Studijní obor Průvodcovská činnost v cestovním ruchu na VŠO v Praze
Student získá:
- odborné znalosti a schopnosti průvodcovské služby na nejvyšší evropské úrovni;
- znalost aspektů udržitelného rozvoje cestovního ruchu a ochrany životního prostředí, kulturněhistorického dědictví a kulturních tradic;
- schopnost péče o zábavu zákazníků, poskytování služby specifickým skupinám (seniorům, handicapovaným, MICE sektoru atd.);
- schopnost zajišťovat zábavné programy, animace, sociální interakce návštěvníků, zprostředkovávat zážitky, schopnost nabízet individuální služby, tematicky zaměřené programy;
- schopnost zajištění bezpečnosti klienta a ochrany jeho spotřebitelských práv.
Uplatnění absolventů:
- v celém spektru kategorií průvodcovské činnosti:
- vedoucí zájezdu (tour manager),
- doprovod zájezdu (tour escort),
- průvodce cestovního ruchu (tourist guide),
- místní zástupce (local representative),
- další příbuzné činnosti;
- v oblasti cestovních kanceláří a agentur, poskytování služeb MICE, agentur zajišťujících hostesky, doprovodných hotelových službách (např. concierge, banketové služby) atp.
Průvodcům v cestovním ruchu chybí kvalifikace. Vzdělání v oboru nabízí jako jediná ve střední Evropě Vysoká škola obchodní v Praze
20. 02. 2015
Jedním z hlavních témat mezinárodního kongresu Světové
federace asociací turistických průvodců (WFTGA), který se konal koncem
ledna 2015 na půdě Vysoké školy obchodní v Praze, se stala problematika
vzdělávání průvodců v cestovním ruchu. Turisty často provádějí
lidé, kteří ani neznají dějiny dané země, berou práci licencovaným
průvodcům a tlačí ceny průvodcovských služeb nepřirozeně
nízko.
Fenomén provádění turistů bez příslušné licence se v Česku začal
objevovat po roce 2008, kdy došlo ke změně legislativy a průvodci už
nemusejí před živnostenským úřadem prokazovat své vzdělání. Od té
doby se průvodcem může stát každý – bez jazykových zkoušek, bez
prokazatelných znalostí historie. Podle Stanislava Volemana, předsedy
Asociace průvodců České republiky, je až 40 procent průvodců
nedostatečně kvalifikovaných.
„Člověk, který se prezentuje jako průvodce, ale chybí mu jazyková
vybavenost a není schopen prezentovat dějiny své země, dělá českým
průvodcům ostudu,“ říká Věra Seifertová, vedoucí katedry
průvodcovské činnosti a cestovního ruchu VŠO. „Kvalitní vzdělání
je důležité v každém oboru, ať už jste kuchař, právník, nebo
průvodce. Pokud je člověk nemá, odrazí se to vždy na kvalitě jeho
práce,“ dodává.
V této souvislosti byl na kongresu WFTGA představen studijní obor
Průvodcovská činnost v cestovním ruchu, který nabízí Vysoká škola
obchodní jako jediná ve střední Evropě. Tento tříletý bakalářský
program, vyučovaný od roku 2010, zohledňuje předpisy evropské normy EN
15 565 týkající se požadavků na poskytovatele odborného vzdělávání
a kvalifikačních programů pro průvodce. Obor je tak jedinečným nejen
mezi českými vysokými školami, ale i mezi evropskými.
„Škola úzce spolupracuje s Asociací průvodců ČR, studenti jsou tak
v každodenním kontaktu s odborníky z oboru, kteří na škole vedou
teoretické přednášky a ukazují studentům reálnou podobu své profese.
Právě toto propojení s praxí považuji za velice důležité a pro studenty
prospěšné,“ vysvětluje Stanislav Voleman, který na VŠO také
přednáší.
Studenti si praktickou stránku svého oboru mohli vyzkoušet také přímo na
kongresu Světové federace asociací turistických průvodců. Podíleli se
na jeho organizaci, v průběhu byli k dispozici účastníkům
i přednášejícím, a dokonce měli možnost zúčastnit se i některých
jednání a workshopů.
„Naši absolventi opouštějí školu jako profesionálové na nejvyšší
evropské úrovni, najdou tak mnohem lepší uplatnění na trhu práce,“
vysvětluje Věra Seifertová. „Věřím, že se nám podaří prosadit výuku
tohoto oboru kompletně v anglickém jazyce a nabídnout studentům ještě
větší zapojení do praxe než doposud,“ představuje ambiciózní
plány do budoucna.
Průvodce v cestovním ruchu musí mít silné kulturní
povědomí
V současném globálním světě není jiný sektor ekonomiky, který by byl
tak spjat s kulturním povědomím jako cestovní ruch. Pochopení odlišností
jednotlivých kultur je základem pro úspěšnou interakci s návštěvníky
z různých zemí, kteří mohou mít různé potřeby a očekávání. Znalost
těchto odlišností pomáhá průvodcům – a nejen jim – budovat důvěru
a může vést k lepší pověsti značky a loajalitě návštěvníků.
Průvodci v cestovním ruchu pravidelně vstupují do interakce se
zahraničními turisty a při cestách do cizích zemí musejí často jednat
s místními úřady, obchodními partnery i rezidenty. Ti, kteří jsou
znalí kulturních odlišností, mohou snáze pochopit očekávání, chování,
postoje a hodnoty návštěvníků a rezidentů.
Vybudování důvěry, respektu a vlivu, aniž by docházelo k nedorozuměním
a urážkám, je základem efektivní mezikulturní komunikace, kterou průvodci
musejí ovládat.
doc. Ing. Alžbeta Kiráľová, Ph.D.
Prorektorka pro mezinárodní spolupráci a vnější vztahy
Vysoká škola obchodní v Praze