Investor: Řízení letového provozu České republiky, s. p.
Architekt: Ing. arch. Milan Sýkorský
Stavební projekt: Kania Ostrava, a. s.
Generální dodavatel: Sdružení TWR Mošnov HOCHTIEF CZ – Synett
Dodavatelé technologií: Rohde and Schwarz, KATO, ABB, CS Soft, ICC
Zastavěná plocha bez parkoviště: 575 metrů čtverečných
Celková užitná plocha pro ŘLP ČR, s.p.: 1 274 metrů čtverečních
Investiční náklady výstavby: 132 780 000 Kč bez DPH
Časový harmonogram
Zahájení projektu: září 2011
Zpracování projektové dokumentace: 2012–2013
Výběrové řízení na generálního dodavatele stavby: 2013–2014
Výstavba: 2014–2015
Přechod a zahájení poskytování služeb: 2015–2016
Provozní přechod: 26. května 2016
Projekt nové řídící věže na Letišti Leoše Janáčka Ostrava slavnostně dokončen
12. 07. 2016
Slavnostní inaugurací 9. června 2016 státní podnik Řízení letového provozu České republiky oficiálně zahájil provoz nového provozního střediska a letištní řídicí věže (TWR Ostrava). ŘLP ČR, s. p., tímto projektem završilo svůj program obnovy regionálních letišť s ohledem na fakt, že nová provozní střediska a řídicí věže byly v minulých patnácti letech vybudovány a úspěšně uvedeny do provozu na letištích v Brně a Karlových Varech.
Nová řídicí věž
Potřeba nové řídicí věže byla vyvolána rostoucím významem ostravského
letiště v dopravní infrastruktuře Moravskoslezského kraje, které jenom
v roce 2015 zaznamenalo téměř 22 tisíc startů a přistání.
V současnosti je již v plném provozu. K bezproblémovému provoznímu
přechodu ze starého stanoviště došlo 26. května 2016 v 03:00 hodin a
všechny používané technologické systémy jsou stabilní. Z hlediska
samotného umístění na letišti a technického provedení splňují nové
středisko a řídicí věž všechny náročné a pro tento typ objektu
nezbytné parametry. Pracoviště řídících letového provozu se se nachází
v nejvyšším šestém podlaží řídicí věže ve výšce 20 metrů.
Výška a umístění řídicí věže ve středu vzdálenosti mezi oběma prahy
dráhy umožňuje optimální výhled v rozsahu 360 stupňů bez překážek
viditelnosti na oba prahy vzletové a přistávací dráhy 22/04, včetně
výhledu do prostorů konečného přiblížení z obou směrů. Speciální
zasklení stanoviště řídicí věže, akustická neprůzvučnost a eliminace
sluneční radiace pak vytvářejí řídícím letového provozu potřebný
komfort pro bezchybný výkon jejich funkce. Zvýšené požadavky na optickou
pohodu také zajistí nejnižší hodnoty vnitřní i vnější světelné
reflexe na tomto provozním stanovišti. Na nejvyšší možné úrovni je také
hlasový komunikační systém (VCS) pro spojení země – vzduch a země –
země, který je realizován kompletně na bázi VoIP, a to od mikrofonu
řídícího až po anténu radiostanice. Podobně jsou na nejvyšší možné
úrovni i prvky požárního zabezpečení, řízení energetické spotřeby
budovy, vstupu a pohybu osob a řešení záložních zdrojů elektrické
energie, a to v celém objektu nové řídicí věže.
Ministr dopravy České republiky Dan Ťok,
který se inauguraci nové řídicí věže na Letišti Leoše Janáčka Ostrava
společně s představiteli Moravskoslezského kraje účastnil, při ní mimo
jiné řekl:
„Ostravské letiště posiluje své služby a jednoznačně si zaslouží,
aby jeho infrastruktura odpovídala současným technologiím. Řízení
letového provozu v této oblasti odvádí skvělou práci a je dobře, že
nyní bude mít nejmodernější zázemí i v Mošnově.“
Generální ředitel ŘLP ČR, s. p., Jan Klas
při této příležitosti uvedl:
„Nové provozní středisko a řídicí věž zajistí poskytování
bezpečných, moderních a nákladově efektivních letových provozních
služeb na ostravském letišti a současně vytvoří komfortní zázemí pro
personál ŘLP ČR, s. p., minimálně na příštích třicet let.“