Sean Connery, Bruce Willis a ti druzí
07. 03. 2004
Zrodit se můžete jen v uskutečňování opravdového díla, neboť
jenom takové dílo, které neslouží vám, ale naopak vás donutí, abyste
sloužili vy jemu, z vás vydobude všechny síly. A umožní vám, abyste
vystoupili sami ze sebe. Jak by se mohli zrodit velcí stavitelé nad díly,
jež sama veliká nejsou?
Antoine de Saint-Exupéry 1900–1944
[<]Velmi rád pracuji či se bavím s lidmi, kteří to, co
dělají, dělají doopravdy, srdcem. U mnoha interpretačních umění to, co
tvoří, bývá prchavě pomíjivá krása, jakýsi dotek křídel motýla,
o němž jsme v prvním vydání Všudybylu 2003 (str. 20–23) rozprávěli
s Ing. Františkem Laudátem v souvislosti s rozsáhlým uměleckým
dokumentem o u nás téměř zapomenuté fenomenální české pěvkyni
Jarmile Novotné nazvaným „Nepolapitelný motýl“, který vznikl díky
iniciativě Obecního domu v Praze. Firma Flash Barrandov speciální efekty
spol. s.r.o. pánů Martina Kulhánka (technického garanta s mimořádným
citem pro praktičnost a jednoduchost) a Jaroslava Štolby (originálního
designéra a manažera) se rovněž zabývá prchavým krásnem. A obdobně
jako fenomenální česká sopranistka Jarmila Novotná, která byla šestnáct
sezon primadonou Metropolitní opery v New Yorku, je i firma Flash Barrandov
speciální efekty daleko slavnější a známější v zahraničí než doma
v Česku. Pane Štolbo, spolupracujete se spoustou renomovaných filmových
producentů…
Vývoj naší firmy nebyl nahodilý. Aby v našem oboru došlo ke spojení
umění a řemesla, tak k tomu je třeba zkušenost. Tu nelze získat najednou.
Přebírá se průběžně ze všeho, co prostředí a okolnosti skýtají.
V našem případě to bylo Filmové studio Barrandov, kde už je historie
našeho kumštu sedmdesátiletá. Mám přímé i zprostředkované vztahy
k tomu, co se zde kdy dělalo. Střídal jsem kolegy, s nimiž jsem dodnes
v kontaktu. Získal jsem od nich spoustu vědomostí. Film, který můžeme
označit jako první průlomový v historii českých speciálních efektů, je
s legionářskou tematikou. Jeho režisérem je Viktor Tužanský a jmenuje se
„Volha v plamenech“. Na Barrandově byl natáčen v roce 1934. Podílela
se na něm spousta utečenců z Ruska, které tehdy sezval pan prezident T. G.
Masaryk. Při té příležitosti byly poprvé na Barrandově vytvořeny
požáry, o nichž můžeme říci, že jsou jednou z charakteristik naší
profese.
Nicméně, přesto lze konstatovat, že svými pouhými deseti lety
existence firmy více než úspěšně konkurujete renomovaným společnostem
s mnohonásobně delší tradicí.
Ano, hrdou desetiletou existencí české privátní firmy. Našimi konkurenty
jsou opravdu letité společnosti. Fascinuje mne, jak se v nich řemeslo
předává z generace na generaci. Naše práce potřebuje nasazení,
zručnost, vědomosti a vztah. Má i část uměleckou, k níž je třeba
talent anebo prostředí, které umožní překlenout mezeru mezi ryzím
umělcem a ryzím řemeslníkem. Mou prací je být prostředníkem mezi
režisérem, kameramanem, architektem a lidmi, kteří jsou schopni a ochotni
naplnit vizi toho, kdo ji přinese. Naší firmě se už podařilo dělat
supervize nad „áčkovými“ americkými filmy. Pět měsíců jsme např.
dělali „Hartovu válku“ s Brucem Willisem. „Special effects
department“ byl jediný, kterému vládli Češi, a zrovna na filmu, kde je
spousta explozí a úžasné sněhové pokryvy. Celý film v atmosféře
trestaneckého tábora je neustále v nepřízni počasí, a my ji veškerou
realizovali. V tomto filmu jsme položili umělý sněhový dresing na ploše
více než jednoho milionu čtverečních metrů, což je sedmadvacet
Václavských náměstí. Spolupracovali jsme, co se týče speciálních
efektů, na dalších unikátních filmech, jako např. na „Indiana Jones“.
