Respektujeme české prostředí
30. 03. 2002
• Česká podnikatelská pojišťovna je jedinou z deseti
největších pojišťoven operujících v České republice, která má ryze
český kapitál • trh šel nahoru necelými patnácti procenty,
Česká podnikatelská o více než osmdesát • „Životní
pojištění s Filipem“ • obrat v životním pojištění vzrostl
z padesáti sedmi milionů korun na tři sta padesát milionů, trh šel
dynamikou 24,6 % • rozpoznat v předstihu potřeby potenciálního
klienta • těžíme ze synergií součinnosti s Všeobecnou zdravotní
pojišťovnou ČR • nejlevnější povinné ručení pro nákladní
automobily v akci: „Mobil zdarma“ • po internetu povinné ručení
a cestovní pojištění • Axa Assistance, největší asistenční
služba na světě • cítíme závazek přispívat ke zlepšování
podmínek těch, kteří pomáhají svojí humanitární činností •
Česká podnikatelská pojišťovna podporuje jednoho
z nejfenomenálnějších rychlostních kanoistů všech dob •
slovenská Česká podnikateľská poisťovňa • ratingové hodnocení
Standard & Poor's má velkou váhu •
Česká podnikatelská pojišťovna si od svého vzniku v roce
1995 neustále drží pozoruhodnou dynamiku. Marketingového ředitele České
podnikatelské pojišťovny Ing. Jiřího Borského jsem si dovolil
v souvislosti s hlavním tématem čtvrtého vydání Všudybylu oslovit
nepatřičnou poznámkou. Pane řediteli, jistě nelze podezírat ostatní
pojišťovací ústavy z toho, že by bojkotovaly směřování být co
nejúspěšnější, nebo že by Česká podnikatelská pojišťovna
zaměstnávala jiné zaměstnance než ostatní pojišťovny mající
oprávnění podnikat v České republice.
Je pravdou, že Česká podnikatelská pojišťovna je jedinou z deseti
největších pojišťoven operujících v České republice, která má ryze
český kapitál. Všechny ostatní jsou dceřinnými společnostmi vysoce
renomovaných nadnárodních pojišťovacích ústavů. To, že je naše
dynamika nadprůměrná, je mimo jiné i proto, že disponujeme neméně
kvalitním know-how než ostatní největší pojišťovny. Navíc nejen že
jsme vzešli z českého prostředí, ale velmi důsledně respektujeme jeho
možnosti, a to i co se týče lidských zdrojů.
Dovolíte-li mi další nepatřičný vstup, napadá mne analogie
i z jiných oblastí podnikání. Přístup a nedůvěra některých
zahraničních majitelů dodnes způsobuje, že jsou k nám do Česka
„uklízeni“ do funkcí top manažerů průměrně schopní lidé. Často
proto, že my sami směrem k zahraničnímu publiku vysíláme signály, že se
vidíme být podprůměrnou zemí stejně šerých možností. A vida, jak se
někomu tento národní despekt vyplácí!
Doktore, to určitě není náš případ. Naše dynamika je opravdu
nadprůměrná. Podíváte-li se na výsledky loňského roku, vidíte, že
celkový trh šel nahoru necelými patnácti procenty a naše produkce vzrostla
více než o osmdesát procent, a to jak v oblasti životního, tak
neživotního pojištění. V oblasti neživotního pojištění má na tom
hlavní zásluhu stále ještě povinné ručení za škody způsobené provozem
motorového vozidla, kde máme více než dvě stě tisíc klientů. Jejich
počet se stále zvyšuje. Jen v loňském roce se nám podařilo uzavřít
smlouvy s mnoha dalšími autoprodejci, zejména v autobazarech. K dnešnímu
dni je to přes devět set smluv. Česká podnikatelská pojišťovna ale
disponuje na celém území naší republiky i vlastní sítí cca sedmdesáti
poboček, mezi nimiž je čtrnáct krajských. Společně s tím těžíme ze
synergií vyplývajících se součinnosti s naším největším partnerem,
Všeobecnou zdravotní pojišťovnou ČR, která naše produkty prodává i ve
svých pobočkách, což je zhruba dvě stě třicet obchodních míst. Dnes je
možné naše povinné ručení uzavřít i na každé poště a
prostřednictvím dalších externích prodejců. Pochopitelně, nezabýváme se
jenom povinným ručením. V loňském roce jsme se soustředili na životní
pojištění. Název tohoto produktu je „Životní pojištění s Filipem“.
