S Alexandrií každý druhý
26. 04. 2003
Řekne-li se Alexandria, spoustě lidí se vybaví Bulharsko. Alexandria má
však v nabídce i řadu jiných zajímavých destinací, jako je Kréta,
Tunisko, Turecko, Thajsko, Srí Lanka, Maledivy, Spojené arabské emiráty,
Čína či Karibik. Již několik let sleduji, jak je Alexandria čím dál víc
vidět. O jejích úspěších, investicích a pozici si teď povídám
s jejím spolumajitelem a jednatelem Ing. Alexandrem Pavlovem.
S Ing. Alexandrem Pavlovem jsem se poprvé osobně setkala na
velkoryse pojatém rautu, který Alexandria pořádala v Lapidáriu pražského
Výstaviště v rámci Holiday World 2003.
Ano, tehdy jsme si řekli, že bude dobré setkat se s partnery, zhodnotit
uplynulou sezonu, poděkovat jim za spolupráci a říci novinky na sezonu
nadcházející. Holiday World je ideální příležitostí, a tak již
několik let v Lapidáriu taková setkání pořádáme. Zúčastňují se jich
zvaní hosté. Z velké části to jsou provizní prodejci, ale i ostatní
partneři a přátelé, bez kterých bychom dnes asi nebyli tam, kde jsme.
A máte pravdu, její součástí vždy bývá bohatý raut.
Vaší hlavní destinací je Bulharsko. Jak to tam dnes vypadá?
Dobře. Většina Čechů Bulharsko dobře zná. Je tam krásná příroda,
moře, pláže a pohoda. Naprostá většina hotelů je dnes privátních a
zejména v posledních dvou letech prošla totální modernizací. Znamená to,
že nejen bulharské pobřeží dnes pravděpodobně disponuje nejmodernější
sítí hotelů v Evropě, ale i řada horských středisek a dalších míst.
Majitelé zachytili trend neustále se zvyšující poptávky po ubytování
vyšší kategorie. Nejen velké hotely, ale i malé rodinné začínají růst
jako houby po dešti. Většina majitelů přišla na to, že chtějí-li si
vydělat více, musí poskytovat kvalitnější ubytování. To, co říkám, se
zdá být samozřejmé, ale dlouho tomu tak nebylo. Takže je z čeho vybírat.
Současně se modernizuje i doprava, infrastruktura a další služby. S tím
už v Bulharsku nejsou větší problémy. Dříve byly pro Bulharsko
rozhodující trhy východní, dnes je tomu naopak. Černomořské pobřeží se
stalo módní i na Západě.
O Alexandrii se říká, že je největším touroperátorem na
Bulharsko. Opravdu jej s vámi navštíví každý druhý český občan?
Musíme rozlišit celkový počet návštěvníků (zde jsou zahrnuty tranzity,
obchodní cesty apod.) od objemu lidí, kteří zde stráví dovolenou. Zatím
platí, že z těch, kteří v Bulharsku stráví letní nebo zimní
dovolenou, tak polovina činí prostřednictvím Alexandrie. Neznamená to, že
tento stav je dlouhodobě udržitelný. S nárůstem počtu cestovek
pořádajících zájezdy do Bulharska se tento poměr asi změní. Každá
kancelář si totiž přiváží svou klientelu. Podstatné pro nás tedy není
to, zda každý druhý Čech pojede do Bulharska s Alexandrií, ale jestli
budou naše přírůstky kopírovat celkový nárůst klientů do Bulharska,
nebo zda budou větší.
Co mají naši turisté v Bulharsku nejraději?
Myslím, že je toho víc. Dovolená v Bulharsku stále patří mezi
levnější. Zejména ceny v pobytových místech jsou velmi přitažlivé,
což je pro našince asi to hlavní. Pak i to, že se tu bez problémů
domluvíme, aniž bychom potřebovali angličtinu či němčinu. Všiml jsem si,
že většina českých turistů je v cizině jaksi bez sebevědomí. Málokdo
se odváže, zajde si na večeři a ochutná místní speciality, jde do baru
nebo na diskotéku. Pláž, hotel, strava vlastní nebo v hotelu a sem tam
nějaký fakultativní výlet, láhev vína večer na balkóně nebo na lavičce
v přístavu. Hlavně být nenápadný. Takhle venku tráví dovolenou
většina Čechů. V Bulharsku je to převážně naopak. Je to zajímavý jev,
a nevím, čím to přesně je, ale v Bulharsku si lidé svou dovolenou prostě
víc užijí. A to bude asi ten hlavní důvod, proč do Bulharska jezdí čím
dál víc našich občanů.
Čím ale dokáže přitáhnout a udržet klienty právě Alexandria?