Se Seanem Conerym jsme se ale osobně setkali až na „The Leauge of
Extraordinary Gentleman“. S akčními supermany jako Tom Cruise, Jackei Chan
či Vin Diesel na projektech „Mission: Impossible“, „Shanghai Knights“ a
na projektu „XXX“. My Češi jsme se při jejich realizaci projevili
především jako úžasně zdatní a univerzální lidé, a to i díky tomu,
co nás naučila dřívější situace. Najednou, když se poodkryla možnost
používat špičkovou techniku, Češi jako kdyby s ní pracovali odedávna.
A velice brzy jsme začali do amerických, německých a britských mašin
„šťouchat“ a montovat a postavili si svoje vlastní, mnohdy lepší. Na
„The Young Indiana Jones“ jsme se etablovali. Dalším mezníkem bylo „Les
Miserables“, kde jsme pracovali s tehdy čerstvými oscarovými hvězdami.
Loni jsme na klíč realizovali „Tristan & Isolde“ a „The Origins of
Evil“, který jde právě do kin. Co se týká speciálních efektů live,
dostalo se nám té cti, že si nás vybrali Mick Jagger – Rolling Stones
i Michael Jackson.
U filmu, obdobně jako na vodě, platí článek číslo jedna, a to
že režisér má vždycky pravdu. Článek číslo dvě zní: pokud ji náhodou
nemá, platí článek číslo jedna.
Režiséra a spousty lidí vůbec nezajímá, že jsou nějaké problémy.
Např. že se změnil směr větru. Je málo možností, někomu něco
vysvětlovat, že cosi nejde. Americký způsob uvažování je řešit
problémy na bázi dvou základních informací: co potřebujeme k tomu,
abychom to udělali, a co k tomu, abychom to získali. To byl zlomový moment,
kdy nám začalo docházet, že nebude žádné další zadání a bližší
upřesnění, a že my jsme ti šikovní čeští hoši, kteří si jsme schopni
udělat všechno, jen nám řekněte, co chcete. U filmu je bitevní pole
širší a technické zadání i vztahy často komplikovanější. Pouze
dotažená týmová práce – úspěšně zvládnutý výsledný celek – si
v naší branži zasluhuje smeknout poklonu a ocenit podíl jednotlivce.
Týmová spolupráce je pro mne základním předpokladem šance na úspěch,
předpokladem stability nebo jen společného, ale hrdého přežití. Je
obrovským štěstím, nás lidí ve firmě Flash Barrandov speciální efekty,
že se navzájem máme. Díky tomu s úspěchem řešíme technicky mezní
věci, jindy banality. Právě díky efektivní týmové spolupráci se nám,
české firmě, dostalo té cti, dělat (i ty banality) pro americké
velkofilmy. Pochopitelně, vždycky bylo mnoho nabídek od konkurenčních
zahraničních firem, že by ty banality udělaly lépe než my… A o tom je
ten byznys.
Flash Barrandov speciální efekty ve světě šíří slávu Česka
nejen ve filmařské extralize, ale i v extralize ohňostrojné.
Ohňostroje nám, povětšinou na rozdíl od filmů, umožňují naplňovat
vlastní vize, kdy jsme režiséry a kdy se můžeme bavit i o námětu.
Stupeň naší imaginace a tvůrčí svobody tu bývá podstatně vyšší.
Umělecké řemeslo se realizuje především v architektonických
ohňostrojích. Když děláme ohňostroj s hudbou, myslíme to velmi vážně.
Nejdeme do šílených střihů, ale do děje. Respektujeme hudební součást
představení a snažíme se ji spojovat s dalšími vjemovými dimenzemi a
ozvláštnit ji ojedinělou atmosférou.
V úvodu jsem navodil téma prchavé krásy…
Ano, ohňostrojné řemeslo je o prchavé kráse. Úsilí mnoha měsíců,
někdy i let se marnivě rozplyne během několika minut. Ohňostroj je
pomíjivé a delikátní umění okamžiku. Je záležitostí, která se pouze
promítne na sítnici. Výjimečné na tomto umění je, že jej mohou sledovat
obrovské masy lidí současně, aniž si při tom vadí. Ohňostroje vždycky
fascinovaly. Prožitek, ačkoliv vnímaný v masách, je individuální a
spontánní. Oheň v této podobě má blahodárné a očistné účinky. Jako
řemeslo je to práce s procesy probíhajícími za vysokých tlaků a teplot.
Obrovský důraz se proto klade na bezpečnost. Prvky, škálu barev, má
malíř jistě větší. My si hrajeme na nějaké origamy. Máme relativně
málo prvků, které můžeme v pohodě a kdykoliv použít, protože to
vždycky potřebuje nějaký stupeň přípravy. Podrobnou znalost toho, co
existuje, co se dá udělat posloupností kombinací. Respektování charakteru
místa, kde ohňostrojné show děláme, v jakých souvislostech, s jakým
hudebním podtextem.
