Penta Investments je původem středoevropská investiční skupina založená v roce 1994, specializující se na oblasti private equity a nemovitostí. V současnosti expanduje na nové trhy, investuje ve více než deseti evropských zemích a v jejích portfoliových společnostech pracuje přes pětadvacet tisíc lidí. Zaměřuje se na podniky, v nichž může uplatnit svoji odbornost a aktivně se podílet na jejich řízení.
„Do real estate jsme vstoupili v roce 2005 exkluzivním projektem
Digital Park. V současnosti patříme mezi top developery v Čechách a na
Slovensku. Opírajíce se o značku a tradici naší investiční skupiny
chceme i v této oblasti prokázat, že umíme projekty dovést do
úspěšného konce. Naším cílem je být lídrem v kvalitě nabízených
prostor a přinášet špičkovou světovou architekturu.“
Jozef Oravkin, Managing Partner
Motel One Group byla založena v roce 2000 v Mnichově. V současnosti v evropských metropolích provozuje 42 designových hotelů s více než devíti tisíci pokoji, vždy se snadnou dostupností z centra města. V roce 2012 měla skupina obrat cca 175 milionů € a průměrnou obsazenost 73 %.
Real Estate Penta Investments v Praze chystá první hotel řetězce Motel One
31. 03. 2013
S ředitelem divize Real Estate společnosti Penta Investments
Ing. Petrem Paličkou se potkáváme 5. března 2013. Naše loňské interview
bylo uvedeno textem: „Florentinum je dvanáctým realitním projektem
investiční skupiny Penta a naším prvním v České republice. Zároveň je
vlajkovou lodí Penty a našich ambic být lídrem v kvalitě nabízených
administrativně obchodních prostor. Je sebevědomým krokem, kterým
naplňujeme svoji vizi v oblasti realitního podnikání – realizovat
projekty vyznačující se výjimečnou architekturou a nejvyšší kvalitou
v celosvětovém srovnání. Poselstvím vetknutým do projektu Florentinum
překračujícím staletí je Art of Business – Umění obchodu. Realizace
tohoto výjimečného prostoru inspirovaná historií místa, světlem a lidskou
dovedností demonstruje kontinuitu v nadčasové architektuře Prahy,
vycházející z renesanční tvořivé vyspělosti a umění obchodovat.“
(Viz www.e-vsudybyl.cz, článek:
„Florentinum, Art of Business“.)
Pane řediteli, výstavba Florentina postupuje fantasticky rychle.
Zdalipak už jste měli glajchu?
Slavnostní glajcha bude zhruba za dva týdny. Nejvyššího bodu budovy jsme
ale již dosáhli. Stavební práce začaly zhruba před deseti měsíci, a
v tuto chvíli završujeme hrubou stavbu, instalujeme fasádu, děláme
vnitřní páteřní technologické rozvody a připravujeme se na finální
vybavování jednotlivých prostor, protože za osm měsíců musí být budova
zkolaudovaná.
Když jsme spolu hovořili před rokem, s demolicí budovy
Rudého Práva jste teprve začínali, přesto už jste měli v chystaném
Florentinu pronajatu značnou část ploch. Jaká je situace teď?
V tuto chvíli máme smlouvami pokryto asi osmačtyřicet procent
pronajímatelných prostor. U dalších smluv právě probíhají jednání.
Podepsané nájemní smlouvy nebo předběžná ujednání o podmínkách (head
of terms) máme zhruba pro osmapadesát procent prostor objektu.
Když jste kupovali pozemky s objektem České typografie, tedy
Rudého Práva, jehož bleskové zbourání rovněž vyvolalo velké uznání,
koupili jste zároveň i daleko starší dům v ulici Na Poříčí, v němž
předtím sídlila Annonce. Tam teď budujete hotel.
Ano, tato historická budova se samozřejmě nebourala, ale projde kompletní
rekonstrukcí. Zvažovali jsme, jestli zde vybudujeme kanceláře, či
využijeme toho, že prostor mimořádně dobře odpovídá hotelovým
potřebám. Rozhodli jsme se pro hotel a na jeho provozování jsme se dohodli
s německým hotelovým řetězcem Motel One. Přestože nese název Motel, je
to velmi zajímavý hotelový koncept, který své hotely otevírá výhradně
v centrech velkých měst. V současné době je jich, tuším,
dvaačtyřicet.
Německý hotelový řetězec Motel One expanduje opravdu
výrazně.
