Rychle a kvalitně obsloužit stovky hostů
05. 01. 2014
Prababička mých synů byla z Pakrace v Požežsko-slavonské
župě. Chorvatština je také mateřštinou jejich dědy Zlatka, který se
rovněž narodil v Chorvatsku. Jeho rodiče se s ním a jeho bratry, Vladkem a
Zdravkem, v roce 1947 vystěhovali do Československa. Maminka mých synů a
oni sami se tak narodili v Čechách. Zrovna tak jako syn Alekseje
Januškovského, s nímž jsem interview 3. prosince 2013 zahájil
otázkou:
Aleksi, proč ses rozhodl mít domov v Česku?
Asi osud. Každý člověk někam patří. Ve chvíli, kdy jeho život
začíná, se učí, poznává a hledá. Když najde, často o tom ještě
neví, ale poté, co se někde ustálí, pochopí, že mu to místo bylo
souzeno, že to je jeho domov. Všichni se ptají, proč jsem ze slunečného
teplého Chorvatska přišel do studené Prahy. Já ale pochopil, že Česká
republika představuje krásný balanc mezi duchovnem a materiálnem. Takové
Německo je cílevědomě pracovité. Naopak Chorvatsko je hodně emotivní.
Tady v Česku je taková rovnováha. Lze pracovat, ale ne vyčerpávajícím
způsobem, a zároveň slušně žít. Samozřejmě, neočekávat přitom
přepych, ale pokrytí běžných životních potřeb: dobrý hřejivý domov,
kvalitní jídlo a dvě dovolené ročně. Jednu v zimě na horách, druhou
v létě u moře.
Prozradím na tebe, že jsi býval vrcholovým sportovcem. Mimo
jiné ses věnoval také sjezdovému lyžování. Jak ses od sportu dostal
k nápojům a nápojovým systémům?
To je dlouhý příběh. Otec mě vedl ke sportu. Dělal jsem judo, stolní
tenis, plavání, hrál jsem košíkovou (táta hrál první basketbalovou
jugoslávskou ligu). Vždycky jsem chápal, že sport je ušlechtilá věc, kdy
se člověk učí, že nic nepadá z nebe. A že pokud chce být špičkovým
borcem, musí tvrdě trénovat a hodně si odříkat. Lidem, kteří se
zabývají podnikáním, sport dává vytrvalost, pracovitost, nasazení a
trpělivost. Žádný sportovec neočekává, že poté, co začne, se
okamžitě dostaví výsledky. Tímto se řídím i v byznysu. Musí se hodně
pracovat, překonávat spousty těžkých okamžiků, než se dostanete na
konkurenceschopnou úroveň. V osmnácti letech jsem měl pár vážných
zranění, a závodní lyžování přestalo být prioritou. Pustil jsem se do
vysoké školy. Další impuls dala válka v Jugoslávii: především kvůli
ní jsem se začal hodně pohybovat po evropských i mimoevropských zemích.
Když jsem studoval v Praze, přivydělával jsem si jako číšník a barman.
Bavilo mne to. A i když jsem zvolil strojní fakultu ČVUT, budoucnost jsem
začal vidět nikoli ve strojírenství, ale ve službách. Naplňovalo mne
dělat věci, které na tvářích lidí kouzlí úsměv a dělají je
šťastnějšími. Nakonec jsem v jednom obrovském resortu v Chorvatsku,
který měl tři a půl tisíce lůžek, pracoval jako F&B manažer. Pak mi
jeden vzdálený příbuzný představil džusové systémy, a já spatřil
„modrý oceán“ – svou budoucnost. Líbilo se mi, že produkují věci,
které prospívají zdraví a pomáhají hotelovému personálu, hlavně
v hektické době snídaní, na barech atd. Viděl jsem i příležitost, jak
se z Dubrovníku vrátit do Čech, protože tady jsem našel svůj domov.
Začali jsme tu budovat dceřinou společnost s cílem zpřístupnit hotelům
nejkvalitnější džusy. Pomáhat jim, aby jejich hosté byli spokojeni a
hotelovému personálu se odlehčilo, šetřilo se životní prostředí
i skladovací plochy. Aby se urychlilo podávání džusů, a partnerům –
hotelům, restauracím a barům – to přineslo vyšší kvalitu a
ziskovost.
Razíte slogan „My věříme, že Vám pomáháme“, v němž
jsou zvýrazněna tři slova: „My Vám pomáháme“.
Po deseti letech, co tuto práci dělám, jsem se upevnil v přesvědčení,
že kromě kvalitních nápojů je třeba i kvalitní systém, díky němuž se
na nás může hotelový personál plně spolehnout v jakékoli situaci.
