Rozvoj kongresové a incentivní turistiky v regionech České republiky
28. 01. 2008
11. ledna 2008 se v Brně v rámci REGIONTOUR a GO uskutečnila konference pořádaná CzechTourismem zaměřená na kongresovou a incentivní turistiku s názvem Rozvoj kongresové a incentivní turistiky v regionech České republiky. Představitelé CzechTourismu na ní představili příručku, jež má přispět k porozumění její důležitosti při kampaních kandidatur a ke zintenzivnění spolupráce měst a soukromých subjektů na poli kongresové a incentivní turistiky. Společně s Prague Convention Bureau CzechTourism vysvětlil funkci convention bureau a přiblížil vizi Czech Convention Bureau, do jehož činnosti se budou moci zapojit všechny regiony České republiky. Souběžně s konferencí proběhl stejnojmenný veletrh.
Kongresový cestovní ruch
se řadí k ekonomicky nejpřínosnějším formám cestovního ruchu.
Průměrná útrata účastníka kongresu, konference nebo výstavy bývá
třikrát vyšší než útrata běžného turisty. Vyžaduje ale široký okruh
služeb a aktivní přístup celého regionu. V Česku je kongresový cestovní
ruch rozvíjen především ve větších městech. V rámci celé České
republiky však není potenciál kongresového cestovního ruchu dostatečně
využit. Vzhledem k trendu snižování počtu účastníků je už možné
využít i menších středisek, která se mohou vyprofilovat jako místní
kongresová centra. Tato profilace vyžaduje investice do infrastruktury a
lidských zdrojů. Profesionálové kongresové a konferenční turistiky se
shodují, že jde o jedno z nejrychleji se rozvíjejících odvětví
cestovního ruchu. O velké kongresy soutěží města a regiony z celého
světa obdobně jako o právo pořádat olympijské hry a další velké,
svými synergiemi pro země a regiony komerčně přínosné události.
Incentivní cestovní ruch
je motivační formou uplatňovanou vůči zaměstnancům. Zaznamenává trendy,
které jsou pro Česko významné. Uplatňují se aktivity na venkově a
v přírodě s cílem nabízet zážitky. V tomto je možné využívat
ohromný kulturní a přírodní potenciál České republiky. Rozvíjet
hippoturistiku, agroturistiku a venkovský cestovní ruch vůbec. S rostoucím
povědomím o jeho přínosech pro místní ekonomiky rostou i tendence
soukromého sektoru zapojovat se do jeho propagace. Mezinárodní společnosti
si stále častěji vybírají Českou republiku za své sídlo, a ta se tak
stává centrem kontinentálního regionu střední a východní Evropy.
Místní samosprávy a zemské vlády bývají často žádány o to, aby
vytvářely svazky s developery ze soukromého sektoru, a připravovaly tak
vhodné prostředí pro rozvoj segmentu MICE (Meetings, Incentives, Conferences
and Exhibitions/Events).
Veřejná podpora konferenční turistiky
se obvykle soustřeďuje na marketing destinace a zlepšování kvality
infrastruktury destinace a turistického produktu. Trh konferenční turistiky
je obtížněji dostupný než trh s leisure travel, a to vzhledem k vyšší
náročnosti a komplexnosti poptávky spotřebitelů. V tomto kontextu je
zapotřebí podpora veřejného sektoru při vytváření platformy pro přímý
a nepřímý marketing, propagace destinace přímo u cílové skupiny.
Aktivní přístup měst a regionů je nutný zejména v marketingové
propagaci sebe sama coby kongresové destinace. Veřejný sektor hraje
důležitou roli i v rozvoji infrastruktury hostitelského místa. Lepší
služby, dostupnost a kvalita dopravy, ubytovací infrastruktura a kvalitní
kongresová zařízení přispívají ke spokojenosti kongresového
návštěvníka a umocňují jeho chuť vydávat peníze za služby a
další zboží.
Veřejný sektor obvykle zajišťuje
většinu „hardware“ pro konferenční turistiku, zatímco soukromý hraje
klíčovou roli v oblasti kvality služeb. Díky kvalitnímu know-how,
schopnosti zvládat rizika a přizpůsobit se poptávce jsou soukromé
společnosti podnikající v MICE oblasti základem konkurenceschopnosti a
udržitelného rozvoje. Provozovatelé konferenčních prostor, hotelů,
pohostinských zařízení, profesionální organizátoři konferencí,
společnosti plánující podnikové akce i firmy z oblasti managementu
destinací usilují o růst svého oboru. Partnerské vztahy podniků z obou
sektorů mohou přinášet velké výhody, neboť se v nich spojuje know-how
soukromého sektoru a jeho schopnosti zvládat rizika s autoritou sektoru
veřejného.
- Mezinárodní konferenční trh je stále více hnán požadavky spotřebitele (trh zákazníka), tím se míní, že organizátoři chtějí snížit své náklady, vyhnout se skrytým nákladům a za své peníze získat co nejlepší hodnotu.
- Délka mezinárodních konferencí pozvolna klesá, ale četnost jejich konání značně stoupá. To proto, že společnosti chtějí snížit dobu, kterou jejich pracovníci stráví na konferencích, a tím také snížit své náklady.
- Na významu nabývá výstavní komponent větších konferencí, proto se stále více žádá, aby konferenční prostory zahrnovaly větší výstavní prostory.
- Účastníci konferencí častěji cestují se svými partnery, manželkami či manžely či s rodinou.
- Doprovázející hosté se mohou seznámit s památkami, uměním a kulturou destinace. Řada firem se na tento segment specializuje.
- Počet ženských účastnic konferencí neustále roste a konference se tedy méně orientují výhradně na muže.
