Rozhodně bychom měli být na svoji republiku hrdí, říká Klára Dostálová
05. 11. 2018
Velmi dlouhou dobu jsou s pojmem cestovní ruch spojovány památky,
lázeňství, ubytovací zařízení, infrastruktura, dotační tituly, granty,
propagace, počet turistů atp. V poslední době se konečně začíná
k těmto termínům přidávat nový – destinační management. Tímto
jazykovým „nedonošencem“ je vystižena potřeba zaměřit se na
organizaci, řízení a koordinaci cestovního ruchu v regionech a také na
národní úrovni. Jak jinak „to krásno“ v regionech úspěšně prodat
jako celek? Zatím se o to snaží jednotliví podnikatelé, některé subjekty
veřejné správy, ale každý zvlášť, s výraznou duplicitou, neefektivně
vynakládanými finančními prostředky a malou účinností. A jak se v tom
má vyznat turista? Ten žádá jednoduchou formulaci nabídky s maximální
vypovídací schopností a očekává zážitek, chce v regionu prožít
příběh a k tomu samozřejmě předpokládá kvalitní služby.
Petr Kratochvíl
S ministryní pro místní rozvoj Ing. Klárou Dostálovou se
potkáváme začátkem září 2018.
Paní ministryně, zásadním mezníkem v půldruhatisícileté
historii české státnosti je bezesporu 28. říjen 1918, kdy byla v Obecním
domě v Praze vyhlášena Republika československá.
Určitě bych proto čtenáře Všudybylu ráda pozvala, aby se zúčastnili
některé z akcí k oslavám tohoto výročí, které se konají po celé
naší stoleté republice – na Moravě, ve Slezsku i v regionech Čech.
Rozhodně bychom měli být hrdí na to, že jsme jejími občany, a tuto
národní hrdost si mezi sebou sdělovat. Zmínil jste Prahu – místo
vyhlášení republiky. V rámci Prahy bude hlavní část oslav probíhat
27. října. Při té příležitosti bude slavnostně znovuotevřeno Národní
muzeum. V tomto kontextu bych ráda podotkla, že akcemi pořádanými ke
stému výročí vzniku republiky by to končit nemělo, že bychom s tou
hrdostí na svoji republiku měli pokračovat i v příštích letech.
Je-li nějaká země podceňována, nebo dokonce záporně
vnímána, zahraniční firmy se k obchodování s ní moc nemají.
U tržních aktivit, kdy nejsou výrobky a služby spotřebitelům či
obchodním partnerům exportovány, ale tito je jezdí nakupovat do cizích
zemí či jiných regionů, to platí dvojnásob. Zkrátka výkonnost
cestovního ruchu stojí a padá s obrazem a prestiží země či
regionu.
Budování pozitivního obrazu země a tvorba kvalitních produktů, to je to,
co chce naše ministerstvo v oblasti cestovního ruchu pomáhat rozvíjet. Už
před časem jsme deklarovali, že je potřeba, aby se cestovní ruch dělal
odspodu. Aby se společnosti destinačního managementu všech úrovní
zaměřily na cíle a atraktivity svých regionů, na jejich kultivaci a
efektivní promotion. Musím říci, že se v čím dále větší míře
daří zahraniční turisty směrovat i na další místa České republiky
než jen na ta turisticky nejexponovanější. Tento trend bude Ministerstvo pro
místní rozvoj podporovat. Pro společnosti destinačního managementu jsme
proto připravili dotační program týkající se marketingu. Momentálně
probíhá jejich certifikace. Sedm krajských společností destinačního
managementu už je certifikováno.