Bezesporu. Když jsme začali s touto hotelovou společností jednat, měla
o deset hotelů méně. Náš pražský je prvním hotelem Motel One v tzv.
východním bloku. Motel One svoji úspěšnou expanzi zahájil v Německu
(provozuje pět nebo šest hotelů v Berlíně, v Mnichově je jich také asi
pět nebo šest), potom vstoupil do Rakouska – do Vídně, kde se právě
staví čtvrtý hotel, a Salcburku – a v tuto chvíli proniká do dalších
zemí včetně Belgie a Velké Británie. Coby výrazně se rozvíjející
hotelová společnost už získal řadu ocenění. Celý koncept je úspěšný
díky tomu, že za rozumnou cenu umožňuje velmi slušný komfort v oblastech,
o které jde většině cestovatelů. Přes týden hotely využívá obchodní
klientela, o víkendech turisté včetně rodin s dětmi. Pojetí vychází
z poznatku, že většina hostů nepotřebuje zázemí typu restaurace,
wellness, fitness apod. Chtějí za rozumnou cenu dobře přespat, být
v centru města nebo na dobře dostupném místě. Stravují se mimo hotel, ať
už jde o pracovní obědy a večeře nebo kvůli poznávání a zážitku
z návštěvy města. Krátké pobyty jim vlastně ani neumožňují pořádně
využít hotelového zázemí typu fitness či spa. Do většiny metropolí se
nejezdí proto, aby tam člověk trávil čas ve wellness – lidé chtějí
poznávat turistické atraktivity nebo čas investovat do pracovních
záležitostí.
Pro koncept Motel One je příznačné, že veřejné prostory
jsou materiálově na úrovni čtyřhvězdičkového hotelu.
Také pražský Motel One bude mít elegantní lobby a čtyřiadvacet hodin
denně otevřený lobby bar. Pokoje nejsou příliš velké, ale jsou velmi
pěkně zařízené, např. koupelny jsou obloženy kamenem. Nabízejí tak
pohodlné bydlení. Ani v pražském hotelu Motel One se nechystá hotelová
restaurace ani žádné relaxační zázemí typu fitness či wellness. To
umožnilo výrazně snížit náklady při adaptaci objektu na hotel a
ubytování se snídaní – jež se podává v prostorách lobby baru –
poskytovat za velice zajímavé ceny. Ve všech hotelech Motel One se běžné
ceny pohybují v rozpětí 59 až 79 € za pokoj.
Pražský Motel One nabídne 141 pokojů. Je na výhodném místě v samotném
centru a v blízkosti hlavního nádraží a hlavních turistických cílů.
Bude tak optimální volbou pro obchodní i soukromé návštěvy Prahy. Na
jeho otevření se velmi těšíme.
V roce 2012 Česko navštívil rekordní počet zahraničních
turistů. Tržní platforma cestovního ruchu v objemu zahraničního inkasa
rovněž téměř dosáhla svého rekordního maxima z roku 2008. Pane
řediteli, byl rok 2012 obdobně úspěšný i pro divizi Real Estate Penty
Investments?
V developmentu je to tak, že stále investujete a teprve v okamžiku, kdy je
projekt hotový a pronajatý, se investované peníze začínají částečně
vracet. Vlastní finanční úspěch se pozná až ve fázi, kdy se
developerský projekt prodá finálnímu investorovi. Tato fáze u nás zatím
nenastala. Nicméně fakt, že stavba Florentina, pro něž jsme stavební
pozemky koupili zhruba před třemi roky, probíhá zcela podle harmonogramu a
v rámci očekávaných finančních parametrů, a také poměrně vysoký
předběžný pronájem nás opravňují k názoru, že je to velmi úspěšný
projekt. Další naše projekty jsou v různých fázích přípravy. Jak
Areál Waltrovka, tak Masaryk Station Development se vyvíjejí pozitivně.
Ano, vaši kancelář už zdobí architektonická studie a maketa
areálu Waltrovka.
To je naše nová akvizice z podzimu loňského roku. Jedná se o areál na
území bývalého strojírenského komplexu Walter (dříve Motorlet a ještě
před znárodněním původní fabriky Walter). Jedná se
o šestnáctiapůlhektarové území, z něhož půldruhého hektaru pokryje
park a zhruba patnáct hektarů lze zastavět smíšenou výstavbou. Je to
lokalita vhodná především pro rezidenční bydlení a zčásti i pro
komerci. Dopravně je velmi blízko centra Prahy, na stanici metra trasy „B“
Jinonice. Za deset minut lze dojet na Václavské náměstí, za pět na Anděl.
Přitom jste v klidné části Prahy v zeleni.