S Jiřím Kolbabou na Cestu kolem světa nebo na severní pól
13. 07. 2014
Někteří z mých přátel říkají, že dát osm set tisíc
korun za cestu kolem světa pro ně není problém. Chtějí však ode mne
slyšet argumenty, proč by měli absolvovat zájezd právě s cestovní
kanceláří ESO travel, když si mohou pronajmout soukromé letadlo. Na to jsem
se 17. června 2014 zeptal místopředsedkyně a předsedy představenstva
akciové společnosti ESO travel Martiny a Tomáše Cikánových.
Naše Cesta kolem světa trvá pětadvacet dní. Letíme speciálně upraveným
Boeingem 737. Tento typ letounu bývá standardně vybaven pro 189 pasažérů
v ekonomické třídě. V naší konfiguraci má pouze 64 sedaček ve
třídě Comfort. Naše Cesta kolem světa stojí sedm set sedmdesát devět
tisíc korun na osobu. Můžeme uvést i srovnání, kolik by to stálo malým
proudovým byznys jetem. ESO travel má totiž i klienty, kteří trasu Cesty
kolem světa absolvovali v osmi lidech v malém tryskáči, který rovněž
létá 900 km v hodině. Každého z účastníků to stálo dvaapůlkrát
tolik, tedy přibližně 1,9 milionu korun na osobu.
Co dělá Cestu kolem světa tak poptávanou, že absolvujete
čtvrtý ročník v řadě?
Koncept cestování v malé skupině na předem domluvené trase byl
odstartován v USA. Americké cestovní kanceláře, které té
nejnáročnější klientele zprostředkovávají zážitky
v nejvěhlasnějších světových destinacích, tento typ zájezdu pořádají
několikrát ročně již od roku 1991. Nám se jejich koncept líbil, proto
jsme v roce 2011 začali jednat s leteckou společností Travel Service a po
několika měsících jsme došli k dohodě. Travel Service speciálně pro
naši potřebu nakoupila 64 byznysových sedaček, takže na náš požadavek
může demontovat 189 sedaček ekonomických a místo nich nasadit
64 byznysových. Celý let je tedy v konfiguraci byznys třídy. Trasu jsme
přizpůsobili českým podmínkám. Cílíme na trošku jiné destinace než
Američané, kteří tento zájezd při stejné konfiguraci prodávají za sto
patnáct tisíc dolarů, při stejném komfortu letecké přepravy, stejné
kvalitě hotelů a stejně dlouhém pobytu. Některé taháky, které nabízejí
Američané, jako např. francouzské Nice nebo Londýn, v itineráři nemáme.
Evropu jsme vynechali a přidali víc destinací exotických pro Evropany, jako
je např. australský Ayers Rock, Nová Kaledonie či Oceánie.
Shrňte prosím nadstavbové prvky zájezdu.
Určitě je to letadlo, které máme po celou dobu k dispozici. Nikde se
nepřestupuje. Nečekáme na letadlo, letadlo čeká na nás. Vytipovali jsme
deset vysoce atraktivních cílů, kam by se mnozí z nás rádi podívali,
avšak nejsou to destinace na čtrnáctidenní dovolenou. Kdo by nechtěl vidět
a zažít plavbu Panamským průplavem, vinobraní v argentinské Mendoze či
strávit dva příjemné dny na Velikonočním ostrově. Nebo již zmiňované
„rudé srdce Austrálie“, kde bydlíme přímo pod jedním z největších
monolitů světa, Uluru, a při sklence nejlepšího australského Chardonnay
můžeme sledovat západ slunce. Takže dalším z přínosů je optimalizace
trasy. V navštívených destinacích vybíráme nejskvělejší ubytování.
Jedná se o pětihvězdičkové butikové hotely, např. ve Francouzské
Polynésii na ostrově Bora Bora hotel Le Meridien. V Indonésii zase bydlíme
přímo pod posvátným Borobudurem zasvěceným Buddhovi Gautamovi.
