Hlavním předmětem podnikání akciové společnost LUKR, a.s. a jejích dceřiných společností – Karlovarská prádelna, s.r.o. a Pratex Sokolov, spol. s r.o. – je velkokapacitní praní prádla, chemické čištění, výroba a prodej hygienických papírů. Každá z prádelen skupiny LUKR, a.s. se specializuje na určitý okruh zákazníků – hotely, nemocnice, průmyslové podniky. Vedení firmy věří, že pouze vysokou specializací lze nabídnout zákazníkům služby na nejvyšší úrovni. Centrálně je tak řešena obchodní politika a nákup. Systém umožňuje výrazně zvýšit úroveň poskytovaných služeb a zároveň udržet náklady v přijatelných mezích. Stejný model jsme byli zvyklí vídat zatím spíše na západ od našich hranic nebo u jiných odvětví průmyslu a služeb. Díky vlastním provozně nezávislým filiálkám je akciová společnost LUKR schopna zakázky (a to i v případě odstávky některé z provozoven, např. kvůli havárii elektrické rozvodné sítě apod.) plnit kontinuálně bez přerušení. Od roku 2001 je držitelkou certifikátu managementu kvality ISO 9001:2000. Má všechny potřebné certifikáty a je členkou Živnostenského společenstva provozovatelů prádelen, chemických čistíren, žehlíren a barvíren ČR.
Propracovanou logistikou zejména hotely a lázně
27. 12. 2005
LUKR, a.s. poskytuje širokou škálu služeb. Praní prádla včetně žehlení či lisování (u nových zákazníků vyprání 50 kg prádla zdarma jako zkušebního vzorku). Chemické čištění. Komplexní pojištění prádla. Pronájem prádla. Pronájem kontejnerů na přepravu prádla. Logistiku svozů a rozvozů prádla. Skladování prádla. Funguje i během víkendů a svátků a je s to poskytovat služby třetím osobám – např. hostům či partnerům svých klientů. Způsob, termíny a časy svozů a závozů prádla vlastním autoparkem dokáže uzpůsobit tak, jak jednotlivé provozy (domy) požadují. Ve spolupráci s předními experty provádí poradenskou činnost v oblasti textilií a výběru prádla. Bezplatně zkušební praní vzorků textilií tak, aby klient mohl zvážit vhodnost nákupu. Před zařazením froté prádla do oběhu poskytuje službu jeho propaření, čímž se docílí stažení smyček látky a výrazně prodlouží jeho životnost.
Společnost LUKR nabízí odborné poradenství při rekonstrukcích a výstavbách hotelových, balneo či jiných prádelenských provozů; plánování dopravních tras prádla; manipulaci s prádlem (výtahy, rampy, apod.); skladování prádla; příjmu a výdeji prádla; volbě nejvhodnějších manipulačních prostředků (klece, apod.). V případě zájmu je připravena postupně převzít klientovo prádlo a kompletně se o něj starat. Amortizované prádlo na své náklady nahrazuje a doplňuje novým až do celkové obměny. Klient pak už nemusí investovat do nového prádla, protože to je mu společností LUKR pronajímáno. LUKR řeší i speciální požadavky klientů, např. věšení záclon či závěsů, dožehlování přímo na místě, balení dle požadavků, drobné opravy prádla apod.
Toaletní papíry, popř. hotelová kosmetika apod., jsou pak logickým
doplňkem jejího uceleného hygienického servisu, který prádelenská skupina
LUKR zákazníkům poskytuje. Jako výrobce dodává toaletní papíry (včetně
speciálních s nízkým návinem apod.) a další papírenské výrobky za
vysoce konkurenční ceny.
Administrativní náležitosti spolupráce, jako např. přípravu smlouvy
apod., zajišťuje bezplatně. Umí uzpůsobit evidenci, oběh dokladů či
fakturaci konkrétním požadavkům klienta (např. pro usnadnění sledování
nákladů jednotlivých provozů).
21. listopadu jsem jel navštívit starostu Chebu. Cestou jsem se
zastavil v Chodové Plané, kde sídlí rodinný pivovar Chodovar
s vyhlášenou restaurací Ve skále. Ale nezašel jsem si do ní na pivo. To
bych nerozřídil. Zato jsem se stavil na kus řeči u předsedy
představenstva akciové společnosti LUKR pana Karla Krištofa a obchodního
ředitele této firmy pana Luboše Krištofa. Slovo dalo slovo a tady je:
Začínali jsme ve strojírenství, avšak vzhledem k tomu, kde se nacházelo,
jsem zvažoval, čím dalším se zabývat. Přišla mi na mysl prádelna.
