S Evropskou do zemí Evropské unie
01. 04. 2004
S ředitelem individuálního pojištění Evropské Cestovní
Pojišťovny, a. s. Mgr. Ondřejem Rušikvasem si povídáme začátkem března,
tj. v době, kdy ten, kdo nemá povinné pojištění proti úpadku ve smyslu
zákona 159/1999 Sb. o některých podmínkách podnikání v oblasti
cestovního ruchu, už jako cestovní kancelář v podstatě neexistuje.
Neřekl bych, že většina z „cestovních kanceláří“, které v této
době ještě nejsou pojištěny, neexistuje. Oproti minulému roku nastala
podstatná změna v tom, že zanikl Pool pro pojištění záruky pro případ
úpadku cestovní kanceláře a dnes je v Česku pět pojišťoven
poskytujících služby v této oblasti. Role Evropské Cestovní Pojišťovny
v tomto pojištění je taková, že je servisní organizací pro Generali
Pojišťovnu. Stejnou činnost vykonávala i pro pool, takže disponuje
poměrně velkými zkušenostmi. Na základě aktivit, které jsme vyvíjeli
koncem minulého a počátkem tohoto roku, se prostřednictvím Generali
Pojišťovny podařilo pojistit více než třetinu trhu, další téměř
třetina je pojištěna u ostatních pojišťoven. Přesto dosud v Česku
působí dost subjektů, které pojištěny nejsou a zřejmě dále podnikají.
V tomto ohledu je důležité, aby stát vyvíjel dostatečné aktivity, které
by jejich neoprávněnému podnikání zabránily. Je nutné v co nejkratší
době zajistit standardní fungování trhu cestovního ruchu, a to je v tuto
chvíli úkolem státu.
Již třetím rokem využívám komplexní celoroční pojištění
EuroPass pro opakované krátkodobé soukromé i služební cesty do
zahraničí.
A společně s vámi tisíce dalších klientů! Tento produkt totiž mohou
sjednat za velmi výhodnou cenu nejen pro sebe, ale i pro své rodinné
příslušníky, na něž se vztahuje i tehdy, cestují-li samostatně.
EuroPass poskytuje nejrozsáhlejší pojistnou ochranu na českém trhu; kromě
široké škály pojistných rizik se vztahuje i na zimní sportování. Po
vyhodnocení zkušeností s tímto produktem jsme připravili poměrně
rozsáhlé změny, které budou platit od konce března. Reagujeme tím jednak
na současné trendy sjednávat si dlouhodobé pojištění, u něhož není
třeba řešit pojištění před každou cestou (toto pojištění funguje
v průběhu celého roku, počet cest není omezen), ale také na různé
požadavky pojištěných osob. Je jasné, že jiné pojištění chce mít
byznysmen, jiné běžný turista a jiné rodina s dětmi. Nyní si každý
bude moci zvolit rozsah pojistné ochrany odpovídající jeho potřebám.
Potěšilo nás, že v průběhu minulého roku jsme u komplexního
celoročního pojištění EuroPass zaznamenali nárůst v desítkách procent.
Důvod spatřujeme také v tom, že někteří lidé se nespokojují s tím,
že jsou pojištěni v rámci své platební karty. Je nutné si uvědomit, že
platební karta je prvotně určena k finančním službám a že pojištění
tvoří jen jakýsi – ne vždy zcela dostačující – doplněk. Našim
klientům, a doufám, že i těm budoucím, je zřejmé, že dlouhodobé
cestovní pojištění s neomezeným počtem jednotlivých cest je optimální
řešení. Tomuto trendu odpovídají i naše nové produkty, které ještě
více reflektují potřeby našich zákazníků.
Od 1. května je Česko součástí Evropské unie. Mnozí lidé se
domnívají, že si v rámci Evropské unie vystačí se stávajícím českým
zdravotním pojištěním. Ale to se venku týká pouze základních věcí,
což rozhodně rozumným lidem vyhovovat nemůže.
Přesně tak. Tato oblast je velmi složitá. V rámci Evropské unie má náš
občan nárok na zdravotní péči neodkladného charakteru, a to ve
zdravotnických zařízeních financovaných z veřejných zdrojů a za
stejných podmínek jako místní pojištěnci. Skutečnost, že našim
občanům bude ve státech Evropské unie poskytnuta stejná zdravotní péče
jako místním občanům v praxi znamená, že se budou muset na léčení a
ošetření podílet stejnou spoluúčastí jako pojištěnci té které země.
