Projekt EUropa oceněn mezinárodní cenou Bovis Lend Lease Incident & Injury Free Awards 2005 za bezpečně prováděnou stavbu
03. 07. 2005
S generálním ředitelem České správy letišť, s.p. a Letiště
Praha – Ruzyně Ing. Martinem Kačurem se potkáváme 16. června při
příležitosti zprovoznění tzv. rychlých výjezdů z hlavní startovací a
přistávací dráhy na Letišti Praha-Ruzyně. Pane řediteli, při současném
tempu růstu letového provozu z/do Prahy se mi jeví takovéto opatření jako
dílčí. Tj., že ani všechna racionalizační opatření nedokáží
eliminovat absenci paralelní dráhy. Bude, nebude, a pokud bude, kdy začne
sloužit?
Česká správa letišť připravuje výstavbu nové, paralelní dráhy 06R/
24L, která by měla nejen odpovídajícím způsobem zvýšit kapacitu
dráhového systému tak, aby odpovídala poptávce aerolinií, ale měla by
také výrazně omezit dopady hluku ze startujících a přistávajících
letadel na hustě obydlené oblasti Prahy 4, 5, 6, 13 a 17. V současné
době se dokončuje studie vlivu na životní prostředí – EIA, která bude
předložena na Ministerstvo životního prostředí ČR k veřejnému
projednání. Dalším krokem je příprava dokumentace pro územní
rozhodnutí, po kterém následuje žádost o stavební povolení. Výstavba by
měla být zahájena v roce 2007, dráha by mohla začít sloužit v roce
2009 a letecký provoz by odvedla nad oblasti, kde je osídlení
výrazně nižší.
Začátkem května mezinárodní Letiště Praha – Ruzyně získalo
prestižní ocenění v soutěži World Airport Awards 2005 v sekci
Nejlepší letiště střední / východní Evropy, a vůbec bych řekl, že
výsledky letiště překonávají všechna pozitivní očekávání.
Loňský rok zaznamenal vynikající provozní výsledky, více než
9,69 milionu cestujících odbavených za jeden rok je absolutním historickým
rekordem pražského letiště a odpovídá více než dvojnásobku počtu
cestujících za celý rok 1999, kdy jím prošlo 4,82 milionu osob. Velmi
důležitý je fakt, že Praha tak svými výkony dosahuje k vyšší kategorii
světových letišť odbavujících více než 10 milionů pasažérů
v průběhu jednoho roku, a tomu odpovídají hospodářské výsledky.
Pozitivní je také růst podílu letadel příznivé hlukové kategorie a
s vyšší kapacitou cestujících, a naopak stabilní podíl nákladní
dopravy. Příznivý růstový trend pokračuje i v aktuálních měsících:
v květnu dosáhl nárůst cestujících 14,4 %, když jsme odbavili celkem
přes 937 tisíc osob, dvouciferný růst ve výši 16,0 %, porovnáme-li
květen roku 2004 a 2005, přinesl další klíčový ukazatel, pohyby letadel
na pražském letišti. Jeho hodnota v květnu 2005 dosáhla 14 361 vzletů
a přistání, v roce 2004 za stejné období to bylo 12 383. V případě
přepraveného nákladu – zboží a pošty, který je poměrně stabilní,
dosáhl meziroční nárůst v květnu 5,8 % a jeho objem 4 409,9 tun. Tento
vývojový trend přepravních ukazatelů potvrzuje, jak nezbytně pražské
letiště a hlavní město Praha potřebují postavit novou dráhu, paralelní
se současnou hlavní dráhou.
No, na paralelní dráhu si ještě počkáme, ale co je za dveřmi,
to je částečné zprovoznění nového terminálu Sever 2 EUropa. Nedávno
jsem byl u slavnostního položení základního kamene. To to tak rychle
uteklo, nebo tak rychle pracují stavební firmy koordinované společností
Bovis Lend Lease (abecedně), Doprastav,a.s., HOCHTIEF VSB a.s., Metrostav,a.s.,
Skanska CZ a.s., Strabag a.s., ŽS Brno, a.s. a dodavatel třídírny zavazadel
VanDerLande? A není jejich rychlost na úkor kvality?