Zasahuje totiž do řady podnikatelských oborů a nese značné synergické
efekty. Naše rozhodnutí bylo navíc podpořené tím, že místo našeho
podnikání leží v centru západočeských lázní, a logicky se tedy
nabízelo podnikání ve službách, které souvisejí s lázeňstvím,
ubytováním apod.. A tak jsme v areálu v Chodové Plané vybudovali první
prádelnu, začali se pohybovat v teritoriu Mariánských Lázní a rozrůstat.
V Plzeňském kraji a v Karlovarském kraji jsme odkoupili a zmodernizovali
podstatnou část prádelenských kapacit. Dnes provozujeme tři stěžejní
prádelny. V Chodové Plané, Sokolově a v Karlových Varech. Jejich denní
kapacita je zhruba 4,5 tuny prádla za hodinu. Kromě toho máme chemickou
čistírnu, čistírnu peří, šijeme péřové deky,vypínáme dečky apod.
Současně vyrábíme toaletní papír, který většinou svým klientům
v lázeňství a hotelnictví dodáváme bez obalů, tak aby si zbytečně
nezatěžovali obalová konta. Část produkce dáváme prostřednictvím
renomované české firmy do maloobchodních řetězců. Rozhodně to není
nepodstatná doplňková služba.
Vaše varská prádelna slouží jako referenční místo společnosti
Kannegiesser.
Ano, Kannegiesser je jedním z předních světových výrobců prádelenské
technologie. Vzhledem k tomu, že jsme jednou z největších prádelenských
skupin nejen na západě Česka, ale možná v republice vůbec, udělali jsme
s Kannegiesserem dohodu a koupili jeho nejnovější technologii. Je unikátní
konstrukčním řešením, šetrností k životnímu prostředí i výkonem.
Karlovy Vary jsou asi čtvrtým místem na světě, kde je instalována.
Podnikáte v lázeňských regionech, a tak je namístě otázka
ekologie.
Tím, že používáme nejmodernější technologie, splňujeme všechny
standardy (či spíše nadstandardy) týkající se životního prostředí.
Nejen proto, že šetříme vodu, ale protože neplýtváme chemií. Klasická
pračka bere cca 30 litrů vody na jeden kilogram prádla, kdežto naše sedm a
půl. V režimu vypouštění balastních vod se proto vejdeme do standardní
normy karlovarské lázeňské oblasti. To pro nás znamená úspory za prací
prostředky a nízké zatěžování čistíren. Vypouštíme ochlazené
téměř čisté vody. Přešli jsme totiž na enzymatické prací prostředky
české firmy, která je vyvinula a má je patentovány.
Dalším krokem, kam se chceme ubírat, je půjčování kvalitního prádla.
Spolupracujeme s Textilním zkušebním ústavem v Brně a s Výzkumným
ústavem textilním v Liberci. Ty měří míru amortizace prádla vlivem
opakovaného praní a vyhodnocují kvalitu praní. Klientům jsme tak schopni
předpovědět životnost jejich prádla a sdělit, kdy mají počítat
s investicemi na pořízení nového. Ale i v tomto jim vycházíme vstříc.
Jsme přesvědčeni, že pokud pro ně budeme dělat sdružené nákupy
v řádech desetitisíců či statisíců povlečení, bude poměrná
pořizovací cena na jednu soupravu daleko zajímavější, než když si je
objednají v řádu desítek či stovek kusů.
Váš sokolovský provoz se specializuje na nemocniční
prádlo.
Ano, je zřejmě jedinou komerční prádelnou v Česku, která nevyužívá
tytéž stroje na zpracování nemocničního prádla a hotelového
prádla.V současné době u ní projednáváme možnost certifikace podle
německých norem RAL. Prádelna nemocničního prádla má svá specifika a
řídí se přísnými hygienickými normami. Má pevně stanovený každý
krok. Od navážení použitého prádla až po výstup čistého. U ní máme
představu, že bychom chtěli spolupracovat aspoň s deseti nemocnicemi. Tj.
zpracovávat mezi deseti až dvaceti tunami prádla denně. Sokolovská
prádelna je zhruba měsíc po rekonstrukci. Je v testovacím provozu, jehož
vyhodnocení proběhne v prvním čtvrtletí 2006. Naším záměrem je
proniknout v tomto segmentu trhu i do Bavorska. Ani tak ne pro cenovou
výhodnost, jako kvůli vysoké koncentraci obyvatel. Dopravní dostupnost
směrem na Mnichov je totiž ze Sokolova obdobná jako na Prahu.
Dopravní dostupnost je čím dál větší loterií. Váš obor je
ale hodně o logistice, o tom, jak zvládat odvoz a zavážení prádla,
že?
Autopark společnosti LUKR čítá na třicet automobilů. Hotely, lázně a
vysokoškolské koleje získáváme mj. právě svou propracovanou logistikou.
