První třídou
05. 07. 2003
Scania Czech Republic s.r.o., dceřiná společnost švédské firmy Scania
CV AB, předního světového výrobce těžkých nákladních automobilů a
autobusů, působí v Česku od roku 1994. Díky vysoce kvalitním prodejním
a servisním službám si zde vybudovala silné postavení. V loňském roce
zákazníkům dodala 588 nových nákladních automobilů, což představuje
15,6% podíl na českém trhu. Oproti roku 2001, kdy bylo prodáno 555 vozidel,
došlo k nárůstu o 6 %. Navýšení zaznamenal také prodej použitých
vozů Scania, a to o 7 %. Vozový park dopravních firem se tak rozrostl
o 260 vozidel. Celkový obrat společnosti včetně partnerů v servisní a
prodejní síti dosáhl v minulém roce 3 mld. Kč. V současné době má
Scania CZ v Česku sedm dealerů. V loňském roce investovala do rozvoje
servisní a prodejní sítě 100 mil. Kč, přičemž její celkové investice
v České republice dosahují 565 mil. Kč. Ke konci roku 2002 zaměstnávala
spolu s partnerskými firmami 348 lidí. Scania dodává na náš trh těžké
nákladní automobily (nad 18 t) a dálkové autobusy. Kromě prodeje nových
vozidel, servisu a prodeje náhradních dílů poskytuje celou řadu
doplňkových služeb, mezi než patří pronájmy vozidel, servisní smlouvy,
školení řidičů, pojištění nákladů na opravy, nepřetržitá servisní
asistenční služba a další.
O firmě Scania a jejích vozech Všudybyl poprvé přinesl informace
ve svém třetím vydání loňského roku v článku poeticky nazvaném
Pouštní andělé. Zmiňoval se o zdařilém účinkování speciálně
upravených vozů Scania R124 CB6×6HZ 360 asistenční a servisní služby na
24. ročníku Rallye Arras – Madrid – Dakar. Třetí jarní den tohoto
roku jsem se pak v sídle firmy Scania Czech Republic s.r.o. v Chrášťanech
u Prahy zúčastnil uvedení luxusního dálkového autobusu Scania – Irizar
PB na český trh. Společně s jeho novým majitelem, jedním z dvojice
jednatelů firmy ASIANA, spol. s r.o., PhDr. Alexejem Litvinem, jsem pak
absolvoval inaugurační jízdu na Okoř. Asiana je spjata s leteckým
byznysem. Ostatně její autobusy Scania – Irizar PB již dávno brázdí
komunikace mezi pražským a karlovarským letištěm. Společně s touto
linkou Asiana úspěšně provozuje i „Letenkové centrum“ a internetový
server „www.letuska.cz“. Nicméně nejen jejím prostřednictvím má Scania
v Česku cosi společného s leteckým byznysem, což mi bylo v souvislosti
s hlavním tématem sedmého Všudybylu záminkou k oslovení generálního
ředitele Scania Czech Republic s.r.o., kterým je Anders Grundströmer.
Ano, značka Scania se, věřím, že úspěšně, uplatňuje i na letišti
Praha – Ruzyně. Česká správa letišť s.p. zakoupila v loňském roce
rychlé zásahové vozidlo na podvozku Scania. Konkrétně se jedná
o dvounápravový podvozek s pohonem všech kol s jedenáctilitrovým motorem
o výkonu 380 k a prodlouženou kabinou pro pětičlennou posádku. Nástavbu
tvoří vodní a pěnová cisterna s čerpadlem. Pokud vím, zatím je
s naším vozidlem spokojenost, a doufám, že to není poslední vůz Scania,
který se bude po ruzyňském letišti pohybovat.
Pane Grundströmere, proč jste se rozhodl pracovat v Česku?
Upřímně řečeno, když jsem dostal tuto nabídku, vůbec jsem se
nerozmýšlel, jestli ji přijmout.
Česká republika je nádherná země a vezmu-li v úvahu i hledisko
profesní – český dopravní trh je velice konkurenceschopný a obzvláště
v posledních třech letech se velmi rychle vyvíjí. S tím samozřejmě
úzce souvisí i rozvoj naší firmy, kde došlo za toto období také k mnoha
změnám, kterým jsem mohl být nápomocen. Takže když vše shrnu, vyjde mi,
že si lepší místo momentálně nemohu přát.
V jednom z předchozích vydání Všudybylu prezident společnosti
Walter Lundborg Byggnads AB pan Hakan Lundborg na naši adresu říká:
„Češi jsou milí, přirození lidé, chovají se otevřeněji ve srovnání
s chladnějšími Švédy.“ Domnívám se, že to od něj bylo společensky
velmi zdvořilé.
