Projekt UNIV 3, znalosti a dovednosti, jaké firmy požadují
20. 03. 2014
Zaměstnavatelé si dlouho stěžují na nedostatek kvalifikovaných pracovníků. Nyní se díky projektu UNIV 3 podílejí na posuzování a připomínkování programů dalšího vzdělávání a zkoušek z profesních kvalifikací a zajišťují tak, že absolventi zkoušky mají takové znalosti a dovednosti, jaké firmy požadují.
Svaz průmyslu a dopravy ČR
ve spolupráci se společností TREXIMA, spol. s r. o., od loňského listopadu
realizuje v rámci projektu UNIV 3 veřejnou zakázku, jejímž cílem je
zajistit zapojení zástupců zaměstnavatelů, tedy kompetentních odborníků,
do procesu objektivního a kvalitního posouzení vytvořených programů
dalšího vzdělávání a pilotního ověřování standardů NSK, tj. zkoušek
z profesních kvalifikací. Úkolem projektu UNIV 3 je zkvalitnit systém
rekvalifikací širokou podporou procesu uznávání výsledků předchozího
učení a modernizací procesu akreditací. V průběhu projektu se modernizuje
proces akreditací rekvalifikačních programů, a to jednak vytvořením
elektronického systému pro přijímání žádostí o akreditaci, jednak
inovací potřebných metodik a vytvořením nových. Ke zkvalitnění a
zpřehlednění rekvalifikací přispívá projekt vytvořením 350 modulových
rekvalifikačních programů podle standardů Národní soustavy kvalifikací
(NSK), které budou po ukončení projektu k dispozici všem subjektům
poskytujícím rekvalifikační vzdělávání a budou využívány v procesu
akreditace rekvalifikací. V průběhu projektu bude realizováno
600 pilotních ověřování standardů NSK, tedy procesů uznávání
výsledků předchozího učení. Tato pilotní ověřování představují
zpětnou vazbu pro tvůrce standardů.
Výsledkem projektu
a veřejné zakázky UNIV3 bude to, že zájemcům o doplnění vzdělání
budou uznávány i dovednosti a znalosti, kterých během života nabyli mimo
školu. Zaměstnavatelé budou mít jistotu, že v držiteli osvědčení
o profesní kvalifikaci získávají kvalitního a plně kvalifikovaného
zaměstnance. K posouzení programů dalšího vzdělávání, které
v souladu s Národní soustavou kvalifikací zpracovaly střední školy,
přizval do této chvíle Svaz průmyslu a dopravy ČR více než
250 zástupců zaměstnavatelů z řad sektorových rad, pracovních skupin
nebo stvrzovatelů, tedy odborníků, již jsou přímými tvůrci profesních
kvalifikací. K dnešnímu dni bylo odevzdáno již 170 posudků
programů dalšího vzdělávání. Zaměstnavatelé jsou s kvalitou
programů většinou spokojeni, ale do posudků také zaznamenávají své
připomínky a praktické návrhy na úpravy, které budou školy postupně
zapracovávat.
K účasti na pilotních zkouškách
z profesních kvalifikací bylo přizváno přes 70 zástupců
zaměstnavatelů a k dnešnímu datu bylo odevzdáno 35 posudků
zadání zkoušek a jejich samotného průběhu. Pro zaměstnavatele
představuje jejich účast na posouzení zadání a průběhu zkoušek možnost
zjistit, jak vnímají jimi vytvořené profesní kvalifikace i ostatní
účastníci trhu – tedy uchazeči o osvědčení o zkoušce z profesní
kvalifikace a také zkoušející, současné nebo potenciální Autorizované
osoby. Díky tomu zjišťují, jak profesní kvalifikace z jejich oborů
fungují a jak jsou použitelné v praxi.
„Přínos pro zaměstnavatele je jednoznačně v poznání, jak absolventi přípravného kurzu a zkoušky podle příslušné profesní kvalifikace doopravdy zvládají danou odbornost, tzn. jak jsou teoreticky a hlavně prakticky připraveni vykonávat činnosti, které od nich budou při výkonu konkrétního povolání vyžadovány. Konkrétně v Ledči nad Sázavou jsem viděl výbornou práci při náboru a následném výcviku dobrovolníků k pilotnímu ověření profesní kvalifikace dělník ve strojírenské výrobě. Kurz a zkoušku dokončila většina zájemců, mezi nimi i dvě ženy, které si v poměrně krátké době, jež byla pilotu vyměřena, osvojily svařování a další dovednosti. Je to určitě cesta, jak pomocí rekvalifikací řešit nedostatek šikovných lidí potřebných k obsazení volných pracovních míst v průmyslu,“ řekl Tomáš Brancuzský, personální ředitel společnosti CZ LOKO, a. s.
Vlastimil Grygar z holdingu Vítkovice, a. s., doplnil: „Účast na zkouškách z profesních kvalifikací vnímám jako zpětnou vazbu k naší práci v Sektorové radě pro strojírenství. Nejdříve jsou zpracovány kvalifikační a hodnoticí standardy a ty se následně ověřují v praxi tím, když se zájemci přihlásí na zkoušku z profesní kvalifikace. Je pozitivní, že existuje možnost rychle změnit kvalifikaci u velké skupiny současných nebo budoucích zaměstnanců. Zaměstnanci tak získají na trhu práce kvalifikaci s celostátní platností. Díky účasti zástupců zaměstnavatelů na zkouškách si uvědomujeme, co bude nutno v budoucnosti a následných revizích ještě zdokonalit nebo vylepšit. Naštěstí takových nedostatků není moc, protože za zpracovanými návrhy standardů jsou desítky hodin práce odborníků z podnikové praxe. Je to hřejivý pocit, když vidíte, že za sektorovou radou je vidět dobře odvedená práce, která je prověřena tisíci úspěšně vykonanými zkouškami.“
Libor Falhar zpracovával posudky k programům dalšího vzdělávání ke
kvalifikacím optik pro brýlovou techniku a mechanik optických přístrojů.
S kvalitou zpracování obou programů středními školami byl velmi spokojen.
„Programy byly skvěle vypracované. Osobně znám lidi, z jejichž
literatury bylo se při tvorbě programů vycházelo, a také jsem na tématech
pro optické školy spolupracoval. Nemohl jsem vytknout vlastně nic mimo obor
uplatnění,“ uzavřel.
Kristýna Bendíková