S Viliamem Sivekem o ACK ČR a Akčním plánu Prahy v incomingové turistice
17. 05. 2009
V souvislosti s českým předsednictvím Evropské unii a
hlavním tématem šestého vydání Všudybylu jsem oslovil předsedu Asociace
cestovních kanceláří ČR pana Viliama Siveka.
Pane předsedo, jste členem Poradního sboru primátora hl. m. Prahy
pro oblast cestovního ruchu. Čím se Poradní sbor zabývá?
Mám-li začít od Adama, pak se musím vrátit k letošnímu Regiontouru
v Brně, kde jsem se zúčastnil „kulatého stolu“ s krajskými hejtmany.
Po jeho skončení jsem hovořil s primátorem Prahy Pavlem Bémem a požádal
ho, s odvoláním na situaci v hospodářském odvětví cestovního ruchu
o svolání krizového štábu, do něhož bude delegován tým profesionálů,
aby navrhli postup pro podporu incomingu a domácího cestovního ruchu. Pavel
Bém i pražský radní pro oblast cestovního ruchu Milan Richter situaci
pochopili. V průběhu necelých dvaceti pracovních jednání, která se od
ledna 2009 do této doby uskutečnila, vznikl Akční plán hl. m. Prahy pro
řešení krize v incomingové turistice. Ten byl projednán a 21. dubna
2009 Radou hl. m. Prahy schválen.
Co obsahuje?
Především financování mimořádné reklamní kampaně, rozšíření
prezentace města na veletrzích a rozšíření partnerství hl. m. Prahy
o oblast cestovního ruchu – jako důležitého hospodářského odvětví a
významné součásti domácího a zahraničního obchodu. Převedeno
na čísla, znamená to uvolnění finančních prostředků na realizaci
projektů ve výši 80
milionů korun. Jejich výsledná podoba bude známa až po vyhodnocení
výběrového řízení
na vytvoření a realizaci mimořádné kampaně na podporu příjezdové
turistiky, které bude v brzké době vyhlášeno. V obecné rovině lze
říci, že půjde o zakoupení vysílacích časů na významných
televizních kanálech zdrojových zemí, především v Evropě.
O zajištění tiskové reklamy v magazínech vybraných leteckých
společností a bannerů na vytipovaných
internetových portálech. Jejich definitivní výběr podléhá schvalovacímu
řízení, ale dá se předpokládat, že mezi stanicemi se vedle CNN, BBC či
Euronews objeví i německé a ruské kanály. V oblasti internetu je
poradním sborem preferován portál expendia.com, ale já sám se kloním
k názoru, aby byly vyčleněné finanční prostředky rozděleny mezi více
vyhledávačů. Mám obavy z monopolizace a možného tlaku na ceny, což jsem
dal při projednávání najevo.
Finance mají směřovat i na rozšíření prezentace Prahy na
veletrzích v zahraničí v rámci národních expozic zajišťovaných
státní agenturou CzechTourism.
Ano, během krátké doby budou zveřejněna pravidla, která umožní
přidělování finančních příspěvků na projekty pro posílení
příjezdové turistiky podnikatelským subjektům včetně podpory jejich
vystavovatelských aktivit v zahraničí. Cílem Asociace cestovních
kanceláří České republiky je dohlížet na to, aby prezentace Prahy byla
smysluplná a aby peníze směřovaly tam, kam mají, zkrátka aby byly dobře
investovány.
V rámci rozpočtu hl. m. Prahy je připraven záměr systémového řešení
podpory odvětví cestovního ruchu. Alokace finančních prostředků
z rozpočtu do kapitoly cestovní ruch. Na ni je pevně vyčleněno 50 %
ročního příjmu plynoucího z poplatku za lázeňský nebo rekreační
pobyt. Řešení vychází z rozhodnutí investovat část prostředků, které
cestovní ruch městu přináší, do jeho rozvoje. Zřejmě poprvé v historii
se takto systémově podaří uvolňovat takové finanční prostředky
s určením přímé pomoci subjektům podnikajícím v cestovním ruchu.
A to je třeba ocenit, protože Praha je nejdůležitější vstupní branou
nejen do Česka, ale aspiruje jí být i do střední Evropy. Takže první
krok je vybojován. Důležité je podotknout, že stejnou výši prostředků
bude mít odvětví cestovního ruchu na své krajské (tedy pražské) úrovni
k dispozici i v příštím roce.
Systémové opatření k výpočtu přidělené částky počítá
s rozhodným obratem za předminulý rok, takže částka na rok 2010 se bude
počítat z objemu roku 2007, kdy byly příjmy ještě nezasažené
krizí.
Ano, a jak už jsem jednou uvedl, Asociace cestovních kanceláří České
republiky bude usilovat o to, aby krajské finance (tedy i peníze hl.m.
Prahy) byly vynaloženy opravdu smysluplně. Aby sloužily k efektivní
propagaci a ne k obohacení reklamních agentur. A také o to, aby Praha
důsledně využila všech prostředků, i těch, které stojí jen trochu
námahy, jako třeba osobní podpora jejích představitelů při získávání
MICE akcí. Aby pořadatelé neměli problémy s vjezdy autokarů s hosty
k objektům, kde se akce konají. Aby incomingové firmy měly informace
o zajímavých událostech s dostatečným předstihem. Práce v Poradním
sboru tedy nejen že nekončí, ale naopak. Spolupráce Magistrátu hl.m. Prahy
s představiteli podnikatelských kruhů cestovního ruchu představuje
důležitý systémový nástroj jak incoming na území samosprávného kraje
hl.m. Praha trvale podporovat a díky kvalitnímu fungování Prahy zahraniční
inkaso generovat také na území dalších českých samosprávných celků.
Asociace cestovních kanceláří České republiky proto bude usilovat, aby
i ostatní hejtmanství, obdobně jako už to pražské, část peněz
vydělaných cestovním ruchem investovala zpátky do tohoto pro celou Českou
republiku perspektivního hospodářského odvětví. Tj., aby incoming a
domácí cestovní ruch mohl daleko výrazněji přispívat k zachování či
zvyšování životní úrovně nejen Pražanů, ale všech obyvatel Česka,
i když v něm nepracují ani nepodnikají a nikdy pracovat nebudou.