Regiony se mohou rozvíjet i spoluprací se sousedy
21. 05. 2012
Politika soudržnosti Evropské unie umožňuje českým a moravským regionům zvyšování jejich konkurenceschopnosti více způsoby. Vedle národních regionálních operačních programů mohou čerpat evropské peníze také z programů Evropské územní spolupráce. Zde mohou volit mezi dvoustrannými programy se sousedními zeměmi, nebo vytvářet multilaterální přeshraniční regiony za podpory programu Střední Evropa. Poslední zmiňovanou cestou se vydal také středoevropský region CENTROPE.
Šestnáct měst a spolusousedících regionů
z Česka, Rakouska, Slovenska a Maďarska tvoří CENTROPE. Českými členy
jsou Jihomoravský kraj a Statutární město Brno. Přeshraniční regiony jsou
modelem spolupráce, který není v Evropě nijak neobvyklý – především
v původních členských zemích má velkou tradici. Jmenujme například
Euregio Maas-Rhine (Aachen-Li?ge-Maastricht) nebo RegioTriRhena
(Basel-Freiburg-Strasbourg-Karlsruhe) nebo ELAT (Eindhoven-Leuven-Aachen).
Ačkoliv každý stát má svou národní strategii rozvoje, Evropská unie je
založena na postupném snižování významu hranic a bariér mezi
jednotlivými zeměmi. Příhraniční regiony a hlavně jejich obyvatelé jsou
s důsledky tohoto střetu denně konfrontováni. Cílem vytváření
nadnárodních regionů je pomoci obyvatelům příhraničních oblastí
překonat problémy, které plynou z tohoto procesu, a především zajistit,
aby regiony využily společných příležitostí a aby se staly
konkurenceschopným prostředím příjemným pro život.
Také v CENTROPE se šesti miliony obyvatel
mají partnerská města a regiony samozřejmě své priority, z nichž si
některé v mezinárodním srovnání navzájem konkurují, ale existuje řada
oblastí, ve kterých je výhodné spojit síly i zkušenosti, a tím přispět
ke zvýšení konkurenceschopnosti celého území. Spolupráce v CENTROPE se
datuje od roku 2003, kdy mezi jednotlivými zeměmi nebyly shodné podmínky jak
z hlediska financování, tak z hlediska volného pohybu. Situace se začala
narovnávat rozšířením schengenského prostoru a poslední překážka padla
uvolněním trhu pracovních sil v květnu loňského roku. Pro podporu této
spolupráce byl v roce 2010 spuštěn projekt CENTROPE CAPACITY
spolufinancovaný z Evropského fondu regionálního rozvoje. Společnými
tématy podporovanými tímto projektem jsou čtyři rozvojové oblasti:
Znalostní region, Lidský kapitál, Územní integrace a Kultura a turismus.
V této oblasti se například rozvíjí spolupráce brněnských a
vídeňských vysokých škol a vědeckých pracovišť. Důležitá je
i podpora spolupráce univerzit a firem. Se školami a vědeckými pracovišti
úzce souvisí i investice do infrastruktury. Můžeme mít kvalitní
výzkumná zařízení, vynikající univerzitní vzdělání, kulturní a
turistické zajímavosti, ale pokud nebudeme mít kvalitní infrastrukturu,
která umožní veškerý tento potenciál využívat, tak o tyto výhody
přijdeme. Potřebujeme infrastrukturu pro pohyb zboží i osob – ať už se
na ně díváme jako na turisty, nebo jako na mobilní pracovní sílu. Musí
být nejen vybudovány silnice, ale i zajištěna veřejná doprava. Lidé by
měli mít možnost jednoduše cestovat v rámci celého přeshraničního
regionu. Cílem je tedy například zlepšení podmínek pro krátkodobé
cestování v regionu a vyšší informovanost o možnostech kulturního a
turistického vyžití.
Jednou z hlavních priorit Jihomoravského kraje
je dokončení dálničního spojení mezi Brnem a Vídní. O trasách tohoto
významu se rozhoduje centrálně, ale CENTROPE je výbornou platformou, jak
upozornit na důležitost této spojnice. Má-li se jakýkoli region úspěšně
rozvíjet a zvyšovat svou konkurenceschopnost, jak je ostatně v zájmu
Evropské unie, pak je ideální, pokud se podaří zkombinovat veškeré
podpůrné nástroje, které má díky kohezní politice Evropské unie
k dispozici. Přeshraniční spolupráce je jedním z nich, ale jistě ne tím
nejdůležitějším. O prostředky z operačního programu Evropská územní
spolupráce se musí tvrdě soutěžit a jen ty nejlepší projekty v celém
středoevropském prostoru na dotaci dosáhnou. Dalším – a pro rozvoj
regionů patrně nejdůležitějším nástrojem – jsou regionální
operační programy (ROP). Na základě přehledů čerpání lze tvrdit, že
v právě probíhajícím programovém období patří současné Regionální
operační programy mezi nejúspěšnější. Alespoň na jižní Moravě,
která spolu s Vysočinou tvoří NUTS 2 Jihovýchod, mají s čerpáním
velmi dobré zkušenosti. Bohužel jsou v ČR i jiné regiony, kde došlo ke
zneužití systému. Na druhou stranu, tato pochybení byla odhalena již
v průběhu programového období, což je důkazem, že systém je nastaven
správně a že tam, kde selžou lidé, zafungují kontrolní mechanismy. Proto
můžeme očekávat diskusi, zda by plánovaná přeměna Regionálních
operačních programů na Společný regionální operační program byla krok
správným směrem.
Největší výzvou, které v Evropě společně čelíme
v současné době, je výrazné posílení mezinárodní
konkurenceschopnosti, zaměstnanosti a ekonomické výkonnosti regionů.
Prostředky, které k nám v příštím programovém období budou
prostřednictvím operačních programů plynout, nám mohou v reakci na výše
uvedenou výzvu výrazně pomoci. Rozdílná úroveň a charakter jednotlivých
regionů ovšem vyžaduje detailní znalost jak jejich potenciálu, tak
i specifických problémů, které je trápí, včetně nejefektivnějších
způsobů jejich řešení. K této detailní znalosti se lze dopracovat pouze
na lokální a regionální úrovni, nikoliv na centrální. V případě
regionu soudržnosti Jihovýchod lze bez rozpaků říci, že Regionální rada
regionu soudržnosti jako řídící orgán představuje jednoduchý, efektivní
a funkční model pro administraci podpory ze strukturálních fondů, který
je pro příjemce čitelný, přičemž respektuje požadovaný princip
místního přístupu.
Současná zkušenost z jižní Moravy
vede k doporučení, aby i v programovém období 2014–2020 byly v České
republice zachovány pro správu evropských fondů osvědčené a zaběhnuté
Regionální operační programy spravované Regionálními radami. V těchto
programech by zároveň měla být uplatněna urbánní dimenze zdůrazňující
nezastupitelnou roli velkých měst a jejich aglomerací při zvyšování
mezinárodní konkurenceschopnosti regionů. Zároveň je nutné, aby se na
řízení programů podílely i obce, např. účastí jejich zástupců ve
Výborech Regionálních rad. Ať už dopadne diskuse nad tím, zda mít od roku
2014 regionální programy pro jednotlivé regiony soudržnosti, nebo jeden
společný program jakkoli, regiony nesmějí zapomínat na využití programů
Evropské územní spolupráce a musí spojit své síly se sousedy na druhé
straně státní hranice. Z každé takové spolupráce budou občané vždy
profitovat.