Jistě, to je všeobecné mínění, já osobně nemám příliš rád toto
generalizující hodnocení „národní povahy“. Upřímně řečeno, já
příliš rozdílů mezi českou a švédskou mentalitou nevidím. Takže o to
více si tu připadám jako doma. Ze své vlastní, konkrétní zkušenosti mohu
říci, že se u svých kolegů i našich obchodních partnerů setkávám se
vstřícností, korektností a jistou dávkou kreativity při řešení
problémů, což velmi oceňuji.
Na začátku jsem zmínil uvedení luxusního dálkového autobusu
Scania – Irizar PB na český trh. Na podvozcích Scania jezdí autobusy
mnoha značek, ale není mi známo, že byste s některou z nich kooperovali
tak úzce jako s Irizarem.
Ano, Scania je jedním z největších výrobců podvozkových skupin pro
autobusy v Evropě. Co se týče autobusových nástaveb, které Scania sama
vyrábí, jsou to městské, příměstské a meziměstské. U dálkových
autokarů proto hledala partnera ke kooperaci, což vyústilo v dohodu
s Irizarem. Irizar je španělská značka s více než stoletou tradicí
v oblasti vozidlových nástaveb. Výsledkem úzké spolupráce designérů a
podvozkářů našich firem je luxusní autobus Scania – Irizar PB.
Jak dlouho jste v Česku s autobusy?
Scania Czech Republic s.r.o. divizi autobusy vytvořila před necelými třemi
roky. Trh se rozvíjel a okolnosti zákazníky přiměly uvažovat o našich
spolehlivých a co se týče provozu vysoce rentabilních autobusech. Navíc
tím, že byl autobus Scania – Irizar PB představen loni na veletrhu
v Hannoveru na stánku Scania, byla odstartována nová etapa. A to i co se
týče dodávek náhradních dílů. Scania tak má ve své servisní a
distribuční síti dostatečnou zásobu náhradních dílů pro nástavbu, což
je velmi vstřícným krokem vůči zákazníkům.
Jaký používá Scania – Irizar PB hnací agregát, jaká je další
výbava autobusu?
Hnací agregát používá klasický, z tahačové řady Scania. Pro kategorii
PB jsou dány jednotné komponenty podvozku pro jakoukoliv délku a velikost
nástavby. Scania – Irizar PB je naší vlajkovou lodí a tomu odpovídá
i specifikace podvozku. Zákazník, který si objedná autobus kategorie PB,
má jednoznačně dané, že tam musí být dvanáctilitrový motor o síle
420 HP splňující Euro 3, osmistupňová převodovka s řazením Opticruise
a nezávislou přední nápravu. Vůz musí mít kotoučové brzdy, ABS,
trakční kontrolu, retardér atd.. Musí mít vzduchové pérování včetně
elektronického hlídání polohy vozidla systémem ELC vč. funkce"kneeling",
tzn. když zastaví, umí se naklonit k cestujícím tak, aby se jim (zejména
straším lidem) lépe nastupovalo apod. U vozu Scania – Irizar PB není
možnost volby hnacího agregátu. Zkrátka nejlepší podvozek, nejlepší
hnací agregát. Model PB ale není jediným dálkovým autobusem v naší
nabídce. Zákazníkům, kteří mají zájem spíše o nižší třídu
vozidel, můžeme dodat stále oblíbený Scania – Irizar Century, kde je
možnost vybrat si jak podvozek, tak typ motoru atd.
V poslední době byla dosti diskutována otázka bezpečnosti
dálkových autobusů..
Vozy Scania obecně patří k nejbezpečnějším na světě díky tomu, že
musí splňovat velmi přísné švédské bezpečnostní normy. Na autobusy se
vztahují samozřejmě i další normy, např. ECE R66 (bezpečnost při
převrhnutí) a ECE R80 (bezpečnost a ukotvení sedadel). Scania – Irizar PB
vše splňuje s dostatečnou rezervou. Tuhý podvozek a nízko posazené
těžiště zajišťují bezkonkurenční stabilitu v zatáčkách.
V případě nehody jsou cestující chráněni zesíleným bezpečnostním
klecovým rámem nástavby.
Scania je ale známa především jako výrobce těžké dopravní
techniky.
Unifikace výroby se pozitivně projevuje nejen u již zmiňované letištní
techniky, ale i u autobusových podvozků, protože kolem pětaosmdesáti
procent podvozkových skupin autobusů je shodných s tahačovou řadou.
Výhodou je vysoká spolehlivost, protože komponenty přejímané z tahačové
řady jsou dimenzované na extrémní zátěž. Díky tomu jsou vysoce odolné,
protože naložené kamiony mívají až kolem dvaačtyřiceti tun, kdežto
dvounápravový autobus jen do osmnácti a třínápravový do šestadvaceti
tun. Další výhodou jsou také úsporné motory Scania – spotřeby paliva
našich autobusů jsou jedny z nejnižších. V tom tkví vysoká oblíbenost
Scania a zejména z těchto důvodů také nástavbáři, nejenom Irizar,
využívají podvozkových skupin Scania. Myslím, že autobus Scania je
investicí, která se rozhodně vyplatí.