Důvodem, proč certifikaci prosazujeme, je nastartovaný systém jejich
financování. Čím dřív budou všechny certifikovány, tím dřív se budou
moci v rámci spolupráce domluvit na spolufinancování svých projektů ze
strany státu. Základní pravidlo je takové, že kolik vlastních peněz
konkrétní společnost destinačního managementu investuje do rozvoje
cestovního ruchu, tolik do něho dá i stát a přidat se může také
samospráva. Ve společnostech destinačního managementu jsou obvykle
zastoupeni představitelé měst a obcí, tedy subjektů, jež jsou oprávněny
vybírat místní poplatky. Určitě je proto racionální, aby obce a města
část takto získávaných peněz do cestovního ruchu vracely. Aby je
investovaly do zvyšování výkonnosti cestovního ruchu a ruku v ruce s tím
do svého vlastního rozvoje. Do podpory destinačního managementu, do míst a
oblastí, které jim tyto finanční zdroje generují. Ve prospěch
prosazování destinace to může být zajímavé násobení finančních
zdrojů a motivace, aby si to představitelé samospráv vzali za své. Aby
veřejný a soukromý sektor spolupracoval na konkrétních věcech, které ta
určitá turistická destinace potřebuje.
Mojí snahou je, aby certifikace destinačních agentur byla v rámci všech
krajů České republiky završena co nejdřív. Vzhledem k tomu, že ne
všechny společnosti destinačního managementu se dosud stihly certifikovat,
mohou na Ministerstvu pro místní rozvoj v letošním roce o peníze na
marketingové věci ještě žádat i krajské úřady. Nicméně jejich
pracovníci, byť to jistě jsou profesně zdatní lidé, jsou ne vždy
kreativci – odborníci na destinační management. Takže jsem toho názoru,
ať krajské úřady ve svých destinacích rozvoj cestovního ruchu dál
podporují, nicméně gros budování a prosazování destinace na domácích a
zahraničních trzích ať přenechají specialistům. Jak jsem zmínila,
v letošním roce krajským úřadům ještě peníze na marketingové věci
související s destinačním managementem dáme, ale do budoucna naše
finanční podpora půjde výhradně přes certifikované společnosti
destinačního managementu na úrovni krajů a oblastí.
Další sférou, kterou v rámci cestovního ruchu Ministerstvo pro
místní rozvoj řeší, je program RE:START. Vláda České republiky
4. září 2018 schválila jeho aktualizovanou podobu. Program se snaží
pomoci restrukturalizací nejvíc postiženým krajům naší republiky:
Ústeckému, Karlovarskému a Moravskoslezskému. Ty tak mohou získat dotace
například na regeneraci a podnikatelské využití brownfieldů, na
vysokoškolské vzdělávání či na revitalizaci Krušných hor. Dle mého
mínění do něj ale měly být zahrnuty i ostatní slezské regiony, tedy
nejen ty nacházející se na území Moravskoslezského kraje. Zhruba pět
miliard korun bylo v rámci tohoto programu zatím uvolněno i na rozvoj
dopravní infrastruktury.
Ano, naše ministerstvo pomáhá i v těchto třech krajských samosprávných
celcích, kde se mimo jiné řeší sociálně vyloučené lokality a kvalita
vzdělávání. Tyto regiony disponují velkým, dosud nevyužívaným
potenciálem pro rozvoj podnikání v cestovním ruchu. Proto v nich řešíme
i velkou infrastrukturu. Například Karlovarský kraj chce vybudovat snowpark,
Moravskoslezský zase podpořit výstavbu lanovek a dopravní zpřístupnění
některých cílů. S každým z těchto regionů se rádi pobavíme o tom,
kam v rámci cestovního ruchu cílit nosné investice na podporu
podnikání.
Úkolem českých společností destinačního managementu je
směrovat pozornost domácích a zahraničních turistů na naši republiku,
její regiony a lokality. Nicméně do zemí či destinací, kde není kde se
bezpečně a důstojně ubytovat a stravovat, zpravidla jezdí jen dobrodruzi
nebo vojáci. Většina turistů, zejména pak těch pro ekonomiku
navštěvovaných zemí a regionů nejlukrativnějších, peníze utrácí tam,
kde jsou nejen zajímavé cíle, ale i solidní infrastruktura.