Doma v Česku nikdo není prorokem. Ale nejen proto devadesát
procent všech ohňostrojných představení realizujete
v zahraničí…
Je pravdou, že nám účinkování v zahraničí vyhovuje už proto, že tam
se projekty etablují zpravidla už formou vyhledávání námětů a vzájemnou
komunikací mezi objednatelem a realizátorem. Svět více spolupracuje. Víme,
co dělá naše tzv. světová konkurence, protože si úplně běžně
vyměňujeme názory, půjčujeme zařízení nebo i odborníky, když někdo
z nás potřebuje pomoc. Tohle v českém klimatu moc nefunguje.
Jaké jsou ve světě ohňostrojné trendy?
V Severní Americe a v Asii dnes technický pohled a komerce vytěsňují
řemeslo. Synchronizovaný ohňostroj s hudbou je možno pojmout tak, že
téměř ke každému efektu „přímo na komoru“ (jak my říkáme)
přivedete roznět a vše řídí počítač. Vedle toho jsou stále prezentace,
považované za ty nej, kdy existují určitá omezení. Znamená to např., že
dostanete plochu třiceti minut, ale můžete pouze stokrát zmáčknout
tlačítko. Není ale výjimkou mít dva a půl tisíce odpalů, jako např. na
tradičním ohňostrojném festivalu v Montrealu. Firmy, které používají
jedině ruční odpalování, tam jsou totálně handicapované. Na světě
existuje jen pár firem, které pravidelně tyto computerové ohňostrůjce
poráží. Patříme mezi ně, protože v těchto typech show dokážeme
tvořit to, čím jsme nejcennější. Imaginaci a řemeslo. Držíme kanadský
rekord v počtu „misfire shells“ v rámci téměř dvacetileté existence
dnes již mnoha stovek ohňostrojů typu „pyromusical show“. V roce
2001 nám na úžasné lokaci s jezerem a mohutným vodopádem u Québec City
zůstal nevystřelen jeden jediný z téměř čtyř tisíc projektilů.
Téměř absolutní výkon. Pro všechny renomované producenty světa to byl
zřetelný signál, že jsme nejen efektní, ale i efektivní a bezpeční.
Zůstaňme ještě v Kanadě, co loňské léto a vancouverský
festival „Slavnost světla“?
Ten je vyvrcholením gala těch nej. Do Vancouveru se dostane pouze velice
omezený počet firem. Zve se na bázi systému show, které musíte v Severní
Americe předvést. Nám se to povedlo v situaci, kdy „HSBC Power Smart
Celebration of Light“ byla první velkou akcí poté, co bylo oznámeno, že
se Vancouver stal městem olympijským. Tisk i ostatní média byla naprosto
vybuzená a my měli zahajovací show. Pracovali jsme souběžně na dvou
velkých námořních lodích, každé sto dvacet metrů dlouhé. Novináři za
námi přijížděli na člunech a znova a znova se neustále střídali.
Každý druhý novinář tu je hokejovým fandou, a my jsme si uvědomili, jak
je příjemné pracovat v pozitivně naladěném prostředí, kde se od vás
čeká, co předvedete, protože Kanaďan má zafixováno, Čechy v žádném
případě nepodceňovat. Je to úžasný, nepopsatelný pocit, když na tři
sta padesát tisíc účastníků show v kosmopolitním Vancouveru s velikým
očekáváním věcí příštích při české hymně povstane a pak aplauduje
české show. Byl jsem neskonale hrdý na svoji vlast a na poctivou, invenční
práci svých kolegů ve všech přípravných fázích i při realizaci.
Mrazilo mne v zádech.
To by asi každého, kdo má pozitivní vztah ke své vlasti a pokoru
před osudem. Ostatně jeden z nejúspěšnějších českých sportovců
všech dob, dvojnásobný olympijský vítěz a mnohonásobný vítěz
Světového poháru, rychlostní kanoista Martin Doktor v interview pro sedmé
vydání Všudybylu 2001 řekl: „Kanoistika je sportem, v kterém nebývá
pravidlem, že kdo jednou vyhraje, vyhrává pořád. Naopak poslední dobou je
to těžší a těžší. Konkurence je čím dál početnější a rychlejší.
Byl bych proto rád, kdyby se mi i nadále vedlo. Je to nádherný pocit vidět
českou vlajku stoupat na stožár. Nutit svými výkony pořadatele závodů co
nejčastěji hrát českou hymnu, kterou vnímám jako nejhezčí píseň na
světě.“
U vás tomu bude obdobně. Ti, kdo jsme vepředu, ukazujeme cestu
jiným, v uměleckých řemeslech a v umění i mnoha epigonům. Jak jste ale
úspěšní v teplejších šířkách na Středním východě u arabských
klientů?