Všude, kde cirkuluje větší množství ložního prádla, máme tendenci
přesvědčit partnery, aby nám pronajali své prostory, v nichž by výdej
prádla zajišťoval námi placený pracovník. Ten prádlo před zařazením do
oběhu vytřídí, popř. opraví drobné závady (jako třeba utržený
knoflík), dožehlí apod. Nabízíme i dožehlování ubrusů přímo na
stole, věšení záclon atd. V našem depozitu u klienta by mělo být
takové množství prádla, abychom v pohodě zvládali případné kolapsy
dopravní sítě. Průměrná zásoba čistého prádla by proto měla činit
kolem pěti povlečení na postel. Hospodaření klientů ale nechceme
zatěžovat vázáním jejich peněz v zásobách. Proto po dohodě v těchto
meziskladech doplňujeme jejich prádlo zásobou vlastního. Navíc jsme
kvalitně pojištěni proti rizikům plynoucím z naší činnosti. Nikdy
totiž nelze stoprocentně garantovat, že se neporouchá stroj nebo že
pracovník neudělá chybu. Pokud zákazníkovi nabídneme kompletní
outsourcing, vlastní lidi, vlastní prádlo, nesmí dojít k výpadku.
A protože máme několik nezávislých provozů, jsme vždy schopni jeden
nahradit druhým.
Další věcí je chipování prádla, což by mělo umožnit důslednější
kontrolu jeho pohybu včetně eliminace rozkrádání. Zahájili jsme
intenzivní práce na vývoji softwaru. V březnu 2006 bychom chtěli zahájit
zkušební provoz. Kromě bezproblémového sledování prádla pomocí
speciálních čteček, tedy bez zatěžování personálu našich zákazníků
počítáním, umožní chipová technologie mj. evidovat, jak dlouho a
kolikrát byl dotyčný kus prádla prán, a avizovat, kdy bude mít po
horizontu své životnosti. Na základě chipové technologie jsme např.
schopni vracet stejné povlečení na stejnou postel atd.
Existuje přísloví: „Nejsem dost bohatý, abych si mohl dovolit
kupovat levné věci.“ Dobrat se v Česku byznysu ale dost často není
záležitostí nejlepšího poměru ceny a kvality, ale pohříchu pouze ceny.
U řady výběrových řízení je opomíjen fakt, že každá kvalita má
svoji cenu, pod níž nelze jít, a že právě proto zpravidla není s to
výší nákladů konkurovat nekvalitě. Díky tomuto „národnímu folkloru“
a absenci fungujících kontrolních mechanismů (viz nedávné kauzy
hypermarketů, jež jsou pouhými špičkami ledovce) je u nás stále možné
úspěšně vyskladňovat šmejd a vyhrávat tendry nereálně nízkými
cenami.
Český byznys je dost často o praktikách podrazit konkurenci cenou a pak ji
korigovat dodatečnými navýšeními. Některé cenové nabídky proto jdou pod
úroveň nákladů. Čímž se stává, že se výběrová řízení po
krátkém čase opakují. Vždy to totiž vyhrává jedna kapitola – cena,
přestože právě z důvodu nemožnosti udržet nereálně nízkou cenu
předešlými vítězi výběrového řízení se dané výběrové řízení
koná již poněkolikáté. Je to stejné jako na ostatním trhu. Buď si kupuji
Trabanta nebo Mercedes. I mezi nimi je rozdíl nejen v ceně, ale i ve
výkonu, kvalitě a šíři služeb. V případě automobilů se ale od
vyšší ceny určitě očekává větší výkon, komfort a kvalita.
U prádelenství to zatím funguje tak, že převážná většina lidí má za
to, že cena by měla být jednotná. Pokud možno ta nejnižší.
Prádelny LUKR neaspirují na to, aby byly nejlacinější. Snažíme se totiž,
aby náš servis byl co nejlepší a nejkomplexnější. Nechodíme do
soutěží, abychom se v nich podbízeli cenou. Kvalita něco stojí, a my
trvale investujeme do monitoringu světových trendů, do výzkumu a vývoje, do
lidských zdrojů a do nejmodernějších technologií. Na druhou stranu, pokud
klient naši cenu akceptuje, dáváme mu kromě záruky špičkově odvedené
služby minimálně roční stabilizaci cen. (Pochopitelně, pokud nenastane
zlom v cenách energií, např. díky výraznému zdražení plynu apod.) Proto
se držíme v takové cenové úrovni, která umožňuje rozvoj. Naším cílem
není být nejlacinější, ale mít přijatelnou cenu a vynikající servis.
Ostatně, podle našich informací, jsme certifikaci managementu kvality
v prádelenství zahájili jako první s tím, že certifikační úřad od
nás odkoupil dokumentaci, kterou dále používal při certifikaci dalších
prádelen. V současné době už máme druhou recertifikaci na ISO 9001 a
zabýváme se certifikací podle německých norem RAL, což je podmínkou,
abychom mohli vstoupit na německý trh z výhodných výchozích pozic.