Velkou část klientů tvoří stálí zákazníci. To znamená, že jsou
s našimi službami trvale spokojeni. Snažíme se vytvořit jim nadstandardní
podmínky. Tak například na některých místech máme česká informační
centra, kde si zákazníci mohou kromě výletů koupit, půjčit knihu, kolo
nebo slunečník, pořídit mapy, bezpečně vyměnit peníze apod. Pořádáme
různé sportovní soutěže, dětský klub – školku, který vede zkušená
učitelka z Česka.
Dobrá, to ale dělá většina cestovních kanceláří. Každý se
snaží poskytnout svým zákazníkům něco navíc. Znamená to, že musíte
dělat ještě něco jiného, když vám klientela roste každý rok o 40 –
50 %.
O svém know – how nikdo rád nemluví. Ale budiž. Kvalita služeb musí
být komplexní a začíná již při prodeji. Pokračuje dopravou.
Nejdůležitější část ale tvoří ubytování a stravování. V tomto
směru hodně investujeme do modernizací svých ubytovacích kapacit.
Modernizace jsou šité našim zákazníkům na míru. Rozhodně nechci říci
něco špatného o naší konkurenci, ale je fakt, že takovou investiční
politiku si dovoluje dělat pouze Alexandria. Obrací se na nás celá řada
hoteliérů větších i menších a my si můžeme vybírat. Náš zákazník
tak získá nejen výbornou cenu, ale i ubytování. A to je, myslím, pro
naše zákazníky doopravdy zajímavé. Dostanou jen to nejlepší. Součástí
našich investičních aktivit je i hotel Belvedere v Primorsku, který jsme
koupili a kompletně zrekonstruovali. Máme tam novou restauraci, v níž
nabízíme špičkové stravování za bezkonkurenční ceny. Naší filozofií
je budoucnost a ne momentální, krátkodobý profit.
Nebojíte se, že dnešní politická situace bude mít negativní
vliv na vaše investice?
Ne, myslím, že to bude právě naopak. Zatím se zdá, že mj. také díky
mezinárodní situaci zájem o Bulharsko roste. V době války v Iráku jsme
vůbec nepocítili snížení včasných nákupů a rezervací klientů. No,
uvidíme. Vše nasvědčuje, že letošní sezona bude opět velmi dobrá.
O vašem hotelu jsem slyšela jen to nejlepší. Řekněte nám o něm
něco víc.
Jak už jsem se zmínil, hotel Belvedere byl kompletně zrekonstruován a je
prakticky nový. Máme zde velký bazén, dětské hřiště, tenisový a
volejbalový kurt, dětský klub atd., realizujeme zde Čechy oblíbené
animační programy. Na pokojích jsou ledničky. Televizi s českými programy
si může každý pronajmout. Ubytování ihned po příjezdu, to je
samozřejmostí v kteroukoliv dobu, stejně jako to, že zákazníci většinou
mohou zůstat na pokojích prakticky až do odjezdu. A tak bych mohl
pokračovat…
Dobře. Pokračujte dalšími destinacemi.
Každý rok do našeho katalogu přidáváme další zajímavou destinaci, či
spíše několik destinací. Podíl Kréty, Tuniska a Chorvatska každoročně
roste, což je bezesporu potěšující. Stejnou podnikatelskou filozofii, jakou
razíme v Bulharsku, se snažíme aplikovat i jinde. V Řecku se nám to
daří zatím nejvíc. Naše investice do několika hotelů jsou hned znát
v nárůstu prodeje. Takže i tady máme co nabídnout.
Nad cestovními kancelářemi v řadě měst jsou vaše světelné
tabule a s nabídkou zájezdů Alexandrie se lze setkat prakticky všude. To
máte tolik poboček?
Ne. Měli jsme tři vlastní, ale jednu nám vzala voda. Rozhodli jsme se, že
ji teď nebudeme obnovovat, ale že budeme spíše investovat do podpory prodeje
prostřednictvím sítě provizních prodejců. Jedním z výsledků jsou
i výše zmíněné světelné tabule, které naši partneři dostávají.
Avšak nejsme cestovní kanceláří, která většinu svých zájezdů
prodává prostřednictvím partnerů. Přestože spolupracujeme s více než
devíti sty firmami (mám na mysli jen ty, co skutečně prodávají), velmi
významnou část svého produktu si prodáváme sami. Myslíme si, že je
třeba zachovat si určitou soběstačnost. Nicméně naše podmínky pro
provizní prodejce jsou více než zajímavé a rozhodně uvítáme každého
dalšího zájemce o prodej našich produktů.
Děkuji za rozhovor a přeji vám i Alexandrii hodně úspěchů.