Vytvářet doprovodnou infrastrukturu v rámci činností souhrnně
označovaných jako destinační management je základní potřebou. Ozývají
se regiony, že dotace na infrastrukturu tak, jak zatím byla stanovena
v maximální výši pět milionů korun, může být v některých
případech nedostačující. Že potřebují finanční zdroje na
komplexnější projekty, a to i za cenu, že by ty peníze měl v tom daném
období získat pouze jeden region. A protože financování rozvoje
turistických destinací jde z padesáti procent z vlastních zdrojů a
z padesáti procent ze strany státu, vzhledem k tomu, že Ministerstvo pro
místní rozvoj hodlá zvýšit horní hranici dotace na deset milionů korun,
bude možné v regionech realizovat i ucelenější dvacetimilionové
projekty.
Zároveň chci zmínit, že podporujeme Ministerstvo průmyslu o obchodu při
vyjednávání podpory cestovního ruchu jako potenciální oblasti pro
financování z evropských zdrojů tak, aby se podnikatelé v cestovním
ruchu dostali do operačního programu Podnikání a inovace pro
konkurenceschopnost 2014–2020. Jsme moc rádi, že se to daří. Že Evropská
komise pochopila, že skutečnost, že někdo podniká v cestovním ruchu,
nemá bránit tomu, aby mohl na rozvoj svých aktivit žádat o evropské
peníze. Takže to se také povedlo.
Možná se blíží doba, kdy si většina obyvatel Česka včetně
jimi volených politiků přestane plést cestovní ruch (univerzální tržní
platformu schopnou vnášet do ekonomiky peníze, pracovní a podnikatelské
příležitosti) s cestováním (s oblastí konzumace volnočasových aktivit
a utrácením peněz v zahraničí) a přijme za své, že klíčovým faktorem
pro dosahování hospodářských a sociálních přínosů v tržním
hospodářství je trh – ziskový prodej práce, jejích výsledků –
výrobků, služeb a myšlenek. Zkrátka úspěšný obchod odehrávající se
na domácím území; export realizovaný na zahraničních odbytištích; a
jejich syntéza – cestovní ruch, který spolu s domácím inkasem generuje,
obdobně jako export, i to zahraniční. Paní ministryně, výkonnost
cestovního ruchu v České republice v posledních letech výrazně
roste.
Co se týče jeho dlouhodobě udržitelného rozvoje, Česko vykročilo
správným směrem a dosahuje skvělých výsledků. Jeho navštěvovanost
stále stoupá. Tento trend je dán nejen bohatstvím kulturního a
přírodního dědictví a dalšími dispozicemi naší vlasti, ale i vývojem
ve světě odrážejícím se mimo jiné ve vyhlašování žebříčku
nejbezpečnějších zemí světa, na němž Česko figuruje v top desítce na
šesté příčce.
Samozřejmě, na upevňování pozice bezpečné turistické destinace je třeba
trvale pracovat. Zároveň také na tom, aby si turisté, zejména ti
zahraniční, zvykli po delší dobu pobývat mimo turisticky
nejexponovanější místa naší země. Tomu by mohly napomáhat a napomáhají
takzvané regionální produkty. Včetně těch, které zahrnuje například
úspěšný gastronomický projekt CzechSpecials. Jejich tvorbu a vyhledávání
Ministerstvo pro místní rozvoj spolu s regiony podporuje. Ve spolupráci se
Svazem měst a obcí České republiky a agenturou CzechTourism také v podobě
chystaného manuálu s pracovním názvem „Česko, země hojnosti“. Projekt
by měl začlenit do nabídky regionů i řemeslné výrobky s tradicí a
příběhem, přírodní zvláštnosti a místně specifické potraviny.
Dalším smyslem je, abychom (například v intencích našeho úspěšného
portálu kudyznudy.cz) pro inspiraci potenciálních příchozích
spotřebitelů vygenerovali z každého regionu to nejatraktivnější a pokud
možno jedinečné. Klíčové turistické cíle a atraktivity, kvůli kterým
se turisté rozhodnou danou destinaci navštívit. Upoutat jejich pozornost a
inspirovat je, aby v navštívených regionech setrvali dvě i více
přenocování. Vytvářet podmínky pro to, aby jimi doposud opomíjené
regiony Slezska, Moravy a Čech chtěli zevrubně poznávat, a tomuto
směrování podřizovat tvorbu a prezentaci turistických cílů a
produktů.