Protihluková opatření Letiště Praha, s.p.
23. 02. 2006
Nižší hluková zátěž oproti počátku 90. let
Přes více než čtyřnásobný nárůst počtu pohybů letadel na letišti
Praha – Ruzyně je hluková zátěž dopadající na okolí letiště ve
srovnání s počátkem 90. let výrazně nižší. Přestože letiště
ročně odbavuje desetinásobně více cestujících a přilétá na něj stále
větší počet strojů s vyšší přepravní kapacitou, pohybovala se hladina
hluku na konci roku 2005 na úrovni o více než 2 decibely nižší než
v roce 1990. Tento příznivý vývoj je dán nejen výraznou modernizací
letecké techniky v uplynulých letech, ale také aktivní protihlukovou
politikou dříve České správy letišť, nyní Letiště Praha, s.p. Ke
skokovému poklesu hladiny hluku došlo v období let 1999 – 2002, a to
důsledkem vyloučení letounů certifikovaných podle tzv. kapitoly 2 ICAO
ANNEX 16 [11] z provozu na velkých mezinárodních letištích v Evropě.
Toto opatření bylo zavedeno v návaznosti na přijaté směrnice Evropské
unie. Extrémně hlučné proudové dopravní letouny (B 727, TU 134, IL 62 a
TU 154 starších verzí a mnohé další) nahradily moderní letouny Airbus, B
737, B 767, F 100 apod.; tlak na využívání letounů s nízkou hlučností
v provozu Letiště Praha, s.p. zvýšilo také zavedení hlukových poplatků
s diferencovanou sazbou podle hlučnosti letounu. Další vývoje hlukové
zátěže v okolí pražského letiště by podle prognóz měl mít
v následujících letech ještě nižší dynamiku. Je to především
v důsledku pokračující obměny letadlového parku za moderní typy se
sníženou hlučností, kdy tlak na obměnu na straně dopravců vytvářejí
především příznivější provozně-ekonomické ukazatele nových
letadel.
Organizace provozu na dráhovém systému
Z důvodu minimalizace hlukové zátěže pod příletovými a odletovými
trasami je přednostně využívána dráha 06/24 (směr Horoměřice –
Jeneč). Pohyby proudových letadel o hmotnosti větší než 7 t jsou
standardně prováděny na této dráze, která vede nad oblastmi s výrazně
nižší hustotou osídlení. Dráha 13/31 (směr Praha – Dobrovíz), jejíž
provoz zejména ve směru 31 přináší vyšší hlukovou zátěž hustě
obydlenému území hl. m. Prahy, smí být používána v tomto směru
v denní době pouze pro vrtulová letadla a pro proudová letadla o hmotnosti
menší než 7 tun. V noční době je za standardních provozních podmínek
tento směr na hl. m. Prahu uzavřen. Vzlety a přistání v noční době od
22:00 do 06:00 jsou povoleny pouze letadlům zařazeným podle kategorizace
Letiště Praha, s.p. do kategorie s nejnižší hlučností. Není povoleno
plánování více než 3 startů a 3 přistání v průběhu jedné noční
hodiny.
Poplatková politika
Ke zlepšování akustické situace v okolí letiště Praha – Ruzyně
významně přispívá i poplatková politika. Letiště vypracovalo
diferencované schéma hlukových poplatků pro všechna letadla, která
přistávají na letišti Praha – Ruzyně. Výše hlukového poplatku je
stanovena podle toho, do které hlukové kategorie bylo letadlo Letištěm
Praha, s.p. zařazeno. V průběhu posledních let se podařilo zcela změnit
strukturu zastoupení letadel na pražském letišti ve prospěch kategorií
s nižší hlučností. Letadla nejhlučnější kategorie dnes tvoří
pouhých 1,8 % provozu oproti 18,1 % v roce 1996. Výnosy z hlukových
poplatků jsou využívány k financování kontinuálního monitorování
hluku z leteckého provozu a od roku 1998 také k financování
protihlukových opatření v ochranném hlukovém pásmu letiště. Od
1.1.2005 je za překročení stanovených nejvyšších přípustných hodnot
maximální hladiny hluku z leteckého provozu účtován letecké společnosti
zvláštní hlukový poplatek, který se přičítá k již zavedeným
hlukovým poplatkům. Maximální hladiny hluku jsou měřeny na každé
monitorovací stanici v okolí letiště Praha – Ruzyně a porovnávány
s jejich stanovenými nejvyššími přípustnými hodnotami, zvlášť pro
denní dobu a zvlášť pro noční dobu. K monitorování hluku využívá
Letiště Praha, s.p. 12 měřicích stanic, z nichž jedna je umístěna
v prostoru letiště a dalších 11 v okolí pod příletovými a odletovými
trasami. Monitorovací systém umožňuje přesně identifikovat každé letadlo
a jeho úroveň hluku při přeletu nad měřicí stanicí. Je proto možné
dohledat jakýkoliv let a jeho průběh v případě jakéhokoli dotazu či
pochybnosti. Za každý započatý decibel nad stanovený limit je účtováno
letecké společnosti 5000 Kč. Zavedený systém má přispět ke zvýšení
letové kázně a k dodržování publikovaných protihlukových postupů.
Tímto způsobem vybrané finanční prostředky doplňují zdroj pro
financování protihlukových opatření.
Ochranné hlukové pásmo
V okolí letiště Praha – Ruzyně je vyhlášeno ochranné hlukové pásmo.
Na tomto území Letiště Praha, s.p. realizuje tzv. protihluková opatření,
která spočívají ve výměně nevyhovujících oken a balkonových dveří.
Investice do zmírnění dopadů leteckého provozu na okolí letiště činily
od roku 1998 do konce roku 2005 celkem přibližně 437 mil. Kč. Od roku
1998 je u tzv. chráněných místností bytových a rodinných domů, což
jsou obývací pokoje, ložnice, dětské pokoje a kuchyně, dále u staveb
školní a předškolní výchovy, staveb pro zdravotnické a sociální účely
a funkčně obdobných staveb v okolních obcích a městských částech,
zahrnutých do ochranného hlukového pásma, prováděna kompletní výměna
oken za plastová či dřevěná s předepsanou vzduchovou neprůzvučností.
Veronika Sedláčková, Letiště Praha, s.p.