Nejen Praha, ale každý
region České republiky má dostatečný potenciál, aby oslovil zahraniční a
domácí turisty. Z více než čtyřiceti tisíc kulturních památek
v Česku se na výkonech našeho zahraničního obchodu prostřednictvím
průmyslu cestovního ruchu podílí jen nepatrná část. Značný ekonomický
potenciál tak na rozdíl od řady turistických destinací Evropy zůstává
ladem. Proto je velkou výzvou sekce Památek a významných turistických
cílů ACK ČR hledat uplatnění našeho památkového fondu v incomingovém a
domácím cestovním ruchu.
Turisté chtějí zážitky
Novým trendem je, že cizince ani domácí návštěvníky již nedokáží
zcela uspokojit pouze klasické prohlídky. Dokonce ani zápis na Seznam UNESCO
není pro návštěvnost místa samospasitelný. Turisté chtějí zážitky.
Proto je třeba prohlídky zatraktivnit, vytvářet moderně pojaté
interaktivní výstavní expozice doplněné o cizojazyčné komentáře
(textové i mluvené). Pořádat v památkových objektech zajímavé akce.
Přizpůsobit výklad schopnostem domácích a zahraničních návštěvníků
je akceptovat. Rodiny s dětmi zaujmout aktivním vtažením dětí (škola
hrou) do děje programu prohlídky. Možností interaktivního přístupu se
nabízí nepřeberné množství.
V úvahách okrajovou oblastí
Zdá se, že vazba kulturního dědictví na průmysl cestovního ruchu je
v úvahách politiků, národohospodářů a ekonomů dalece okrajovou
oblastí. Avšak současná hospodářská situace, jejíž nejaktuálnější
otázkou je, jak rozhýbat spotřebu (proč ne také za intenzivnějšího
přispění turistů – spotřebitelů odjinud) a stupňující se
zadlužování českého státu dává ohromnou příležitost je upozornit na
hospodářský a sociální dopad, resp. obchodně ekonomické možnosti
příjezdového a domácího cestovního ruchu a obrovské rezervy při jejich
využívání v řádu desítek miliard korun každoročního obratu. Snad
i proto si sekce Památek a významných turistických cílů vytyčila za cíl
propojit činnost cestovních kanceláří a agentur, které se věnují
domácímu cestovnímu ruchu a příjezdové turistice a kulturního dědictví
České republiky. Tvrdí, že chce účinně propagovat členy sekce a jejich
význam pro českou i místní ekonomiku a vytváření pracovních
příležitostí, a to i v regionech, kde cestovní ruch neplní, ale mohl by
(právě díky kulturním památkám a dalším turistickým atraktivitám)
plnit roli významného zaměstnavatele. Chce napomáhat vytvářet prostor pro
inovace, aby turisté (nejen zahraniční) měli důvod k opakovaným
návštěvám různých území Česka, a motivovat ty, kteří nás dosud
nenavštívili. Tedy aby jejich volbou byla právě Česká republika, a ne
zahraniční konkurenční turistické destinace, z důvodu, že o té naší
nevědí nebo o ní mají nízké mínění.
Prezentace výstavních projektů
Sekce připravuje prezentace pro incomigové agentury a cestovní kanceláře,
na nichž budou představeny výstavní projekty podzimu roku 2010 a zimy
2010/11, které pomohou obohatit programovou nabídku pro zahraniční
i domácí turisty. Prvním projektem je výstava „Královský sňatek,
Eliška Přemyslovna a Jan Lucemburský“, která se bude konat v termínu od
4. 11. 2010 do 6. 2. 2011 v Domě U Kamenného zvonu. Uskuteční se při
příležitosti sedmistého výročí nástupu Jana Lucemburského na český
trůn po jeho sňatku s českou princeznou Eliškou Přemyslovnou
(1. 9. 1310, korunovace manželů 7. 2. 1311 v Praze). Další výstavu
pořádá Národní galerie v Praze ve spolupráci se Správou Pražského
hradu u příležitosti čtyřstého výročí narození Karla Škréty.
Výstava „Karel Škréta (1610 – 1674): Doba a dílo“ se uskuteční
24. 11. 2010 až 10. 4. 2011 ve Valdštejnské jízdárně a v Jízdárně
Pražského hradu. Bude vůbec nejrozsáhlejší přehlídkou tohoto
významného umělce, zakladatele barokního malířství v Čechách.
Poslední představovaná výstava, „Pražské výletní restaurace“, se
bude konat v hlavní budově Muzea hlavního města Prahy v termínu od
22. 9. 2010 do 20. 3. 2011.