Přemýšlel jsem, co je spouštěcím impulsem, aby se lidé rozhodli
s někým spolupracovat či spolupráci odmítnout. Došel jsem k závěru,
že se rozhodují na základě vlastního poznání: proč to ten dotyčný
člověk dělá a jak to dělá. Jestli to dělá doopravdy, dává tomu maximum
a usiluje o to, aby vše fungovalo, anebo pracuje jen jako. Když naši
zásobovací technici do hotelu přivezou boxy s džusy, donesou je a složí
tam, kde je pro ně vyčleněné finální místo. Hoteloví skladníci často
bývají starší lidé, pro které rozhodně není lehké vzít deseti- či
dvacetikilovou krabici a umístit ji na polici. Pro mladé kluky, kteří naše
džusy rozvážejí, je to samozřejmost. Podobně při jakékoli údržbě
námi dodávaných strojů nám nestačí jen stroj překontrolovat a vyčistit,
ale také uklidit pracovní plochu kolem něj. Můj strýc, který je jedním
z ideových vůdců firmy, vytváří a razí vizi, proč a jak máme svou
práci dělat, jak máme pomáhat. Tu vizi šíříme dál. Po deseti letech na
českém trhu se nám podařilo vytvořit tým lidí, kteří mají svoji práci
rádi, a stejně jako já do ní vkládají sebe samotné. Osobní přidanou
hodnotu. Že jsou všechny pracovní pozice a činnosti důležité, chápeme
všichni. Nejen management. Proto každý z nás v každý okamžik vkládá
do své práce maximum. Dělat věci správně je stejně nakažlivé jako
zívání nebo nudění se! Doufám, že nakazíme čím dál víc lidí
v okolí. Je to totiž způsob, jak pomáhat i sami sobě. Snažíme se dělat
věci správně a věříme, že k tomu pomáháme i jiným.
Fresh džus je jenom jeden, šťáva vymačkaná do
sklenice.
Fresh džus je jenom jeden, pokud máte to štěstí a jste z Floridy nebo
Brazílie. Tam jsou totiž ideální podmínky pro pěstování pomerančů.
Tam, když pomeranč dozraje, je sladký, plný vitamínů a minerálů. Když
takový vymačkáte, je to nevšední hra svěžesti a chutí. Srovnávat
s tím pomeranč koupený v České republice se zkrátka nedá. Pomeranče,
které lze koupit v obchodech v Česku, jsou stejné jako řada jiného ovoce.
Sklizené minimálně čtyři týdny před dozráním, stabilizované
konzervačními látkami či balené do vakuových vaků nebo zalité do
želatinových hmot, aby se cestou do regálů v obchodech nezkazily a vypadaly
krásné, čerstvě a lákavě. Kvalitu takových freshů, které se z nich
vymačkají v obchodních centrech, restauracích a barech, bych ani omylem
nesrovnával s tím, čemu se říká fresh džus. Naše společnost Nektar
Natura proto radši používá koncentráty freshových džusů ze zralých,
sladkých pomerančů, které jsou přímo na plantážích zbaveny vody
studenou dehydratací a následně zmraženy, aby na cestě do Evropy
neztrácely na svých vynikajících vlastnostech. Rozhodně je to lepší
způsob, jak konzumentům nabídnout co nejkvalitnější ovocný nápoj plný
vitamínů a minerálů.
Na litr vymačkané pomerančové šťávy je potřeba od 2,5 do
3,5 kg pomerančů (záleží na druhu a šťavnatosti). Některé hotely,
které ubytovávají stovky či tisíce lidí, tak u snídaní trpí frontami
hostů čekajících na fresh či další nápoje. Fresh džus je skutečně
pouze jeden, ale jeho příprava hosty často zdržuje a čekání odrazuje,
což omezuje ziskovost hotelu.
Významnou roli v HORECA segmentu kromě kvality a chuti hraje právě rychlost
podávání nápojů, spolehlivé fungování přístrojů a snadnost jejich
obsluhy. Tedy úspora času, práce a skladovacího prostoru. A samozřejmě,
to nejdůležitější, hygiena, tak aby nápojový systém splňoval standardy
HACCP. A to ty naše rozhodně splňují! Plnit džbánky vymačkaným ovocem
je pracné a drahé. K tomu je ještě třeba vzít v potaz možný rozdíl
mezi očekávanou kvalitou freshe a kvalitou pomerančů, z nichž je
presován. My přicházíme s důstojným kompromisním řešením. Daří se
nám dát hotelovému personálu možnost v krátkém čase úspěšně
obsloužit stovky lidí tak kvalitním džusem s kousky ovoce, že většina
hostů není s to ho rozlišit od právě vymačkané šťávy. V dnešní
době navíc pojem kvalita bohužel poněkud mění význam. Kvalita se dnes
rovná uspokojování momentálního očekávání konzumenta. Řada velkých
firem tak vyznává zásadu, že největší kvalitou je uspokojovat
spotřebitele nízkou cenou. S tím nesouhlasíme, ale i tady lze najít
kompromisní řešení. Z desetikilového balení našeho koncentrátu
nejlepších džusů vytočíme kolem padesáti litrů prvotřídní
pomerančové, grepové či další ovocné šťávy. U šťáv s nižším
ovocným podílem, které jsou méně finančně náročné, dostaneme až
čtyři sta litrů stále ještě kvalitního nápoje. Na výběr máme sedm
řad ovocných nápojů a dalších pět řad sycených, ochranných (www.mzcr.cz/…_1353_1.html)
a teplých nápojů.