Menu

Pražská informační služba, organizace hlavního města Prahy, byla založena 1. 1. 1958 jako samostatné kulturně informační zařízení. Mezi její hlavní úkoly patří propagovat město, seznamovat domácí i zahraniční zájemce s jeho památkami, s pražskou kulturou i historií, shromažďovat a poskytovat zájemcům kvalitní a objektivní informace a mj. zajišťovat služby pro návštěvníky našeho hlavního města. K těmto účelům provozuje pět informačních center po celé Praze, internetový portál www.praguewelcome.cz, vydává měsíčník Přehled kulturních pořadů v Praze, poskytuje školení průvodců a organizuje vlastivědné vycházky.

S ředitelkou Pražské informační služby o cestovním ruchu a budoucnosti Prahy

20. 12. 2010

Ing. Lucie Ramnebornová

byla v březnu 2008 jmenována do funkce výkonné ředitelky Pražské informační služby. Je správcem rozpočtu PIS, hlavní zástupkyní mezinárodního marketingu Prahy a pověřeným správcem historických památek metropole, které jsou ve vlastnictví magistrátu hlavního města.

Paní ředitelko, jaké služby Pražská informační služba nabízí?
Našimi klienty jsou turisté z ciziny i z Česka. Těm, kteří nás kontaktují ještě před příjezdem do Prahy, pomůžeme s výběrem a rezervací ubytování, plánováním programu v metropoli, potřebnými informacemi o dopravě a s orientací po městě nebo ve službách apod. Sloužíme i těm, kteří potřebují poradit až na místě.

Informační střediska jsou útočištěm turistů po celém světě. Kde najdou ta vaše?
Nejfrekventovanější je na Staroměstské radnici a pak v ulici Rytířská u Stavovského divadla. Informační služby poskytujeme i v malostranské Mostecké věži, na hlavním nádraží a také na letišti. Snažíme se pokrýt všechna frekventovaná místa. Turisté si do kamenných center chodí pro rady, mapy a brožury s informacemi o hlavním městě Praze a nabídce služeb v metropoli. Poskytujeme zde informace o unikátních kulturních akcích a průvodcovských prohlídkách. To, jak jsou naše služby kvalitní ocenila i Asociace turistických informačních center ČR, která nám v roce 2009 i 2010 udělila prestižní ocenění Informační centrum roku.

Dnes je k dostání nepřeberné množství map, ale kvalitní specializované stále chybí.
Kromě klasických map a brožur s informacemi o nabídce v metropoli, jsme vydali speciální mapu pro gaye. Ta je zatím pouze v angličtině. Zájemci v ní najdou seznam podniků zaměřených na tuto komunitu, hlavní pražské památky i důležitá telefonní čísla a kontakty na ambasády. Mapy jsou k dispozici zdarma v našich informačních centrech. Distribuujeme je i do zahraničí na česká kulturní centra a naše velvyslanectví.

Proč jste se zaměřili na tuto skupinu?
Monitorujeme trh s cestovními materiály a snažíme se zaplnit mezery. Avšak nezaměřujeme se jen na ni. Vydali jsme i unikátní brožuru s církevní tematikou, která je k dostání ve čtyřech jazykových mutacích, a historicky poprvé shromažďuje nejvýznamnější církevní památky v Praze.

Do vaší činnosti patří správa památkových objektů.
Mezi ně, otevřené veřejnosti, patří Prašná brána, malostranská Mostecká věž, zvonice kostela sv. Mikuláše na Malé Straně, staroměstská Mostecká věž, Petřínská rozhledna a bludiště. Dalším objektem, o který máme čest se starat, je výjimečný zámecký areál Ctěnice, kde jsme v roce 2008 dokončili komplexní rekonstrukci. Toto místo, včetně parku, návštěvnické expozice dynastie Habsburků a muzea kočárů bylo doplněno o ubytovací zařízení tříhvězdičkové kategorie, přednáškovou místnost, stylovou restauraci a kavárnu. V areálu zámku je i jízdárna a také nejstarší zahradnictví v Praze.

Jaké jsou trendy v cestovním ruchu?
Roste vliv internetu. Přes něj si lidé dovolené vybírají, rezervují dopravu, program i ubytování. Abychom na něj adekvátně zareagovali, spustili jsme v létě webový portál www.praguewelcome.cz s on-line adresářem hotelů a interaktivní mapou, pomocí které si mohou sestavit program procházek Prahou i s výpočtem ujetých či nachozených kilometrů. Mapa umožňuje vypočítat cenu taxislužby za konkrétní trasu nebo zjistit zajímavé cíle v dané lokalitě. Náš portál nabízí i kompletní seznam kulturních a duchovních památek na území Prahy.

Odkud do budoucna očekáváte největší příliv turistů?
Podle výzkumů bychom svou pozornost měli zaměřit především na Polsko, Rusko, ale i Čínu. To jsou země s velkým potenciálem. Velmi blízko máme k našim slovenským sousedům. Aktivně se účastníme mezinárodních veletrhů cestovního ruchu. V příštím roce bychom chtěli prohloubit spolupráci s Vídní, která má nejpropracovanější systém turistických služeb v Evropě.

Čím chcete v nadcházející sezoně oslovit turisty?
Zasazujeme se o to, aby turistické služby v Praze byly na vysoké úrovni. Velmi nám pomáhají městské části, se kterými systematicky spolupracujeme. Inovujeme a rozšiřujeme program školení městské policie. Chceme, aby strážníci dokázali turistům správně poradit a poskytli jim „první profesionální pomoc“ v orientaci. Kromě školení o památkách a cestovním ruchu od nás získají i užitečnou ,,mini“ brožurku do kapsy, kde rychle naleznou všechny důležité informace. Rádi bychom tuto školicí službu nabídli i hotelovému personálu a pracovníkům v sektoru služeb. Je to šance pozvednout turistický standard Prahy a dostat ho na světovou úroveň.
S Lucií Ramnebornovou hovořila Barbora Nováková.


Archiv vydání

2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001