Protihluková opatření České správy letišť
05. 02. 2005
Téměř 62 milionů korun v roce 2004
O téměř dva miliony korun více než v roce 2003 – celkem 61,8 milionů
Kč – investovala v roce 2004 Česká správa letišť, s.p., provozovatel
pražského mezinárodního letiště Praha-Ruzyně, do realizace
protihlukových opatření. V rámci celkem 228 projektů dostaly nová
protihlukově utěsněná okna budovy v obcích v okolí letiště s tím,
že se jednalo nejen o veřejné budovy, ale naopak v převážné míře
o obytné místnosti v soukromých bytových domech. V letošním roce hodlá
Česká správa letišť svůj příspěvek na realizaci protihlukových
opatření ještě zvýšit a společně s aktivitami v oblasti monitoringu
hluku investovat na eliminaci dopadu hluku z leteckého provozu až
100 milionů Kč.
Ing. Petr Hloušek, náměstek generálního ředitele České správy letišť,
s.p., k tomu poznamenává: „S většinou obcí v okolí letiště vedeme
dlouhodobě intenzivní dialog a snažíme se najít způsob, jak provozovat
úspěšné letiště s co nejmenším dopadem na život jejich obyvatel.
S potěšením můžeme konstatovat, že se nám to daří a většina
okolních obcí letiště vidí jako dobrého souseda, který slyší na jejich
požadavky a jehož přítomnost je pro ně neopakovatelnou
příležitostí.“
Až 100 milionů Kč v roce 2005
Z konkrétních projektů realizovaných v rámci programu protihlukových
opatření lze uvést například investici 3,8 milionu Kč vyčleněných na
realizaci protihlukových úprav v základní a mateřské škole
v Tuchoměřicích. Celkem 10,4, respektive 18,2 milionů Kč pak Česká
správa letišť, s.p. investovala do realizace protihlukových opatření
v soukromých obytných domech v obcích Hostouň a Jeneč. Zbývající
peníze pak byly investovány do projektů v obcích Horoměřice, Přední
Kopanina, Kněževes, Dobrovíz a Středokluky. Jak již bylo uvedeno, v roce
2005 hodlá Česká správa letišť navýšit investice do protihlukových
opatření až na 100 milionů Kč. Částka 15 milionů bude směřovat do
oblasti zajištění monitoringu hlučnosti provozu letiště; zbývajících
85 milionů pak Česká správa letišť, s.p. vynaloží přímo na realizaci
konkrétních stavebních úprav, aby se eliminoval dopad hlučnosti leteckého
provozu na obyvatele žijící v okolí letiště.
Paralelní dráha
Výrazným posunem z hlediska omezení dopadu hlučnosti leteckého provozu na
obyvatele Prahy a některých okolních obcí bude výstavba a uvedení do
provozu paralelní dráhy (předpoklad je rok 2009), souběžné s nynější
hlavní dráhou. To umožní na minimum omezit provoz na současné vedlejší
dráze, která je směřována tak, že vzletový a přistávací koridor vede
přímo nad velkými obytnými celky Prahy 4, 5 a 6, kde bydlí téměř
200 tisíc obyvatel. Nová dráha odvede letecký provoz nad oblasti, kde je
osídlení o 95 % nižší; navíc optimalizací řízení provozu na
dráhovém systému bude pražské letiště také výrazně minimalizovat
dopady hluku plynoucí z provozu na nově postavené paralelní dráze (někdy
se také publikuje jako bis dráha).
15 tisíc zaměstnanců
Ruzyňské letiště nicméně neovlivňuje své okolí pouze tím, že se
stará o zmírnění dopadů leteckého provozu. Samo je jedním
z největších zaměstnavatelů v regionu Prahy a středních Čech.
V letošním roce by přímo na letišti mělo pracovat více než 15 tisíc
zaměstnanců. Počet pracovních příležitostí, které letiště letos
vytvoří ve svém okolí, pak dosáhne až 22 tisíc. Během dvou let by pak
počet těchto pracovních míst měl dosáhnout až 30 tisíc. Zkušenosti
z České republiky i ze zahraničí přitom říkají, že s každým
dalším milionem odbavených cestujících vznikne v okolí letiště
tisícovka nových pracovních příležitostí.