- Po roce 2001 byla konferenční turistika ochromena hrozbou terorismu. Bezpečnost se pro pořadatele konferencí i účastníky stala klíčovou otázkou při výběru místa konání.
- Potřeba zkracovat předstih, s jakým se mezinárodní akce plánuje, vedla k aplikaci moderních informačních technologií, např. on-line rezervace a registrace.
- PCO (professional congress organizers) používají internet jako primární zdroj informací a nabídky míst pro konání konferencí.
Podpora kandidatur
CzechTourism se do Česka snaží získat co největší počet kongresů.
Protože kandidování na získávání mezinárodních kongresů je činnost
časově a finančně velmi náročná, CzechTourism aktivně podporuje agentury
v jejich úsilí o jejich získání. O plánované kandidatuře je třeba
předem informovat CzechTourism a po realizaci náklady doložit původními
platebními doklady.
Náklady spojené s prezentací ČR jako kandidátské země
- CzT poskytne „bid book“ – prezentační materiál pro kandidaturu v elektronické verzi;
- CzT poskytne materiál k prezentaci (videa, spoty CR);
- CzT poskytne propagační tiskoviny a dárkové předměty na podporu kandidatury;
- CzT uhradí náklady cestovatele (letenka a ubytování);
- CzT uhradí náklady pro zástupce PCO, který představí kandidaturu ČR na pořádání kongresu (letenka a ubytování) – do výše 50 %,
Náklady spojené s inspekční cestou
- CzT uhradí poznávací cestu po ČR a ubytování inspektora – do
výše
100 %; - CzT nabízí pomoc v jednání s hostitelským městem (po domluvě);
Náklady spojené se získáním co největšího počtu
účastníků
- náklady při získávání co největšího počtu účastníků by měly být na straně PCO;
- CzT poskytne tiskové a propagační materiály do výše 100 %;
- CzT eventuelně uhradí spedici do výše 75 %.
Realizace kongresů v ČR
- CzT poskytne tiskové propagační materiály dle aktuálních možností – do výše 100 %;
- CzT poskytne informace o možnostech pre a post tours – do výše100 %.
Bid Book – prezentace pro kandidatury
Ke stažení na: http://czechtourism.cz
> sekce: Kongresy > prezentace Bid book
Ke sjednocení prezentací, které doposud probíhaly jednotlivě a různými
způsoby, přispívá nový produkt s názvem – Bid book. Jde o obecný
dokument, který obsahuje základní informace o možnostech pořádání
kongresů v ČR včetně poskytovaných doprovodných služeb. Bid book si
každý uchazeč o kongres může doplnit a upravit dle konkrétní nabídky
svého regionu nebo např. konkrétního hotelu.
Možné formy podpory ze strany samosprávy
Celý svět soutěží o kongresy, konference a incentivní akce. Konkurence a
nabídka služeb je tak velká, že každé významnější kongresové město
má své „convention bureau“ – organizaci, která se zabývá
marketingem, hájí zájmy města (regionu) jako kongresové destinace,
reprezentuje jej v zahraničí a má za úkol přivést do svého města co
nejvíce kongresů. Města, regiony a národní vlády agenturám convention
bureau pomáhají proto, aby se více kongresů konalo právě u nich, což
přináší zvýšení zaměstnanosti, zvýšení daňových příjmů,
zvýšení ostatních příjmů města. Spokojení účastníci kongresů se pak
do regionu vracejí později jako turisté a utrácí nemalé prostředky za
ubytování, stravování, kulturu apod.
Jak již bylo řečeno, vzhledem k vysoké výnosnosti kongresové turistiky
existuje mezi jednotlivými městy soutěž o to, kde se kongres či konference
bude konat. Vzhledem k charakteru tohoto segmentu cestovního ruchu, který
vyžaduje spolupráci a provázanost veřejného a soukromého sektoru, je
potřeba, aby město aktivně spolupracovalo na získávání MICE akcí formou
podpor pro kongresové nabídky. Jedná se o přidanou hodnotu, kterou navíc
dnes téměř každý organizátor kongresů vyžaduje.
Kongresová města podporují MICE akce různými způsoby:
Před získáním akce by město mělo vyjádřit zájem o konání kongresu.
Může tak učinit formou podpůrného dopisu starosty/zastupitelů města
adresovaný odborné asociaci, nebo je součástí oficiální kandidatury.
Zástupci města se setkávají s představiteli odborné asociace během
inspekce města (site inspection).
Slavnostní uvítání kongresu ve městě zástupcem města (např. při
slavnostním zahájení).
Reprezentativní prostory města za zvýhodněnou cenu/zdarma.
Lákadlem pro pořádání akce v daném městě může být zvýhodněný
nájem společenských prostor v majetku města, pozvání k návštěvě
turistických atraktivit v majetku města: městské muzeum, zámek,
pivovarské muzeum, galerie, zoo – zdarma.
Některá města poskytují městskou hromadnou dopravu pro účastníky
kongresu zdarma či se slevou. Účastníci konference obdrží spolu s badge
(jmenovkou) jízdní doklad, který je platný po dobu konání konference.
Každý kongresový návštěvník by měl zdarma obdržet mapu s vyznačenými
atraktivitami města. Města se mohou prezentovat nejrůznějšími
propagačními a informačními materiály.
Pre- a post konferenční poznávací cesty/výlety
Cílem města je prodloužit pobyt účastníka kongresu v daném regionu,
přesvědčit ho o jedinečnosti atraktivit města a jeho okolí. Informace
o turistických cílech regionu a možnostech jednodenních pre- a
postkonferenčních „tours“/ cest by účastníkům kongresu měly být
předem známy.
Zdroj informací: Jade Sebek, Zdeňka Kosková, Karina Vítková, Petr Kuklík,
Oddělení kongresového a incentivního cestovního ruchu
CzechTourism.