Menu

Rok 2003 mohl dopadnout i lépe

31. 01. 2004

S PhDr. Jiřím Fleyberkem, spoluzakladatelem týdeníku Reflex a tvůrcem několika dalších, převážně časopiseckých titulů, hovoříme začátkem roku 2004 v roli značně odlišné. Pane doktore, jaká byla vaše cesta na místo ředitele pro komunikaci ČSA?
Profesí jsem novinář. Prakticky celý život jsem se tak či onak živil novinařinou. Nabídku dělat ředitele pro komunikaci ČSA jsem tím spíš velmi pečlivě zvažoval a nakonec jsem ji přijal jako určitou životní výzvu. Jako cosi, co může být velmi zajímavé, byť to vyžaduje plné nasazení. Je to pro mne nový, pracovně nad očekávání náročný, ale profesně zajímavý začátek.

Dá se očekávat, že celkové výsledky potvrdí, že ČSA, ve srovnání s řadou dalších světových leteckých společností, rok 2003 zvládly úspěšně. S čím vstupují do roku 2004?
Rok 2003, dá se říci, dopadl v zásadě pozitivně, nicméně mohl dopadnout i lépe.To byl zřejmě základní důvod, proč došlo ke změnám ve vrcholovém managementu ČSA. Ekonomické efekty této změny se ovšem mohou ve větší míře projevit nejdříve v roce 2004. Máte pravdu – na to, jaká byla situace v leteckém průmyslu, si České aerolinie, stejně jako Praha coby významný evropský letecký uzel, nevedly špatně. Lze však očekávat, že v tomto roce bude jejich dynamika patrnější. České aerolinie šly v minulých letech cestou opatrného vyčkávání. Teď jim téměř nezbývá nic jiného než expandovat. Vstupem do Evropské unie a otevřením trhu se podmínky pro progresivní hráče výrazně vylepší. A pro toho, kdo by chtěl opatrně vyčkávat, výrazně zkomplikují. Strategická koncepce, ať již bude formulována jakkoli, vychází tedy z premisy, že se ČSA budou rozvíjet. Budou otevírány nové linky, dojde k výrazné obnově letadlového parku, jež krom jiného umožní nabízet stále kvalitnější produkt. To vše by se mělo odehrát, aniž by zásadním způsobem rostly náklady. Jednoduše řečeno: Za optimalizace nákladů dosáhnout co největšího rozvoje potažmo zisku. To z hlediska ekonomického. Z hlediska praktického dopadu pro naše klienty to bude o tom, že značka ČSA zůstane synonymem vysoké kvality. Zprávy, že se chystá přerod ČSA na nízkonákladovou leteckou společnost, jsou, přinejmenším, velmi nepodložené spekulace.

Znamená to tedy, že se tohoto segmentu trhu zcela vzdáváte?
Ovšemže ne. Budeme se snažit výrazněji působit i zde. K tomu nás nutí realita. Musíme se postavit čelem k faktu, že nízkonákladové společnosti získávají všude na západoevropském trhu silnou pozici. Součástí strategie prakticky všech velkých národních leteckých dopravců je oslovit i ty své budoucí klienty, kteří si aktuálně nemohou dovolit létat, a nabídnout jim levnější produkt. Jelikož ale levný produkt získáte jedině cestou maximálních úspor nákladů a tedy i minimalizací servisu, který není nezbytný – zjednodušeně řečeno – pro přepravu z bodu A do bodu B, nabízíte vlastně produkt nový. A protože nemůže být pochyb o tom, že značka ČSA zůstane i v budoucnu synonymem nejvyšší kvality, můžeme jít jen cestou dceřiné společnosti. Lidé kteří dosud, kromě charterové, leteckou dopravu nepoužívali, se prostřednictvím tak zvaných low costů vlastně učí létat. A tím nám nízkonákladové společnosti paradoxně i pomáhají. Jejich pasažéři přirozeně dospívají k tomu, že jakmile se dostanou do lepší ekonomické situace, přesednou z laciných letadel na letadla mateřské společnosti a berou leteckou dopravu jako běžný způsob svého cestování. Mluvíme tedy vlastně stále o jednom trhu. Je-li na něm místo, které nevyužijeme my, zaplní ho velmi rychle jiní.
Bylo by samozřejmě možné vemni podrobně rozebírat jednotlivé strategické cíle Českých aerolinií i cesty vedoucí k jejich dosažení, na tomto místě bych ale nejspíš unavoval. Myslím, že ona už naznačená definice razantní expanze provázené zvyšováním kvality za současné rozumné optimalizace nákladů je dostatečně výstižná. Přešlapování na místě vážně nikam nevede…





www.csa.cz

Archiv vydání

2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001