Regiony začínají umět fungovat v cestovním ruchu
29. 06. 2013
S guvernérem České národní banky Miroslavem Singerem se
potkáváme 29. května 2013 na půdě Československého ústavu
zahraničního. Rozhovor jsem zahájil úvahou, že nejsou-li v systému
peníze, není-li, kdo by práci a zboží kupoval, nastává v tržní
ekonomice kolaps. Proto je v ní role kupní síly tak stěžejní. Je-li trh
limitován kupní silou desetimilionové populace, lze tyto hranice
překračovat exportem nebo cestovním ruchem. Ten totiž do zemí a na jejich
místní trhy přivádí spotřebitele a investory odjinud, z vnějších
ekonomických systémů. Umožňuje tak generovat nejen domácí, ale
i zahraniční inkaso. Cestovní ruch ale v Česku není vnímán – natož
deklarován – jako tržní platforma. Značná část české populace
včetně politické reprezentace má cestovní ruch za pouhé cestování, a
jeden ze základních předpokladů pro jeho co největší výkonnost,
proslulost Česka coby oblíbené země, tedy budování značky Česká
republika, za nedůležitou věc.
Pane guvernére, v bankovnictví, na rozdíl od cestovního ruchu, má
Česká republika jasno, a je v něm výrazně úspěšnou zemí.
Z hlediska bankovnictví je Česko opravdu výjimečnou zemí. Nebylo zasaženo
finančními otřesy. Nejsme jedinou takovou zemí, ale jednou z mála.
Ostatně, naši slovenští sousedé jsou na tom podobně.
Pane guvernére, jak jste se dostal ke svému oboru?
K ekonomii? Přes zájem na gymnáziu, byť mi jej komplikoval vcelku
oprávněný pocit, že začít studovat Vysokou školu ekonomickou v roce
1986 nemusí vést k tomu, že se toho člověk o ekonomii moc naučí.
Naštěstí mi tehdy matikářka doporučila – když už prý nechci splnit
její přání studovat souběžně chemii a matematiku, a chci se zahodit na
pro ni tak perfidní vzdělávací instituci – že mám alespoň studovat
matematické metody v ekonomii. Navíc to prý bude mít tu výhodu, že mne
tam i s ne úplně kádrově způsobilými rodiči vezmou, protože mají
nedostatek lidí, kteří by rozuměli matematice. Její odhad se ukázal
správný, přijali mě. Ten zbytek tak nějak přirozeně plynul řetězcem
náhod, který mne po revoluci dostal do Spojených států amerických a potom
zpátky.
Osou Všudybylu je poukazovat na to, že cestovní ruch je
užitečnou a téměř univerzální tržní platformou, která obrovskému
množství podnikatelských subjektů široce rozmanitého spektra zaměření a
velikosti i veřejným institucím umožňuje přímo i zprostředkovaně
tržit peníze. Tedy že není záležitostí pouze tzv. profesionálů
cestovního ruchu (touroperátorů, hoteliérů, průvodců, restauratérů
apod.). Je tomu tak mimo jiné proto, že to, zda je země obchodně
úspěšná, není jen věcí těch, kdo produkují nebo disponují něčím, za
co lze tržit peníze, ale i lidí v předproduktivní a postproduktivní
fázi života, jejichž životní úroveň závisí na tom, jak úspěšně
obchod pumpuje peníze do národního hospodářství, resp. umožňuje plnit
veřejné rozpočty.
Pro naši ekonomiku je cestovní ruch významnou oblastí. Nejenom v Praze. Co
se za poslední dekádu změnilo víc než zájem o Prahu, je to, že
v cestovním ruchu začínají umět fungovat regiony. Tedy řada z nich, ne
všechny. Cestovní ruch je pro ekonomiku výrazným zdrojem. Existují úvahy,
podle kterých je až čtvrtina ekonomiky do jisté míry, byť nepřímo
svázána s cestovním ruchem. A byť je to možná trochu přehnaný odhad,
cestovní ruch je v Česku skutečně znát. V dobrém i ve zlém.
Loni jsme se potkali v areálu Augustiniánského opatství na
Starém Brně na Mendlově náměstí v Brně u starobrněnského opata
Lukáše Evžena Martince na vyhlašování výsledků vinařské soutěže (viz
www.e-vsudybyl.cz, článek: „Sauvignon
Forum 2012“). Na mé překvapení, že se tam potkáváme, jste tehdy reagoval
údivem, proč se divím…
Po vlastech moravských, českých a slezských jezdím hodně. Koneckonců, po
Česku máme sedm poboček, a jen jednu z nich v Praze. A navíc
přiznávám, že rád navštěvuji nejen fabriky, ale i různé akce spjaté
s cestovním ruchem. Druhá věc je (což je o mně poměrně známo), že
mým koníčkem je výroba vína. Občas tedy zavítám i ke kamarádům
vinařům nebo na vinné akce, které jsou s cestovním ruchem bezesporu
spjaty.