Pražská informační služba, organizace hlavního města Prahy, byla založena 1. 1. 1958 jako samostatné kulturně informační zařízení. Mezi její hlavní úkoly patří propagovat město, seznamovat domácí i zahraniční zájemce s jeho památkami, s pražskou kulturou i historií, shromažďovat a poskytovat zájemcům kvalitní a objektivní informace a mj. zajišťovat služby pro návštěvníky našeho hlavního města. K těmto účelům provozuje pět informačních center po celé Praze, internetový portál www.praguewelcome.cz, vydává měsíčník Přehled kulturních pořadů v Praze, poskytuje školení průvodců a organizuje vlastivědné vycházky.
S ředitelkou Pražské informační služby o cestovním ruchu a budoucnosti Prahy
20. 12. 2010
Ing. Lucie Ramnebornová
byla v březnu 2008 jmenována do funkce výkonné ředitelky Pražské informační služby. Je správcem rozpočtu PIS, hlavní zástupkyní mezinárodního marketingu Prahy a pověřeným správcem historických památek metropole, které jsou ve vlastnictví magistrátu hlavního města.
Paní ředitelko, jaké služby Pražská informační služba
nabízí?
Našimi klienty jsou turisté z ciziny i z Česka. Těm, kteří nás
kontaktují ještě před příjezdem do Prahy, pomůžeme s výběrem a
rezervací ubytování, plánováním programu v metropoli, potřebnými
informacemi o dopravě a s orientací po městě nebo ve službách apod.
Sloužíme i těm, kteří potřebují poradit až na místě.
Informační střediska jsou útočištěm turistů po celém
světě. Kde najdou ta vaše?
Nejfrekventovanější je na Staroměstské radnici a pak v ulici Rytířská
u Stavovského divadla. Informační služby poskytujeme i v malostranské
Mostecké věži, na hlavním nádraží a také na letišti. Snažíme se
pokrýt všechna frekventovaná místa. Turisté si do kamenných center chodí
pro rady, mapy a brožury s informacemi o hlavním městě Praze a nabídce
služeb v metropoli. Poskytujeme zde informace o unikátních kulturních
akcích a průvodcovských prohlídkách. To, jak jsou naše služby kvalitní
ocenila i Asociace turistických informačních center ČR, která nám v roce
2009 i 2010 udělila prestižní ocenění Informační centrum roku.
Dnes je k dostání nepřeberné množství map, ale kvalitní
specializované stále chybí.
Kromě klasických map a brožur s informacemi o nabídce v metropoli, jsme
vydali speciální mapu pro gaye. Ta je zatím pouze v angličtině. Zájemci
v ní najdou seznam podniků zaměřených na tuto komunitu, hlavní pražské
památky i důležitá telefonní čísla a kontakty na ambasády. Mapy jsou
k dispozici zdarma v našich informačních centrech. Distribuujeme je i do
zahraničí na česká kulturní centra a naše velvyslanectví.
Proč jste se zaměřili na tuto skupinu?
Monitorujeme trh s cestovními materiály a snažíme se zaplnit mezery. Avšak
nezaměřujeme se jen na ni. Vydali jsme i unikátní brožuru s církevní
tematikou, která je k dostání ve čtyřech jazykových mutacích, a
historicky poprvé shromažďuje nejvýznamnější církevní památky
v Praze.
Do vaší činnosti patří správa památkových
objektů.
Mezi ně, otevřené veřejnosti, patří Prašná brána, malostranská
Mostecká věž, zvonice kostela sv. Mikuláše na Malé Straně, staroměstská
Mostecká věž, Petřínská rozhledna a bludiště. Dalším objektem,
o který máme čest se starat, je výjimečný zámecký areál Ctěnice, kde
jsme v roce 2008 dokončili komplexní rekonstrukci. Toto místo, včetně
parku, návštěvnické expozice dynastie Habsburků a muzea kočárů bylo
doplněno o ubytovací zařízení tříhvězdičkové kategorie,
přednáškovou místnost, stylovou restauraci a kavárnu. V areálu zámku je
i jízdárna a také nejstarší zahradnictví v Praze.
Jaké jsou trendy v cestovním ruchu?
Roste vliv internetu. Přes něj si lidé dovolené vybírají, rezervují
dopravu, program i ubytování. Abychom na něj adekvátně zareagovali,
spustili jsme v létě webový portál www.praguewelcome.cz s on-line
adresářem hotelů a interaktivní mapou, pomocí které si mohou sestavit
program procházek Prahou i s výpočtem ujetých či nachozených kilometrů.
Mapa umožňuje vypočítat cenu taxislužby za konkrétní trasu nebo zjistit
zajímavé cíle v dané lokalitě. Náš portál nabízí i kompletní seznam
kulturních a duchovních památek na území Prahy.
Odkud do budoucna očekáváte největší příliv
turistů?
Podle výzkumů bychom svou pozornost měli zaměřit především na Polsko,
Rusko, ale i Čínu. To jsou země s velkým potenciálem. Velmi blízko máme
k našim slovenským sousedům. Aktivně se účastníme mezinárodních
veletrhů cestovního ruchu. V příštím roce bychom chtěli prohloubit
spolupráci s Vídní, která má nejpropracovanější systém turistických
služeb v Evropě.
Čím chcete v nadcházející sezoně oslovit turisty?
Zasazujeme se o to, aby turistické služby v Praze byly na vysoké úrovni.
Velmi nám pomáhají městské části, se kterými systematicky
spolupracujeme. Inovujeme a rozšiřujeme program školení městské policie.
Chceme, aby strážníci dokázali turistům správně poradit a poskytli jim
„první profesionální pomoc“ v orientaci. Kromě školení o památkách
a cestovním ruchu od nás získají i užitečnou ,,mini“ brožurku do
kapsy, kde rychle naleznou všechny důležité informace. Rádi bychom tuto
školicí službu nabídli i hotelovému personálu a pracovníkům v sektoru
služeb. Je to šance pozvednout turistický standard Prahy a dostat ho na
světovou úroveň.
S Lucií Ramnebornovou hovořila Barbora Nováková.