Česko má potenciál stát se přední evropskou golfovou destinací a golfová
turistika dalším z nových velmi významných zdrojů jeho příjmů,
iniciačním faktorem pro tvorbu tisíců nových pracovních míst. Agentura
CzechTourism proto jako hlavní cíl v oblasti golfové turistiky od svého
zřizovatele Ministerstva pro místní rozvoj České republiky dostala za úkol
posilovat image Česka jako golfové destinace. V roce 2005 se tak Česká
republika, a to i díky spolupráci CzechTourism a Czech Golf Travel
Association (CGTA), poprvé zúčastnila veletrhu golfové turistiky
International Golf Travel Market a již při své první účasti byla v rámci
6. ročníku IAGTO Awards (vyhlašuje organizace International Association of
Golf Tour Operators) nominována na prestižní ocenění „Neobjevená
golfová destinace roku“. V následujícím roce 2006 jej získala. Podle
průzkumu KPMG patří Praha mezi TOP 5 evropských golfových destinací.
V roce 2005 tvořil podíl České republiky 57 % východoevropského
golfového trhu. Vzdor razantnímu zvýšení ekonomických přínosů
z golfové turistiky, do roku 2020 se očekává mírné snížení tohoto
podílu na 42 %, což bude způsobeno rozvojem dalších golfových destinací.
Pozici nejsilnějšího si však Česko udrží.
Propagace Česka v zahraničí jako atraktivní golfové destinace
27. 01. 2007
Peter Walton, International Association of Golf Tour Operators
Dnes jsem zde proto, že jsem za International Association of Golf Tour
Operators slíbil plnou podporu agentuře CzechTourism a Czech Golf Travel
Association v jejich golfových snahách. V příštích třech letech by se
Česká republika měla z neobjevené golfové destinace proměnit
v etablovanou golfovou destinaci. Chci pomoci to celé rozjet a potvrdit, že
International Association of Golf Tour Operators bude po tři následující
roky podporovat českou golfovou turistiku. A pokud se mne ptáte, zdali to
bude úspěšné? Jsem přesvědčen, že ano. V rámci předávání našich
výročních „IAGTO Awards“ jsme loni oceňovali Britskou Kolumbii na
západě Kanady. Ta byla vyhlášena „Golf Destination of the Year – North
America“ roku 2007, a to ve velmi tvrdé konkurenci států USA. Před třemi
roky byla vyhlášena (obdobně jako teď Česko) „Undiscovered golf
destination of the Year“. Od té doby s námi úzce spolupracovala a
připravila správnou strategii. To jsou pro „Neobjevenou golfovou destinaci
roku 2007“ – Českou republiku – dobré zprávy. Ti z vás, kteří
pracujete v této sféře, víte, jak je golfová turistika důležitá. Ale je
třeba to vysvětlovat ostatním, kteří neznají ekonomické, ekologické,
hospodářské, sociální a další přínosy z golfové turistiky. Proto
něco statistických údajů. Jenom v Evropě je přibližně sedm až osm
milionů hráčů golfu. Polovina z nich jezdí na dovolené s cílem hrát
golf. Jedna třetina těchto golfistů pojede letos na dovolenou do jimi dosud
nenavštívených destinací, v nichž budou moci realizovat tuto svoji
prioritu – hrát golf. Proč chtít, aby hráči golfu přijížděli do
České republiky? Hlavním důvodem je, že každý golfista, který cestuje do
jiné země, utratí o padesát procent více peněz než běžný zahraniční
turista. Golfoví turisté vydávají více peněz i za návštěvy muzeí,
galerií, v barech, restauracích atd.
Marie Jehličková, Czech Golf Travel Association
Mám velkou radost, že Česká republika získala prestižní ocenění
International Association of Golf Tour Operators „Neobjevená golfová
destinace“. V minulých letech jsem vždycky záviděla cizím
touristboardům, když si tato ocenění přebíraly, a myslela si, že by
o ně Česká republika rovněž měla usilovat. No a loni se to podařilo.
