Pražský hrad je místem s obrovskou návštěvností. Kromě
zahraničních návštěvníků, jejichž potřeby se soustřeďují
především na základní poznání Pražského hradu jako architektonického
klenotu a památky, vítáme také množství českých návštěvníků,
kteří mají hlubší zájem o historii Pražského hradu a jeho vývoj
svázaný s dějinami českých panovníků. Informační terminál pro nás
představuje moderní komunikační nástroj, který návštěvníkům umožní
zdarma přístup k žádaným informacím a je tedy další cestou, jak
zlepšovat naše služby.
První v Česku
29. 10. 2001
Zdeněk Synáček, ředitel Správy Pražského hradu
V informačním centru Pražského hradu byl 10. října
2001 zprovozněn první veřejný informační terminál v České republice.
Jedná se o první zařízení svého druhu ve střední Evropě.
Návštěvníci tak budou mít možnost bezplatně zhlédnout informační
stránky Pražského hradu – např. expozice a prohlídky, výstavy,
koncerty, aktuální nabídku publikací, apod.
Internet, elektronická pošta i telefonní automat
Kromě bezplatné nabídky mohou uživatelé prostřednictvím virtuální
klávesnice na dotykovém displeji využívat služeb Internetu, elektronické
pošty nebo integrovaného telefonního automatu. Zpoplatněné služby je
možné hradit běžně dostupnou telefonní kartou Českého Telecomu. Jan
Ander, ředitel pro prodej a marketing z útvaru Telefonních automatů
Českého Telecomu, a.s., k tomu na tiskové konferenci uvedl:
„Jsem velmi rád, že se na prahu nového tisíciletí podílíme na spojení
nejmodernější technologie s národní kulturní památkou a sídlem
prezidenta České republiky – Pražským hradem. Věřím, že se tento
terminál, instalovaný jako první ve střední Evropě, stane oblíbeným
veřejným informačním prostředkem a obohatí tak způsoby prezentace
Pražského hradu svým návštěvníkům o jeho bohatou historii
i současné dění.“
Síť třiceti veřejných informačních terminálů
V rámci pilotního projektu spustí Český Telecom ještě do konce roku
2001 síť prvních celkem 30 veřejných informačních terminálů po celém
území České republiky. Jedná se o deset samostatně stojících
terminálů Plynth a dvacet nástěnných přístrojů typu M200. Jejich
dodavatelem je kanadská společnost King Products, která je součástí
skupiny Ascom Group.
Veřejný přístup k internetu
Všechny terminály umožní veřejný přístup k internetu, k elektronické
poště, k zasílání krátkých textových zpráv (SMS) a k hlasové
službě pomocí integrovaného telefonního automatu. Text budou uživatelé
psát prostřednictvím virtuální klávesnice na dotykovém displeji,
u některých terminálů také pomocí metalické klávesnice. Vybrané
přístroje budou vybaveny i přípojkou na tiskárnu a digitální kamerou,
umožňující okamžité zaslání právě pořízené fotografie či
vlastního video-spotu e-mailem. Jednou z největších výhod projektu
veřejných informačních terminálů je využívání telefonních karet
Českého Telecomu jako platebního nástroje. Do budoucna se počítá také
s využíváním bankovních karet. Síť veřejných informačních
terminálů bude řídit moderní dohledové centrum. Terminály budou
standardně připojeny k telefonní síti pomocí linek euroISDN, které
umožňují telefonování při současném pobytu na příslušné webové
stránce.