• vývoj napovídá, že 11. září nebude mít na prodej
zájezdů v letošním roce žádný katastrofální vliv • Exim Tours
každoročně posiluje své pozice u provizních prodejců •
v loňském roce sto deset tisíc klientů z pěti zemí •
konkurenceschopnost je o kvalitě produktu, o vstupních a prodejních cenách
• vzhledem k růstu reálných mezd bude stoupat počet lidí, kteří
budou na dovolenou upřednostňovat leteckou dopravu • přípravy na
letní sezonu se mohou jevit, jako že se počet obyvatel během zimy
ztrojnásobí •
Rok 2001 nejlepší sezónou
26. 12. 2001
Jaký byl loňský rok pro vaši cestovní kancelář?
Rok 2001 byl vůbec jednou z nejlepších sezon od roku 1992, kdy jsme
činnost cestovní kanceláře Exim Tours zahájili. Exim Tours se přestěhoval
do vlastního nového objektu na Prahu 4 do ulice Na Dvorcích. Domnívám se,
že nejenom pro Exim, ale i pro většinu ostatních cestovních kanceláří
byl rok 2001 vynikající. Bohužel jeho závěr pokazil incident v USA.
Celkové výsledky cestovních kanceláří však tato událost poznamenala
pouze dílčím způsobem už proto, že se udála koncem letní sezony.
Současný vývoj napovídá, že nebude mít na letošní rok žádný
katastrofální vliv.
Od svého vzniku Exim Tours každoročně posiluje své pozice
u provizních prodejců a jejich prostřednictvím i na českém trhu
leteckými zahraničními zájezdy.
Obdobný trend byl zachován i loni, kdy naši provizní prodejci navýšili
finanční objem prodaných zájezdů Exim Toursu o dvacet procent oproti roku
2000. Naši obchodní zástupci realizují přes devadesát procent všech
prodejů. V současné době s novým sídlem firmy je jim k dispozici
dispečink vybavený nejmodernější technologií a nový rezervační systém
na bázi internetového propojení. Naším cílem je, aby každý z nich měl
možnost díky on-line propojení znát aktuální stav rezervací a
naplněnosti zájezdů. Svoji pozici vůči svým prodejcům, deklarovanou
sloganem: „Exim Tours – váš spolehlivý partner“, jsme se rozhodli
potvrdit i novou právní formou podnikatelského subjektu tak, aby cestovní
kancelář Exim Tours odpovídala dimenzím, kterých nabyla především díky
úspěšné spolupráci právě s nimi. V současné době pracujeme na
transformaci na akciovou společnost.
Základem úspěšného podnikání je stabilita. Nebýt závislí pouze
na jednom trhu či na jedné činnosti. Stejným vlastníkům české firmy Exim
Tours patří i obdobné cestovní kanceláře na Slovensku, v Polsku,
Maďarsku a v Rumunsku.
V loňském roce 2001 naše zájezdy ve všech pěti zemích dohromady volilo
cca sto deset tisíc klientů. To je pro touroperátorskou činnost výhodná
výchozí pozice. Nejen v České republice, ale i v ostatních zemích je to
o cenách. O prodejních cenách zájezdů, o výši provizí pro provizní
prodejce a pochopitelně o nákupních cenách ubytovacích, stravovacích a
dopravních služeb. O pozicích při obchodním vyjednávání
s pojišťovnami apod. Každý obchodník ví, jak podstatný rozdíl je
v tom, jestli se nakupuje v malém nebo ve velkém. A je jedno co.
Konkurenceschopnost je o kvalitě produktu, o vstupních a prodejních
cenách. Pochopitelně je to též o motivaci obchodních zástupců, o jejich
přesvědčení, které přenášejí na zákazníky, že prodávají kvalitní
produkt seriózní cestovní kanceláře. Takový produkt se pak jakoby
prodává sám. Lidé jej chtějí, protože jim byl doporučen. Téměř
každý se rád podělí o své pozitivní dojmy z dovolené. Ovšem,
o negativní intenzivněji.
Jaké budou v letošním roce převládat trendy u prodeje
zájezdů?
Navzdory tomu, co se stalo jedenáctého září, lidé, kteří na dovolenou
létali, budou létat i nadále. Vzhledem k trendům a k růstu reálných
mezd obyvatel České republiky bude stoupat počet lidí, kteří budou
v souvislosti se svými dovolenými preferovat leteckou dopravu. Pochopitelně
stále bude dost a dost těch, kteří budou upřednostňovat individuální
dopravu vlastním vozem či volit autobusovou nebo železniční dopravu. I zde
bude docházet k nárůstu zájmu odrážejícím mírně pozitivní
ekonomické trendy českých domácností. Letní dovolená u moře je totiž
u českých občanů jednou z nejvyšších priorit. Dovolím si odhadovat,
že ze všech občanů evropských zemí jsou právě čeští občané ochotni
vydat největší podíl peněz v poměru ke svým celkovým příjmům.
Co popřejete čtenářům Všudybylu do nového roku?
Hodně úspěchů, štěstí a zdraví. Rád bych popřál i zdravý
podnikatelský úsudek kolegům touroperátorům. Žádná vnější katastrofa
českému trhu se zahraničními zájezdy nemůže ublížit tolik, jako naše
vlastní chyby, zejména přecenění možností českého trhu.