I zde se nám rychle podařilo vydobýt si dobrou pozici na trhu. Obrat
v životním pojištění vzrostl z padesáti sedmi milionů korun na tři sta
padesát milionů, což je více než šestinásobný nárůst. Trh přitom šel
dynamikou 24,6 %.
Skoro se mi chce zvolat s anekdotickou karikaturou „venkovského
vidláka“ s klasicky naraženou rádiovkou od pana Jiránka: „Cizinci jsou
směšní. Nestyďte se vypadat česky!“ Ale když vaše úspěšnost netkví
v tom, že byste to „natírali“ těm, kteří podceňují české
prostředí, tak v čem to je?
To, proč jsme byli úspěšní, tkví v tom, že se nám daří
v dostatečném předstihu rozpoznávat potřeby potenciálního klienta.
Podařilo se nám to u povinného ručení, kde jsme se zaměřili na v Česku
nejčetnější cílovou skupinu zákazníků, majitele starších vozů. Zrovna
tak u životního pojištění. Tam jsme šli, pochopitelně, jinou cestou. Zde
jsme těžili z toho, že jsme s ním vstoupili na trh, a to již předloni,
ještě před tím, než 1.1.2002 vešly v platnost daňové úlevy. Produkt
jsme nabízeli v předstihu s tím, že jakmile budou úlevy schváleny, bude
jich náš klient moci plně využívat. „Životní pojištění s Filipem“
je kvalitní a úspěšné. Svým charakterem je to individuální stavebnice,
jejímž základem je kapitálové nebo výnosové životní pojištění. Tzn.
spoření, kde si klient může ukládat své prostředky. My mu je dokážeme
zhodnotit více, než je obvyklé na termínovaných vkladech a dalších
bankovních instrumentech. Zároveň vysoce bezpečně, protože povinné
zajištění pojišťoven dává vysoké záruky, že vklady klientů nebudou
znehodnoceny. V poslední době jsme na český pojistný trh přišli
s další aktivitou. Je zaměřena na české nákladní automobily a české
dopravce. Nabízíme jim nejlevnější povinné ručení v akci pod názvem:
„Mobil zdarma“. Ten, kdo si u České podnikatelské pojišťovny nechá
pojistit vozidlo (pojistka musí být vyšší osmi tisíc korun), obdrží
zdarma mobilní telefon. Je to velice užitečný dárek už proto, že rychle
přivolat pomoc, stane-li se řidič účastníkem nehody, někdy rozhoduje
i o životě.
Česká podnikatelská pojišťovna byla mezi prvními, kdo začal
nabízet pojištění po internetu.
Kdo ví, možná že vůbec první. Po internetu pojišťujeme vozidla –
povinné ručení. Rovněž po internetu je možné uzavřít cestovní
pojištění, což oceňují ti, kteří se potřebují pojistit na poslední
chvíli. Pojišťování po internetu, jak ukazují naše výsledky, je cesta
správným směrem a má budoucnost. Když jsem zmínil naše cestovní
pojištění, rád bych podotkl, že jeho součástí je špičková asistence,
kterou pro nás zajišťuje společnost Axa Assistance. Tato firma je
největší asistenční službou na světě. Působí ve více než dvě stě
zemích světa. Kdekoliv se našemu klientovi něco přihodí, může se po
celých 24 hodin denně prostřednictvím bezplatného telefonního volání
obrátit na Axa Assistance, kde se mu bude věnovat česky mluvící
operátor.
Česká podnikatelská pojišťovna svými produkty i další
činností vychází vstříc nejpotřebnějším, tj. těm, pro něž mohou
být i relativně malé peníze velkými výdaji nebo příjmy. Nemám tím na
mysli pouze pojistníky, ale i činnosti směřující k záchranně zdraví,
majetku a životů obyvatel a návštěvníků České republiky. O Horské
službě, jejímž je Česká podnikatelská pojišťovna hlavním partnerem,
jsem se již zmiňoval ve druhém vydání letošního Všudybylu (str.