Fascinující místo!
Fascinace? Sdílení sice povznáší, a vámi zařazená místa
evokují hluboké zážitky, není ale šedesát účastníků zájezdu přeci
jen moc?
Není. Naši klienti se totiž pohybují ve třech samostatně fungujících
skupinách přibližně po dvaceti lidech. Každé z nich je k dispozici
špičkový český průvodce. V každé destinaci na nás u letiště
čekají tři velké padesátimístné luxusní autokary, v nichž se pak veze
pouze dvacet klientů s průvodcem. Klienti mohou volně zvolit kteroukoliv ze
tří skupin.
Kdo má čas a peníze cestovat s vámi pětadvacet dní po
zeměkouli?
Dobrá otázka, na kterou odpoví průměrný věk našeho klienta,
dvaašedesát let. Většinou to jsou manželské dvojice, majitelé fabrik a
dalších podniků, kteří celý život tvrdě pracovali a stále dávají
práci stovkám živitelů rodin, a nejsou až tak zcestovalí, aby někdy
v minulosti navštívili většinu z destinací včleněných do zájezdu.
Cestu kolem světa s námi absolvuje i lékař. Za tři poslední roky ale
nikdy nemusel zasahovat kvůli závažnému úrazu nebo onemocnění. Vyhýbáme
se všem malarickým oblastem i oblastem s výskytem žluté zimnice.
Nenavštěvujeme žádnou ze zdravotního hlediska rizikovou oblast. Letos, při
čtvrté Cestě kolem světa budeme mít kromě lékaře a zkušených
průvodců po celou dobu s sebou i cestovatele, fotografa a populárního
vypravěče pana Jiřího Kolbabu.
Jirka Kolbaba se s klienty ESO travel v roce 2015 vydá i na
severní pól.
Ano. Zároveň to bude poslední komerční plavba největšího ledoborce
světa. Poslední komerční, protože ruská vláda rozhodla, že od podzimu
2015 bude v Arktidě zkoumat možnosti využití tamního nerostného
bohatství. Takže poslední šance plout během deseti dní z Murmansku na
severní pól. Tato gigantická loď má pouhopouhých osmačtyřicet
pasažérských kajut. Cesty na severní pól se tedy může zúčastnit
maximálně šestadevadesát cestovatelů z celé planety. Máme zablokovaných
dvanáct míst a ledoborec poprvé, a bohužel naposledy, popluje i s českým
průvodcem, kterým bude právě cestovatel pan Jiří Kolbaba.
Nebude to pouze pět dní lámání se ledem tam a pět dní
zpátky?
Plavba nabízí daleko pestřejší zážitky než se „pouze“ nechat
fascinovat, jak ledoborec zvládá průchod souvislým neprostupným ledem. Je
velká naděje, že v Barentsově moři potkáme velryby. Čeká nás několik
výsadků z motorových člunů Zodiac na ostrovy Země Františka Josefa a na
velké ledové kry. V zaledněné oblasti se pravděpodobně potkáme
i s ledními medvědy. Budeme mít k dispozici vrtulník. Každý
z pasažérů plavby má v ceně jeden let. Ať už nad nekonečným ledovým
příkrovem nebo nad některým z ostrovů. Program je hodně pestrý. Včetně
zajímavých přednášek. Cena tohoto zájezdu je šest set tisíc korun
na osobu.
Jak dlouho dopředu je třeba se rozhodnout k účasti na některém
ze zájezdů?
V roce 2011 jsme spustili prodej Cesty kolem světa 15. července a šedesát
míst jsme měli prodáno 29. července. V předloňském roce se zájezd
vyprodal během zhruba dvou měsíců. A jak to bude letos? Prodej zahajujeme
1. července. A podotýkám, že když si dnes povídáme, nemáme sice Cestu
kolem světa 2015 vypsanou, ale už evidujeme na třicet zájemců.