Pražská taxislužba patří k nejlevnější v Evropě. Obdobně jako v dalších světových metropolích je veřejnou službou poskytující výrazně individuální formu osobní dopravy zajišťující soukromí, bezpečnost a komfort. Radiodispečink taxi AAA se již déle než sedmnáct let snaží nést vlajku solidnosti v pražské taxislužbě. Založen byl v roce 1990 jako podnikající fyzická osoba. V roce 1996 byl transformován na společnost s ručením omezeným. V roce 1991 měl patnáct řidičů taxi a dvě operátorky dispečinku. Od roku 1992 přibývalo každoročně okolo pětašedesáti řidičů. V současné době má přes dvanáct set vozů taxi a jeho dispečink zajišťuje čtyřicet operátorek. Radiodispečink taxi společnosti AAA je sedmým největším dispečinkem taxi v Evropě a největším v České republice. Do deseti minut je schopen přistavit vozidlo kdekoli na území Prahy. Samozřejmostí je i přistavování taxíků mimo Prahu. Společnosti AAA radiotaxi s.r.o. bylo Českým telekomunikačním úřadem přiděleno telefonní číslo 14014, pod kterým taxislužbu nabízí v Praze, Brně, Českých Budějovicích, Chebu, Chomutově, Hradci Králové, Karlových Varech, Teplicích v Čechách, Plzni, Rokycanech, Ústí nad Labem a ve Zlíně. Jeho cenově a administrativně výhodný voucherový systém bezhotovostních plateb za taxi využívá na základě smluvního vztahu okolo dvou set firem podnikajících na českém území. Významným projektem v pražské taxislužbě, na kterém se společnost AAA významně podílí, je vedení a rozšiřování dobře fungujících tzv. taxistanovišť se správcem. Zcela ojedinělým projektem v taxislužbě v celé České republice je (do začátku roku 2006) nabídka taxislužby přímo na taxistanovištích před příletovými halami letiště Praha – Ruzyně terminálů Sever I a Sever II ve standardu značně převyšujícím běžnou taxislužbu v Praze i v ČR (žluté taxi Škoda Superb a Octavia Combi).
Se Škodovkou připravujeme obnovu vozového parku novými Superby
06. 07. 2008
Letiště Praha s městem, jehož jméno tento airport nese,
spojují žluté taxíky AAA Radiotaxi, a tak jsem se v souvislosti s hlavním
tématem osmého vydání Všudybylu vydal za jednatelem firmy, která je
provozuje, panem Jiřím Kvasničkou.
Letiště v Praze-Ruzyni s ostatním městem spojují nejen žluté vozy
Superb, ale také naše bílé mikrobusy CEDAZ. Značka CEDAZ je teď na
šedesáti vozech. U linkové dopravy jsme obnovili vozový park novými
autobusy Volkswagen Crafter. Naše stávající letištní taxíky slouží už
téměř tři roky. Proto společně s mladoboleslavskou Škodovkou
připravujeme obnovu vozového parku novými Superby.
Pane Kvasničko, nejen na letišti nad Prahou, ale i dole
v Praze se chystá obnova vozového praku. A nejen vozů jezdících pod
dispečinkem AAA Radiotaxi.
Ano, připravuje se novela Zákona 111/1994 Sb. o silniční dopravě. A zdá
se, že v něm budou zakotveny nové a o hodně přísnější ekologické
parametry pro provozování automobilů. V této chvíli ale nemáme informace,
zdali se ekologičtější vozy budou týkat pouze taxislužby nebo obecně
všech. Nicméně ochrana životního prostředí a obnova vozového parku tak,
aby vozidla splňovala Euro 4, je vykročením správným směrem.
Ekologičtější auta ve službách dopravců by pro hlavní město Prahu a pro
všechna města určitě byla přínosem.
Magistrát hl.m. Prahy chystá vyhlášku, podle níž by na
stanovištích taxi od roku 2009 směly být jen vozy do osmi let
stáří.
Jsem toho názoru, že limitujícím faktorem by měl být odpovídající
technický stav vozidla, a ne jeho stáří. Nicméně v každém případě je
pro podnikatele v dopravě potřeba vytvořit podmínky, aby měli šanci na
ekologický vozový park dosáhnout. Aby vůbec mohli podnikat. Maximální ceny
za ujetý kilometr apod. stanovuje Magistrát hl.m. Prahy. Ty dosud platné
však už dávno nejsou nastaveny na dnešní relace 35 Kč za litr nafty. Je
tedy nasnadě, pokud pražští zastupitelé chtějí ekologičtější
parametry pro autodopravce, že by měli zvážit i to, jestli 28 korun za
kilometr ujetý po Praze je tou správnou cenou k tomu, aby podnikatelé mohli
obnovovat popř. rozvíjet své vozové parky. Jsem přesvědčen, že
v současné době je pro vozidla Škoda Octavia Superb tato cena naprosto
nedostačující. Takže bylo by záhodno, pokud chce pražský magistrát
v blízké budoucnosti nastavit striktnější pravidla, aby se něco začalo
dělat s cenovými relacemi taxislužby. Pokud přísnější pravidla začnou
platit opravdu od roku 2009, máme na to půl roku, abychom své autoparky
obměnili. A totéž se týká něco málo vzdálenější budoucnosti, bude-li
se od roku 2010 či 2011 v taxislužbě smět podnikat pouze s vozidly
splňující Euro 4.