Když jsem k nám před osmi lety zvala zahraniční golfové touroperátory a
přesvědčovala je, aby k nám vozili golfové turisty, že tu máme
nádherná golfová hřiště, ťukali si na čelo a říkali: „V České
republice? To jsme v životě neslyšeli. To není možné.“ Přitom díky
návštěvám panovníka Spojeného království Velké Británie a Irska
(v letech 1901 až 1910) Edwarda VII. (1841 – 1910) máme v Mariánských
Lázních již 101 rok jedno z nejstarších golfových hřišť
v kontinentální Evropě. To, že Česká republika Mezinárodní asociaci
golfových toruoperátorů stála za až takovou pozornost a byla vyhlášena
„Neobjevenou golfovou destinací“, je ale nejen věcí prestiže. Zavazuje
nás to zhodnotit tuto devizu a udělat maximum pro to, aby světoví golfoví
touroperátoři naši zemi zařadili do svých golfových brožur. Zkrátka,
udělat z Česka objevenou golfovou destinaci.
Jaroslav Kunzl, Czech Golf Consulting
Golfovou turistku chápeme jako jeden ze zásadních podílů řešení toho, co
(ač se nám před patnácti lety zdálo neuvěřitelnou záležitostí) trápí
kluby a golfové investory. V roce 1990 u nás byla skutečně skromná
základna. Zhruba pět až sedm golfových hřišť. Do roku 2007 vstupujeme se
sedmdesáti, nepočítaje v to in-doory a driwingy, ale pouze hřiště, na
kterých se dá golf hrát. Je to až k nevíře, že jsme se v první
polovině devadesátých let potýkali s nesaturovaným zájmem golfových
hráčů, že nám česká golfová infrastruktura nestačila. Dnes je to
obráceně. Ve srovnání nám vychází, že na jedno hřiště máme
relativně málo tuzemských golfistů. Naši členové říkají: „Pomozte
nám. Domluvme se, jak na naše hřiště, která jsou napříč celou
republikou ve výjimečných prostředích, přivést hráče.“ Samozřejmě,
že vidíme i cestu ve zvyšování počtu tuzemských hráčů. V podpoře
domácího golfového turismu, ale je to i otázka přílivu zahraničních
golfových turistů a vhodného doplnění tradičních komodit odvětví
cestovního ruchu právě golfovou turistikou. Statistiky jsou až neúprosně
výmluvné. Pokud se v ekonomicky solidně situované rodině rozhoduje
o destinaci, kam na dovolenou, zpravidla v ní bývá někdo, kdo říká:
„Jedině někam, kde je golfové hřiště. Nechci prožít čtrnáct dní
jenom prohlídkami památek, chci si také zahrát golf.“ Infrastruktura
golfových hřišť se stále rozšiřuje. Je rozestavěna minimálně další
desítka hřišť. Vzniká spousta záměrů. Musíme se proto zaměřit, aby
fungovaly v kompletní provázanosti. Od dopravců přes hotelová a
stravovací zařízení. Všechny prvky, které přijdou do styku s golfovým
turistou. Není to tedy jen otázka infrastruktury, ale i organizace,
nastavení standardů, které golfový turista očekává. Golfový turista je
zajímavý i tím, že bývá ekonomicky nadprůměrně dobře situovaný.
A proto stojí za to o něj bojovat.
Marie Jehličková, Czech Golf Travel Association
Nejde „jen“ o to postavit golfová hřiště, ale i o to, aby golfový
servis na nich byl té úrovně, na niž jsou golfisté zvyklí ze zahraničí.
Počínaje veškerými službami v hotelu, stravováním přes přepravce,
průvodce až po golfové kluby a golfové touroperátory. Aby každý věděl,
o čem golfová turistika je. A v tom je v Česku velká mezera. Golfová
turistika není turistika jako každá jiná. Tedy, že jezdí skupiny,
absolvují okružní prohlídku Prahy, večer v pivovaru a jedou zpátky.
Golfová turistika má svá specifika. Proto jsem ráda, že se Česká golfová
federace přičiňuje o to, aby se profesní úroveň a odborné vzdělávání
v golfové turistice šířily. O tom je i dvouletý vzdělávací projekt,
který se rozbíhá s podporou evropských strukturálních fondů. Slibujeme
si od něj zvýšení profesionální úrovně lidí pracujících v subjektech
zajišťujících řetězec služeb tak, aby golfový turista mohl být
v golfové destinaci Česká republika spokojený. Aby se golfoví
touroperátoři mohli spolehnout na to, že když do Česka přivedou své
klienty, že všude budou vědět, jak se k nim chovat. Spokojený golfový
turista se vrací a to je pro danou zemi ekonomicky nesmírně významné.
Věřím, že takovýto vzdělávací projekt, který má trvat rok a půl a
zatím je jen pro Středočeský kraj, uvítají i další kraje. K tomu, aby
se movití golfoví turisté do Česka vraceli, musíme vytvářet podmínky
také tím, aby se jim dostávala řada podnětů a oni chtěli poznávat celou
Českou republiku.
Peter Walton, International Association of Golf Tour Operators
Česká republika má cosi jedinečného. Když mne k vám paní Marie
Jehličková před třemi lety pozvala, abych se přijel podívat, jaká tu
máte golfová hřiště, uvědomil jsem si bohatou a dlouhou historii českého
golfu. Že zde máte tři zhruba stoletá hřiště. To je jedinečné. Nejprve
bychom ale měli být schopni povzbudit golfové turisty, aby k vám do České
republiky vůbec přijeli. Aby si ji zvolili za svoji destinaci. Ku prospěchu
dosažení tohoto cíle nutno podotknout, že v Česku je spousta atraktivních
míst. A to jak sídel, tak co se týče krajiny. Musíte se zaměřit na
golfovou turistiku jako produkt. Abychom v ní mohli být úspěšní, musíme
mít patřičnou kvalitu, cenu a propagaci. Kvalita golfových hřišť je
u vás v Česku obecně dobrá. Musíme se ale ujistit, že vysokou kvalitu
má každé golfové hřiště, které láká zahraniční golfové turisty.
Mezi golfisty se totiž reference šíří velice rychle. Pokud zde budete mít
i hřiště, která nebudou mít odpovídající kvalitu, bude to mít
výrazně negativní vliv na celkovou reputaci golfové destinace Česká
republika. Co se týče kolonky "kvalita služeb"do Česka zatím ještě moc
zahraničích golfistů nejezdí. To má za následek, že kvalita služeb pro
golfové turisty nebývá tak velká jako pro členy klubu. Může se, např.
v restauracích, vyskytnout personál, který nebude schopen komunikovat
německy či anglicky. Možným řešením je přivést do Česka lidi, kteří
již pracují ve srovnatelných golfových destinacích (např. ve Walesu) a
ovládají získávání si golfové turistické klientely, a kteří by vám
předávali zkušenosti.
Rostislav Vondruška, CzechTourism
Je třeba, aby byly české veřejnosti golf a golfová turistika
představovány se všemi pro ni pozitivními efekty: jak přispívají ke
zvyšování jejich životní úrovně, jak vytvářejí podmínky pro vznik
nových pracovních a podnikatelských příležitostí, co znamenají pro
využití volného času mládeže a pro vytváření bariér proti asociálním
tendencím mezi mladými lidmi. Určitě by to přispělo ke kladnému
vnímání golfu nejen coby sportu, ale i k pozitivnímu rozvoji
hospodářských aktivit s vazbami na golfovou turistiku. I z hlediska
rozvoje mládežnického sportu je potřeba téma golf odtabuizovat. Děti se
dnes věnují mnoha neméně finančně a časově náročným sportům. Dnes, a
to nejen u vrcholově realizovaného sportu, není rozdíl ve finanční
náročnosti zabezpečení mládežnického fotbalu, hokeje, tenisu,
lyžování, cyklistiky nebo golfu.
Tomáš Kulman, KPMG Česká republika
Stále se setkáváme s tím, že golf je považován za cosi exkluzivního a
nedostupného pro širší vrstvy obyvatel včetně dětí a mládeže. My
víme, že tomu zdaleka tak není. Obdobně nákladné a možná
i nákladnější sporty jsou např. hokej, tenis, krasobruslení,
snowboarding, cyklistika aj. Z vlastní zkušenosti ale vím, že i řada
vysokých úředníků golf doposud vnímá jen jako zábavu elity.
Jaroslav Kunzl, Czech Golf Consulting
Všechno má nějaký průběh. Současných cca třicet tisíc českých
golfistů už je síla. Nicméně je třeba, a to i za pomoci médií, aby se
golfu podařila sejmout nálepka snobství, jíž se tomuto sportu počátkem
devadesátých let dostalo. Jsem přesvědčen, že se to daří.
Peter Walton, International Association of Golf Tour Operators
V počátcích byla golfová turistika převážně mužskou záležitostí.
Věcí skupin mužů, kteří cestovali na short breaks nebo týdenní zájezdy,
aby hráli golf. Nyní jsou nejčetnějším uskupením golfových turistů
páry – muž a žena, kteří oba hrají golf. Nebo skupiny párů.
Samozřejmě vedle nich to nepřestaly být smíšené nebo čistě ženské
skupiny. Cestující rodiny jsou nejnovější formou v golfovém cestovním
ruchu. Zpravidla to u nich bývá nějak tak, že např. tři z pěti členů
rodiny hrají golf. Pro ty je důležité, aby měli k dispozici dostatečnou
infrastrukturu zahrnující tréninkové louky nebo golfové akademie.
A samozřejmě různé standardy. To podle svého sociálně ekonomického
postavení a finančních možností. V Česku ale (podle mého názoru) stále
chybí některá podpůrná zařízení. Např. lázeňské služby spojené
s golfem nebo gastronomie – poskytování kvalitního vína, jídla. Proto
bychom v rámci rozvoje golfové turistiky měli podporovat nejen golf, ale
i doprovodné služby, kterých by cestující páry a rodiny mohly využívat.
Nikdy bychom se neměli vyhraněně specializovat na jedinou ze skupin
golfových turistů. Golfoví turisté by měli mít na golfová hřiště
přístup i o víkendech, kdy se obvykle konají golfové turnaje, což je
věcí nejen organizace, ale i konceptů a od nich se odvíjejících dispozic
golfových areálů.
Tomáš Kulman, KPMG Česká republika
vyplývá, že osmdesát procent dotázaných v nejbližších letech plánuje
významné investice. Finanční výkonnost, kterou respondenti očekávají, je
ta, že 40 % z nich očekává excelentní finanční výkonnost svých
hřišť a 26 % dobrou. To ilustruje, že provozovatelé golfových hřišť
vidí svou budoucnost pozitivně. Jejich úspěšnost pochopitelně souvisí
nejenom s rozvojem samotných hřišť, ale především doprovodné
infrastruktury, která je nezbytná pro to, aby mohli poskytovat tří, čtyř,
pětihvězdičkové služby.
Radmila Kuzicová, Česká spořitelna
Banky považují hotelnictví a leisure segment za poměrně riskantní
odvětví a příliš se do jeho financování nehrnou. Postoj České
spořitelny je trošku odlišný. Je tomu zhruba šest let, co byl u nás
vytvořen odbor, který se prioritně zabývá financováním hotelů.
V posledních letech také financováním leisure projektů, mezi něž patří
i golfové facility. Současnou situaci v golfu a golfovém cestovním ruchu
bych mohla přirovnat ke stavu na pražského hotelového trhu před pár lety.
K dobám, kdy se všeobecně objevovaly velké nářky na kvalitu
infrastruktury a služeb. V tomto segmentu v posledních letech došlo
k výraznému pozitivnímu posunu. Svědčí o tom např. velký nárůst
průměrné ceny za ubytování. Česká spořitelna se tohoto procesu
zúčastnila a financuje řadu pražských hotelů. V posledních dvou letech
se nám zdá (a tím směrem se ubírá i strategie České spořitelny), že
je nutné přesunout investice a na ně navazující financování jednak do
mimopražských regionů, a to do hotelového segmentu a s ním spojených
leisure aktivit. V hotelové infrastruktuře, pokud vezmeme v úvahu celou
Českou republiku, vidíme neuvěřitelný potenciál, co se týče investic a
na ně navazujícího financování bank. Zdá se nám, že není ani tak
problém z hlediska množství projektů, ale největší riziko tohoto
podnikání vidíme v jejich kvalitě a hlavně v následném managementu
projektů. Česká spořitelna se rozhodla, že se budeme věnovat těm z nich,
které pro nás představují jistý koncept, v nichž je golf jen jednou
(i když důležitou) ze složek. Velmi proto vítáme, pokud se na nás
obracejí klienti, kteří chtějí nejen provozovat golfové hřiště, ale
jsou si vědomi toho, že k nim musí poskytnout velmi kvalitní navazující
služby. A to jak hotelové, dopravní i ve sféře doprovodných programů.