Spoluúčast se platí v podstatě všude, a to za lékařské ošetření,
stomatologickou péči, léky i hospitalizaci. Její výše je rozdílná a
mnohdy dosahuje velice vysokých částek (Francie – 30 % u lékařského
ošetření, až 65 % u léků; Dánsko – až 100 % u ošetření zubů;
Rakousko – až 9 EUR za den pobytu v nemocnici; Itálie – 100 %
u léků apod.). V některých zemích je nutné poskytnutou zdravotní péči
nejdříve uhradit plně v hotovosti (Belgie, Francie), teprve po návratu do
Česka je možné požádat zdravotní pojišťovnu o úhradu vynaložených
nákladů (samozřejmě bez zmíněné spoluúčasti). Je nezbytné si rovněž
uvědomit, že do doby zavedení evropské zdravotní karty bude třeba před
každou cestou navštívit tuzemskou zdravotní pojišťovnu a vyzvednout si
potvrzený formulář E 111 (ten je určen pro turistické cesty; jiný
formulář je pak určen pro studenty, pro tzv. „pendlery“, pracovní cesty,
důchodce atd.). V mnohých zemích Evropské unie je ještě před
ošetřením nutné vyhledat určenou místní instituci (zdravotní
pojišťovnu, úřad sociálního pojištění apod.), která vydá doklad, na
jehož základě lékař poskytne potřebnou zdravotní péči (např. Rakousko,
Německo, Řecko, Portugalsko, Slovinsko), pro některé země Evropské unie je
třeba mít vždy více formulářů nebo si pořizovat kopie (např.
Nizozemsko, Maďarsko). Vyznat se v regulích jednotlivých států skutečně
nebude jednoduché!
Pane řediteli, opravdu se domníváte, že bude velkým hazardem
cestovat do států Evropské unie pouze se zákonným zdravotním
pojištěním? Vždyť základní péče nám musí být poskytnuta.
Jak jsem již zmínil, s každým výjezdem bude spojena určitá
administrativa, spoluúčast se platí všude a její rozsah je v každém
státě jiný, některá ošetření (např. stomatologická) či léky si
pacient hradí zcela sám. Péči je nutné čerpat výhradně ve veřejných
zdravotnických zařízeních. Navíc nárok na zdravotní péči nezahrnuje
převozy nemocného, jeho přepravu zpět do České republiky ani případnou
repatriaci tělesných ostatků. Ze zkušenosti mohu potvrdit, že přeprava
nemocného může i v rámci Evropy dosahovat více než sto tisíc korun.
Z toho jednoznačně vyplývá, že ten, kdo se bude chtít vyvarovat
jakémukoliv placení (mnohdy dosahujícímu velice vysokých částek!) a
úředním úkonům, sjedná si před odjezdem do zahraničí komerční
cestovní pojištění. A to jsem se ještě nezmínil o tom, že součástí
každého komerčního pojištění – na rozdíl od běžného zdravotního
pojištění – je asistenční služba, která nejenže poskytuje
zdravotnickým zařízením platební garance za poskytnutou zdravotní péči,
ale je schopna pomoci v případě jakékoliv tísnivé situace, do které se
klient v zahraničí dostane.
Tak raději o něčem pozitivnějším. Loňský rok byl pro Evropskou
Cestovní Pojišťovnu rokem úspěšným.
Ano, a naší snahou je i v tomto roce uspokojit poptávku, která roste jak
v oblasti cestovních kanceláří, tak přímého sjednávání pojištění.
Loni jsme dosáhli rekordního obratu. Jsme jednou z mála společností,
která otevřeně hovoří o tom, že podniká proto, aby dosahovala zisku.
Míra našeho zisku je dlouhodobě taková, aby uspokojovala požadavky našich
zahraničních akcionářů a zároveň nebyla na úkor kvality našeho
pojištění. Největší nárůst jsme zaznamenali v segmentu individuálních
klientů, kteří stále více požadují určitý komfort sjednávání
pojištění, ať už přes internet, telefon či rezervační systémy.
Nevídaným způsobem se nám také podařilo rozšířit naše partnerství
s touroperátory, které je založeno na tom, že naši společní zákazníci
jsou spokojeni, protože je o ně po všech stránkách dobře postaráno, a
že u obou stran se jedná o dobrý obchod, který přináší peníze.