Investor: Řízení letového provozu České republiky, s. p.
Architekt: Kania Ostrava, a. s.
Zastavěná plocha bez parkoviště: 575 m2
Celková užitná plocha pro ŘLP ČR, s. p.: 1274 m2
Investiční náklady výstavby a budoucí generální dodavatel budou
předmětem veřejné zakázky.
Zahájení projektu: únor 2011
Zpracování projektové dokumentace: 2012–2013
Poklepání základního kamene: 21. září 2013
Výběrové řízení na generálního dodavatele stavby: 2013–2014
Výstavba: 2014–2015
Přechod a zahájení poskytování služeb: 2015–2016
Projekt nové řídicí věže na Letišti Leoše Janáčka Ostrava slavnostně zahájen
27. 10. 2013
Slavnostním poklepáním základního kamene v sobotu
21. září 2013 za účasti primátora statutárního města Ostravy Petra
Kajnara a členů vlády státní podnik Řízení letového provozu České
republiky oficiálně zahájil projekt nového provozního střediska a
letištní řídicí věže (TWR Ostrava). V rámci právě probíhajících
Dnů NATO a Dnů vzdušných sil Armády ČR 2013 se slavnostního aktu
zhostili generální ředitel státního podniku Řízení letového provozu ČR
Jan Klas, ministr dopravy Zdeněk Žák a hejtman Moravskoslezského kraje
Miroslav Novák. Řízení letového provozu ČR projektem završí program
obnovy regionálních letišť. Nová provozní střediska a řídicí věže
byly v jeho rámci v minulých patnácti letech postaveny a úspěšně
uvedeny do provozu na letištích v Brně a Karlových Varech.
„Nové provozní středisko a řídicí věž na ostravském letišti
zajistí poskytování bezpečných, moderních a nákladově efektivních
letových provozních služeb a současně vytvoří komfortní zázemí pro
personál nejméně na příštích třicet let,“ uvedl generální ředitel
ŘLP ČR Jan Klas.
Potřeba nové řídicí věže je vyvolána rostoucím významem
Letiště Leoše Janáčka Ostrava v dopravní infrastruktuře
Moravskoslezského kraje. Jen v roce 2012 zaznamenalo ostravské letiště
víc než 21 tisíc pohybů. „Letiště je významnou vstupní branou do
našeho regionu. Velkou perspektivu mu dává jeho poloha v evropském
geografickém kontextu. Důležitým bodem je i v přepravě zboží. Rozvoj
leteckého carga podporuje nedávno vybudovaná podnikatelská a logistická
zóna v těsné blízkosti letiště,“ prohlásil hejtman Moravskoslezského
kraje Miroslav Novák.
„Před čtyřmi lety se Letiště Leoše Janáčka Ostrava v Mošnově
díky novému světelnému zabezpečovacímu systému stalo druhým
nejmodernějším letištěm v Česku. Zbývá postavit špičkovou řídicí
věž. Věřím, že se po všech peripetiích tento poslední citelný hendikep
podaří překonat a Ostrava během tří let srovná krok s evropským
standardem,“ řekl ministr dopravy Zdeněk Žák.
Z hlediska samotného umístění na letišti a technického provedení
bude nové středisko řízení letového provozu a řídicí věž splňovat
všechny náročné parametry nezbytné pro tento typ objektu. Pracoviště
řídících letového provozu se bude nacházet v nejvyšším šestém
podlaží, 20 metrů nad úrovní ranveje. Výška a umístění řídicí
věže umožní optimální výhled na oba prahy vzletové a přistávací
dráhy 22/04, v rozsahu 360 stupňů bez překážek viditelnosti, včetně
výhledu do prostoru konečného přiblížení z obou směrů. Speciální
zasklení, akustická neprůzvučnost a eliminace sluneční radiace pak
vytvoří řídícím letového provozu potřebný komfort pro bezchybný výkon
jejich funkce. Zvýšené požadavky na optickou pohodu na tomto stanovišti
také zajistí nejnižší hodnoty vnitřní i vnější světelné reflexe. Na
nejvyšší možné úrovni pak budou v celém objektu realizovány prvky
požárního zabezpečení, sledování vstupu a pohybu osob a řešení
záložních zdrojů elektrické energie.