Rád bych čtenáře Všudybylu přivítal v nejkrásnějším kraji České republiky
29. 12. 2009
V sobotu 7. listopadu 2009 jsem opět stanul u pramene řeky
(1380), podle níž se nazýval první státní útvar na našem území a podle
níž se jmenuje jedna z našich historických zemí a lidé, kteří z ní
pocházejí. Ano, byl jsem u pramene Moravy na Králickém Sněžníku, kde
jsem rozjímal i o tom, že být patriotem se v Česku moc nenosí. Že
s některými Čechy to vypadá ne nepodobně pointě anekdoty, jejíž děj se
odehrává před nebeskou bránou. Duše tří politiků chtějí do nebe a sv.
Petrovi tvrdí, že celý život hájily zájmy obyvatel. „Čích zemí?“
ptá se sv. Petr, „zazpívejte jejich hymny.“ První dvě duše odzpívají
a jsou vpuštěny. A když třetí nejistě spustí: „Kde domov můj?“ Sv.
Petr ji vyčítavě přeruší: „Že jsi to už dávno
zapomněla…?“
To ale rozhodně neplatí o hejtmanovi Michalu Haškovi, s nímž jsme
se potkali 11. 11. 2009 v Rudolfově galerii Pražského hradu záhy poté,
co za Úřad Jihomoravského kraje převzal Národní cenu kvality České
republiky za rok 2009 v kategorii veřejný sektor – model CAF.
Pane hejtmane, během svého angažmá u Posádkové hudby Olomouc jsem
měl tu čest se poznat s Františkem Venclovským z Lipníku nad Bečvou,
jehož výrok poté, co jako první Čechoslovák přeplaval kanál La Manche:
„Já su tak šťastné,“ se stal pověstným.
Jak jste teď na tom vy?
Určitě mám velikou radost. Národní cena kvality je pro jižní Moravu
výbornou referencí. Náš kraj je totiž znám hlavně kvalitním vínem
(ostatně dnes, 11. listopadu, je u nás křtění svatomartinského vína,
což jsem zvládl dopoledne v Brně a pak v Čejkovicích). Naší ambicí, a
to i do budoucna, je být vstřícným a vysoce profesionálním úřadem.
Národní cena je nejen vysoce prestižním oceněním instituce, v jejímž
čele stojím, ale především zaměstnanců Jihomoravského krajského
úřadu, kteří již několik let pracují na zavádění kvalitního
řízení. Navíc jsme už v loňském ročníku získali ocenění „Úřad
na půl cesty“ za vyvážené postavení žen a mužů na našem úřadu.
Hlavním tématem vydání, v němž bude náš rozhovor, je:
„Kraje a cestovní ruch“. Když jsem téměř ve stejném adventním čase
před pěti lety hovořil s arcibiskupem pražským a primasem českým
Miloslavem kardinálem Vlkem (viz www.e-vsudybyl.cz článek: „Když dělám
dobro, obdarovávám“), mj. řekl: „V minulém Všudybylu prezident
Národní federace hotelů a restaurací ČR pan Roman Vacho konstatuje vysokou
podzaměstnanost v podmínkách České republiky v oblasti služeb.
Obzvláště tristní je tato skutečnost v regionech disponujících velkým,
a přitom pramálo využívaným potenciálem přírodních krás,
pamětihodností a dalších atraktivit s vysokou mírou nezaměstnanosti.
V tomto by se Praha, co se směrování turistů týče, měla s nimi
(obdobně jako sv. Mikuláš) o svůj pomyslný plášť rozdělit.“ Pane
hejtmane, co vy na tuto tezi v souvislosti s nacházejícím
Regiontourem?
Mezinárodní veletrh cestovního ruchu Regiontour je událostí. Je místem
setkávání se lidí, kteří se v soukromém i veřejném sektoru věnují
cestovnímu ruchu. Je velkou příležitostí prezentovat celou Českou
republiku. Vidět pohromadě zajímavosti toho kterého regionu a ochutnat
nejrůznější gastronomické speciality. Nejen hostitelské Brno a jižní
Morava se zde budou mít čím pochlubit. Rovněž ostatní kraje. Asociace
krajů ČR nad ním převzala záštitu, a to nejen formálně. Průběžně
využíváme možnosti ovlivňovat, jak bude Regiontour vypadat. Věřím, že
významným přínosem bude i osobní účast nás, členů Rady Asociace –
krajských hejtmanů. Regiontour je totiž platformou, kde projednáváme a
řešíme věci, které zajímají kraje, regiony a zejména obyvatele, kteří
v nich žijí.
Zpráva z tisku: „7. června 2009 hejtman Jihomoravského kraje a
předseda Asociace krajů ČR a předseda Regionální rady regionu soudržnosti
Jihovýchod Mgr. Michal Hašek s manželkou provázeli prezidenta České
republiky prof. Václava Klause s chotí Jihomoravským krajem. Jejich
dopoledním cílem toho dne bylo lázeňské město Hodonín.“ (Viz www.e-vsudybyl.cz, článek: „Český
prezident v Lázních Hodonín“).
Pane hejtmane, co Jihomoravský kraj a lázeňství?