30–31). O Vodní záchranné službě Českého červeného kříže
v tomto. Podporujete ale i činnost dobrovolných hasičů…
Naše filozofie je poměrně jednoduchá. Jako úspěšná a navíc česká
firma, která se skutečně nestydí vypadat česky, cítíme závazek
přispívat ke zlepšování podmínek těch, kteří svou humanitární
činností pomáhají spoluobčanům. Česká podnikatelská pojišťovna klade
velký důraz na prevenci, a tu tyto organizace, i když na nekomerční bázi,
v oblasti ochrany zdraví, životů a majetku provádějí v širokém
rozsahu. Máme s nimi společné i to, že jejich dobrovolná činnost a
podstata pojišťovnictví staví na solidárnosti lidí.
V sedmém vydání loňského Všudybylu na straně 28 je rozhovor
s dvojnásobným olympijským vítězem, kanoistou Martinem Doktorem. Hovořil
jsem s ním krátce před tím, než popáté vyhrál světový pohár.
Martin Doktor je navíc dvojnásobným mistrem světa a Evropy. Je velice
úspěšným sportovcem. Která pojišťovna se může pochlubit tím, že
podporuje jednoho z nejfenomenálnějších rychlostních kanoistů všech
dob? Česká podnikatelská pojišťovna ale podporuje i další sportovní
aktivity spojené se zdravým životním stylem, např. Český běžecký
pohár, což je série závodů, z nichž dva jsou po nás pojmenovány.
Úspěšní sportovci jsou dobrým příkladem mládeži, proto vstupujeme i do
dalších sportů. Podporujeme záchranářské sporty, volejbalisty Dukly
Liberec, fotbalisty Marily Příbram nebo motokrosové závody Rallye Posázaví
atd. Fandíme i kultuře. V závěru loňského roku jsme umožnili Khünovu
dětskému sboru vystoupit v newyorském Carnegie Hall. Koncert měl veliký
ohlas a byl i úspěšnou reprezentací Česka v USA.
Česká podnikatelská pojišťovna je univerzální pojišťovnou a
zřejmě kromě atomového rizika jste v dnešní době s to pojišťovat
cokoliv včetně dopravních letadel.
Atomové riziko? Jak se to vezme. Česká podnikatelská pojišťovna je členem
Českého atomového poolu pojišťoven. Čili, spolupodílíme se na
pojišťování i některých takovýchto rizik. Škála pojistných produktů,
které nabízíme, je srovnatelná s největšími pojišťovnami u nás. Ze
strategického hlediska však své úsilí směrujeme do oblastí
s největším potenciálem poptávky. V těchto dnech jsme založili
sesterskou pojišťovnu na Slovensku, kde budeme moci uplatnit své know-how a
kde jsou v současné době nejlepší podmínky pro expanzi. Jazykově
i geograficky je to pro nás nejvýhodnější země. Věříme, že slovenská
Česká podnikateľská poisťovňa bude stejně úspěšná s životním
pojištěním na Slovensku, tak jako česká v České republice. Slovenský
trh je dosud nenasycený obdobně jako v Česku, ale navíc daňové výhody
pro oblast životního pojištění tam budou teprve vstupovat v platnost.
Znáte to o té samochvále? Významným faktorem pro každou
pojišťovnu je hodnocení zvenku.
S tím nelze než souhlasit. Ono nejde pouze o to rychle vyrůst, ale
o stabilitu firmy a dlouhodobou perspektivu, o to trvale poskytovat kvalitní
služby. Aby její služba byla důvěryhodná a aby tak danou pojišťovnu
vnímalo i okolí. U nás dynamika růstu výkonů napovídá, že jdeme
skutečně správnou cestou. Potvrdilo to i resumé ratingové společnosti
Standard & Poor's zveřejněné 6. března 2002. Velice nás potěšilo.
Tato nezávislá agentura nás řadí na šesté až osmé místo mezi
pojišťovnami v České republice. Získali jsme hodnocení „BBpi“. Před
námi se umístily pouze dceřinné pojišťovny největších světových
pojišťoven jako je Allianz, Generali apod. To potvrzuje, že náš kurz je
správný. Ratingové hodnocení Standard & Poor's má v pojišťovnictví
opravdu velkou váhu.