V červnu Česká správa letišť, s.p. dosáhla dalšího úspěchu –
výstavba projektu EUropa byla oceněna mezinárodní cenou společnosti Bovis
Lend Lease Incident & Injury Free Awards 2005 za bezpečně prováděnou
stavbu. Cena, kterou přebíral Ing. Dalibor Šťáhlavský, náměstek
generálního ředitele ČSL pro rozvoj a výstavbu, se uděluje za účinnou
podporu ochrany zdraví při práci a kultury práce a má podpořit nastavení
a dodržování vysokých bezpečnostních standardů ve stavebnictví. Rozhodli
jsme se tento přístup ve státním podniku ČSL prosazovat, protože stavba
bez nehod a úrazů je spolu s maximální efektivitou i bezproblémovým
plněním harmonogramu a postupu prací cílem, který jsme si při zahájení
stavby stanovili. Začátkem srpna bychom měli s předstihem uvést do provozu
část spojovací budovy a Prstu C, na přelomu roku 2005 a 2006 hlavní
budovu terminálu Sever 2, samozřejmě ve vysoké kvalitě, kterou mimo jiné
garantuje projektový manažer výstavby, nadnárodní společnost Bovis
Lend Lease.
Letiště Praha-Ruzyně je obrovským generátorem pracovních a
podnikatelských příležitostí…
Vedení České správy letišť dokázalo využít nových příležitostí a
přitáhnout aktivní obchodní strategií na pražské letiště leteckou
dopravu, která je motorem celkového rozvoje ekonomiky. Letiště Praha daleko
za sebou nechalo své dva přirozené konkurenty – letiště ve Varšavě a
Budapešti, a má ambice spolu s Vídní a Mnichovem hrát klíčovou roli
významného uzlu letecké dopravy ve střední Evropě. Je stabilním
zaměstnavatelem, jedním z nejvýznamnějších v Praze 6 a Středočeském
kraji. Z toho má důležitý ekonomický přínos nejen město Praha, ale
také Středočeský kraj a Česká republika jako celek. Finančně
i provozně úspěšné letiště se stalo v rámci České republiky
generátorem pracovních příležitostí. Již dnes v blízkosti letiště
existuje více než deset tisíc pracovních míst a jen během letošního roku
by jejich počet měl vzrůst až na dvaadvacet tisíc. Podle výsledků studie
publikované asociací evropských letišť ACI Europe v roce 2004 je
zřejmé, že každý milion odbavených cestujících se podílí na
vytvoření čtyř tisíc nových pracovních míst, přímých, nepřímých a
indukovaných.
Kam směřuje letecká doprava a drží s ní Česko krok?
Letecká doprava v Evropě se nachází ve fázi dynamického rozvoje.
Svědčí o tom i stabilně rostoucí zájem leteckých dopravců
o využívání pražského letiště. Investujeme nejen do nové výstavby,
ale i do stávajícího areálu. Nejen dráhový systém, ale i terminál
Sever 1 a Jih 2 zaznamenal v loňském a letošním roce úpravy, které
zvýší plynulost odbavení a komfort cestujících. Vybudování dalších
odbavovacích přepážek a zvýšení počtu pasových filtrů na odletu,
reorganizace přepážek cestovních kanceláří, slotová koordinace pro
regulaci provozu, hostinské pokoje a dva letištní hotely pokryjí současnou
i očekávanou zvýšenou poptávku po kvalitním servisu, který dovedeme
poskytnout za konkurenceschopné ceny.
Jaká jsou hlavní přání generálního ředitele České správy
letišť a Letiště Praha – