Projekty veřejných financí
07. 09. 2002
Česká spořitelna, a.s. se řadí k největším bankám v České
republice, jak počtem cca 4 milionů klientů, tak z hlediska bilanční sumy
a velikosti kapitálu. Od roku 2000 je součástí přední středoevropské
finanční skupiny Erste Bank. Disponuje velmi rozsáhlou sítí
681 pracoviště, která umožňuje poskytovat služby širokému spektru
klientů, kteří mají u České spořitelny více než 12 milionů účtů.
Spolu se specializovanými dceřinými společnostmi vytváří ve svém regionu
kapitálově nejsilnější seskupení a nabízí komplexní škálu
finančních produktů a služeb.
Více než 5000 měst a obcí v České republice
Klientské portfolio je tvořeno zejména domácnostmi – každá druhá
domácnost je klientem České spořitelny, dále malými a středními
podnikateli a společnostmi a klienty z oblasti veřejného sektoru, zejména
městy a obcemi. Kompletních bankovních služeb využívá více než
5000 měst a obcí v České republice. Česká spořitelna se intenzívně
zabývá řešením potřeb veřejného sektoru v republikové, regionálních
a místních úrovních a s podílem úvěrů poskytovaných veřejnému
sektoru zaujímá dominantní postavení.
Ne všechny potřeby dokáže veřejný sektor vyřešit sám
Potřeby veřejného sektoru jsou velmi rozmanité, počínaje potřebami
prostředků na infrastrukturu, bydlení, dopravu, komunikace, životní
prostředí, výstavby průmyslových zón, nezaměstnanost apod. Ne všechny
potřeby dokáže veřejný sektor vyřešit sám a v reálném čase.
Největším problémem je zajištění „přísunu“ potřebných financí.
Rozpočty veřejného sektoru jsou omezené a zdaleka nepokryjí všechny
potřeby. Určitou pomocí jsou dotační tituly, ale nejsou všelékem.
Česká spořitelna aktivně pomáhá
Česká spořitelna aktivně pomáhá řešit potřeby veřejného sektoru
pomocí různých programů, např. programů financování oprav panelových
domů, financování výstavby a oprav obecních a krajských komunikací,
komunálních hypoték, účastní se financování v rámci programu SAPARD,
v současné době finalizuje program pomoci obcím postiženým povodněmi
2002. Pomáhá veřejnému sektoru vhodnými úvěry, jejichž splatnost je
možné řešit i v dlouhodobém horizontu. Dalšími formami jsou
i speciální leasingové produkty pro leasing movitých věcí a nemovitostí
opět v dlouhodobém časovém horizontu, spojené s optimalizací daňového
zatížení.
Výrazněji zajistit efektivnost projektů
Uvedené formy financování jsou více nebo méně přímo závislé na
rozpočtu organizací veřejného sektoru, bez ohledu na to, zda nebudou
nepřekročeny rozpočtové náklady, zda bude dodržen termín realizace, zda
budou naplněny projektované parametry. Proto se hledají další formy, které
by umožnily jiným způsobem získat potřebné prostředky a výraznějším
způsobem zajistit efektivnost projektů. Jednou z nových forem může být
cesta zapojení soukromého kapitálu do řešení veřejných potřeb, se
kterou již mají pozitivní zkušenosti některé státy Evropské unie,
včetně Velké Británie i některé mimoevropské státy.
Partnerství soukromého a veřejného sektoru
Jedná se o tzv. Partnerství soukromého a veřejného sektoru (PPP, neboli
Public Private Partnership), které výrazně rozšiřuje možnosti realizace
některých významných potřeb, např. v oblasti dopravní infrastruktury,
školství, zdravotnictví apod. Základem fungování projektů PPP je
rozdělení funkcí a činností tak, že veřejný sektor definuje požadavek a
soukromý sektor zabezpečuje vybudování a financování potřebné investice
pro veřejný sektor a její dlouhodobé provozování. Veřejný sektor pak za
předpokladu, že poskytovaná služba splňuje dohodnuté parametry, za tuto
službu platí ve formě pravidelných splátek. Přitom si veřejný sektor
ponechává plnou kontrolu při budování investice i při jejím
provozování.
Veřejný sektor platí až za realizovanou službu
Veškerá rizika, která vyplývají z realizace investice, včetně dodržení
rozpočtových nákladů, termínů realizace, výkonových parametrů, nese
soukromý investor, který však na druhé straně získává „jistotu“
pravidelných splátek, pokud jeho služba bude v souladu s uzavřeným
kontraktem. Tyto splátky pak slouží jak k umořování nákladů na vlastní
investici, tak na její provozování. Jako výhody PPP projektů lze uvést,
že veřejný sektor u těchto projektů definuje základní parametry, ale
nemusí investovat ani personální, ani finanční, materiální a technické
zdroje pro vybudování těchto investic a platí až za realizovanou službu
z hotového díla, a to v případě, kdy jsou plněny dohodnuté parametry,
tzn. když je se službou spokojen. Naopak privátní sektor pracuje
v konkurenčním prostředí, které vede k vyšší efektivnosti, vyšší
kvalitě a k nižším cenám jak pro vybudování investice, tak pro její
provozování.
Napojení na dotační programy
Financování PPP projektů lze doprovodit napojením na různé dotační
programy, včetně programů Evropské unie. Jejich začlenění má další
pozitivní vliv na výsledný efekt a celkové náklady projektu. Česká
spořitelna se aktivně zapojuje do nalézání a řešení dalších forem
pomoci veřejnému sektoru, které pomohou v řešení jeho aktuálních
potřeb, jeho dalšímu rozvoji, vytváření podmínek pro začleňování
České republiky do Evropské unie a v řešení jeho dalších potřeb.