Arabští zákazníci jsou úžasně kreativní a inspirativní. Získáváme od
nich spousty zajímavých podnětů. V Ománu nás přivítal ministr kultury,
mládeže a lásky se slovy: „Vítáme vás v zemi Šeherezády, zde platí
její moudrost a zákony.“ Do Ománu jsme se dostali jako vítěz konkurzu na
zahajovací ceremoniál fotbalového šampionátu zemí v Arabském zálivu.
Vybrali si nás ze sedmnácti firem světa. Pikantní na tom byl důvod, proč
si nás, českou firmu, pozvali ke konkurzu. Jeden z poradců a garantů
požadované originality show má rád kreslené filmy od Jiřího Trnky, a
hledal tudíž někoho v jeho rodné zemi. Po této úspěšné realizaci jsme
obdrželi nabídku podílet se na stodesetiminutové megashow pro sultána
Kabúse v den jeho narozenin. Arabský klient, vedle tradiční dekorativnosti,
která nám sedí, a zázemí spousty „zbytečností“, jež jsou na
ohňostroji báječné, má touhu vyjadřovat myšlenku nějakým aktem, který
je k přemýšlení. Jejich reakce nejsou tak spontánní jako u hokejových
fanoušků ve Vancouveru. Oceněním naplnění představ je reakce ústřední
osobnosti. Pokud je sultán zaujat, zareaguje pozvednutím obočí. Jeho zájem
je přijímán úžasně pozitivně. Show se okamžitě hodnotí ve svých
podstatných sděleních. Nikdo od vás nechce slyšet, že něco nefungovalo,
třebaže tam, kde podle původní lokace byla poušť, mezitím vzniklo
obrovské parkoviště, čímž se do původního scénáře dostaly nějaké
nelogičnosti. Jestliže se má otevřít obrovitá mořská mušle a z ní
vycházet mnoho vulkanických ohňů a stříbrných crak klingů, tak to
skutečně nemůžeme udělat z parkoviště plného aut. Ale zároveň to
pouze nepřesuneme na jiné místo, protože bychom tím odlákávali pozornost.
Takže jsme tento efekt trošičku upravili a dali do jiné části. Dotaz při
obhajobě je však třeba zodpovědět (a to jsme se naučili) jiným
sdělením: „Není možno očekávat, že když zasadíme semeno zde, že nám
vyroste květina tam.“
Čím na sebe vážete tak obrovskou pozornost zahraničních
klientů?
Tím, že nedáváme přednost množství zakázek, ale přistupujeme k nim
z hlediska jejich delikátnosti. Zajímáme se o projekty, kde se můžeme
etablovat v plné šíři. Inklinujeme k původním originálním produkcím a
často se vyskytujeme na místech velmi odvážných. Např. v rámci
úžasných představení na brněnských lokacích v rámci již tradičního
mezinárodního ohňostrojného festivalu „Ignis Brunensis“ je to i projekt
galashow na hradě Špilberk, který je jedním z nejúžasnějších míst,
kde jsme kdy pracovali. Má neuvěřitelně organizačně schopný a kreativní
management, který nejenom že se vyjadřuje a dává souhlas k nějakému
ohňostroji, ale aktivně se zúčastňuje na vytváření námětu. Podnětem
k jedné ze show na Špilberku bylo to, že jsem se v Turíně v restauraci
bavil s Italy nejen o Nedvědovi, ale také o festivalu v Brně. Po
zaznění jména Špilberk se do naší debaty okamžitě vmísil personál
podniku. Italové znají hodně z historie vlastní země. Tehdy ale
s překvapením konstatovali, že už konečně ví, kde ten Špilberk je.
Věděli, že existuje pevnost, věznice, kde byla držena spousta italských
vlastenců. Pro ně to ale bylo kdesi v Rakousku. Byla to pro ně nová
informace. Na základě toho impulzu jsme začali s ředitelem Špilberku
spolupracovat na tom, abychom nejenom Italům, ale i ostatní veřejnosti
ukázali hrad Špilberk v dalších souvislostech a vzdali poctu Italům. Tak
vzniklo show „Italové na Špilberku“, kde jsme se sladěním hudby a
ohňostrojných efektů pokusili obrátit se do doby, kdy byl Špilberk
věznicí, a zároveň poukázat, že současný hrad Špilberk je otevřen
jiným velice pozitivním záležitostem.