Je jich potřeba nejen kvůli zahraničním, ale i domácím golfovým
turistům. Další záležitostí, kterou posuzujeme, je míra vlivu sezonnosti
na zdařilý chod jejich byznysu. Takže když hovoříme o konceptech,
snažíme se najít takové, které jsou schopny potenciálním zájemcům
nabídnout nějaké na golf navázané aktivity nejen v rámci hlavní golfové
sezony, ale v průběhu celého roku. Velmi důsledně posuzujeme
profesionalitu managementu dané facility. Zda je facilitu schopen řídit a
přizpůsobovat tomu, co se zrovna žádá. Jedna obava, kterou jako bankovní
instituce můžeme mít, je, že golfový servis v rámci golfové turistiky
může jako každý jiný druh podnikání podléhat módě. Tedy, že se může
jednat o „trendy aktivitu“. Co tím míním. V Praze jsme v posledních
letech byli svědky obrovského nárůstu britských turistů v rámci tzv.
pivní turistiky. To je ale velmi přechodná záležitost. Takže velkou
výzvou pro golfové investory a operátory golfové turistiky je udržet
Českou republiku trvale přitažlivou jako turistickou golfovou destinaci.
Velmi zajímavé je spojení golfové a rezidenční infrastruktury. Zatím se
to týká především Prahy, ale už ji následují i další regiony. Jsou
k dispozici údaje o tom, že pokud existuje projekt, který nabízí
rezidenční část a k tomu golfové hřiště, případně tenisovou facilitu
nebo ještě další, tak už v úvodní fázi projektu je tím velmi
pozitivně ovlivněno cenové zhodnocení pozemků a rezidenčních jednotek.
Golf nevnímáme jako exkluzivní záležitost. S tím, jak se zvyšuje
celková životní úroveň, jsme si vědomi, že je potřeba volný čas
trávit tak, aby se lidé nejen bavili, ale ruku v ruce s tím přispívali ke
své dobré psychické a fyzické kondici.
Peter Walton, International Association of Golf Tour Operators
Co se týče trendů a subjektů bankovního sektoru, kterým záleží na tom,
aby golfoví turisté přicházeli do Česka: Od roku 1990 do roku 2001 se
růst golfové turistiky oproti běžné turistice zvýšil trojnásobně. Po
roce 2001 se celková dynamika růstu cestovního ruchu snížila, ale golfová
turistika pouze o polovinu oproti poklesu dynamiky celkového cestovního
ruchu. V rámci vývoje po 11. září se dynamika rozvoje golfové turistiky
opět zvýšila. V roce 2005 dosáhla úrovně, kterou měla před
11. zářím. V příštích letech je očekáván její globální růst.
Golf se stal sportem, který je in. Dříve to byla záležitost pouze pro
bohaté lidi, ale nyní je běžným módním sportem dětí. Na tento trend
reagují golfové kluby na celém světě. Až bude těmto dnešním dětem
třicet čtyřicet let, způsobí to obrovský nárůst golfové turistiky.
A pokud by mi byla položena otázka, zda přijedou za golfem i do České
republiky, odpovídám: Pokud budete pokračovat v započatém trendu, tj. že
státní i soukromý sektor bude reagovat na poptávku na trhu, přilákáte
k vám golfové turisty a banky budou moci podpořit více bezpečných
investic, tak by tu mělo být řečeno, že ano.
www.czechtourism.cz/tmp/golf
www.czechtourism.com
www.iagto.com