Jihomoravský kraj rozvoj lázeňství výrazně podporuje. Nechceme být
proslulí „jenom“ vinařstvím, památkami UNESCO – Lednicko-Valtickým
areálem a vilou Tugendhat; Slavkovským bojištěm, Moravským krasem,
Špilberkem atd. atd., ale i jihomoravským lázeňstvím. Lázněmi
v Lednici, Hodoníně, Pasohlávkách. Věříme, že lázeňství ve spojení
s vinařskou turistikou je s to oslovovat široké portfolio domácích a
zahraničních hostů.
Rád bych připomněl, že se na jižní Moravě úspěšně rozvíjí také
kongresová turistika. Máme tu vynikající zázemí. Brno pak láká svými
divadly, koncerty, festivaly, veletrhy a v neposlední řadě Velkou cenou.
Rozvíjí se agroturistika, takže je možné jižní Moravu poznávat i na
koních, což je nádherný pocit. Pro ty, kteří dávají přednost
cykloturistice, jsou připraveny nové cyklotrasy, které propojují
Jihomoravský kraj s Dolním Rakouskem a se sousedními regiony ve Slovenské
republice. Shrnuto, rád bych čtenáře Všudybylu přivítal
v nejkrásnějším kraji České republiky, na jižní Moravě.
Před mnoha lety, za předsedování Dr. Václava Frolce, jsem
měsíc co měsíc jezdil do Brna do Orlí ulice na zasedání Programové rady
Mezinárodního foklorního festivalu Strážnice. Také folklor je obrovskou
devizou Jihomoravského kraje.
U nás se každoročně konají desítky národopisných akcí dospělých,
mládeže i dětských souborů. Mám z toho obrovskou radost. Stejně jako
vy, i já jsem tancoval, a také folklor. Proto jsem rád, že se podařilo
zachovat vojenský umělecký soubor Ondráš. Byl a je špičkou České
republiky. Nedělá jen jihomoravský folklor, a tak je vynikajícím
reprezentantem celé naší vlasti.
Šířit dobré jméno země původu zboží, tedy Moravy, Slezska a
Čech, je jedním ze základních atributů úspěšnosti jakékoliv oblasti
zahraničního obchodu včetně průmyslu cestovního ruchu. Česká republika
využívá asi jen deset procent svého potenciálu cestovního ruchu, což
reprezentuje cca 4 až 5 mld. € příjmů ročně. Díky tomu rok co rok
přichází o inkaso několika set miliard korun, které turisté utratí
v jiných zemích. Proč tomu tak je (kromě xenofobních tendencí)? Protože
drtivá většina lidí v Česku cestovní ruch vnímá jako zbytnou sféru, a
co se týče jeho hospodářských přínosů, nic od něj neočekává.
Veřejné povědomí, že cestovní ruch je oblastí zahraničního obchodu a
odvětvím generujícím i teď, v této těžké době, přes sto miliard
korun zahraničního inkasa ročně, je v Česku mizivé.
Cestovní ruch je největším zaměstnavatelem v Evropské unii. Přináší
obrovské sumy peněz těm zemím, které mají vysoký kredit. Zemím, kam se
lidé z ostatních států nejenže nebojí cestovat, ale v nichž ráda
tráví čas (včetně dovolených) i domácí klientela. Na začátku jste
naznačil, že jsou tací, kteří zapomněli, kam patří, natož aby byli
patrioty. Z hlediska průmyslu cestovního ruchu (a ten je o atraktivitách a
mezinárodní pověsti) nás naše historické země – Morava, Slezsko a
Čechy – obdařily jako snad žádnou jinou zemi. Že nemáme velehory? Že
nemáme moře (vyjma podzemního třetihorního, jehož léčivých vod
využívají Jihomoravské lázně)? Zato máme vše ostatní a v hojné
míře. A že někde vázne infrastruktura cestovního ruchu? Udržet po řadu
sezon „hospodu na mýtince“? To lze jen v Divadle Járy Cimrmana. Natož
špičkový hotel v regionu, o kterém se neví. Rolí nás politiků je proto
mj. budovat a doma i v zahraničí propagovat dobré jméno naší země a
otevírat dveře návštěvám do České republiky. A to činím, ať jedu na
jakoukoliv cestu do zahraničí. Všude ji propaguji. Samozřejmě, že
především svůj Jihomoravský kraj. Ale jezdí se mnou i reprezentace
dalších destinací. Ostatně náš krajský úřad i Asociace krajů ČR
mají bohaté kontakty. Jsem hrdý i na to, že u nás na jižní Moravě
máme agilní Jihomoravskou centrálu cestovního ruchu, která funguje ve
prospěch rozvoje cestovního ruchu zdejších obcí, měst a regionů. Naším
společným cílem je spokojený návštěvník Jihomoravského kraje. To
nemusí být klasický turista, ale i byznysmen, který přijede na Brněnské
výstaviště na veletrh, kongres apod. Jižní Morava je krajem, známým tím,
že jeho obyvatelé jsou milí, pohostinní a nabízejí srdce na dlani.
A věřím, že takhle přistupují i k cestovnímu ruchu.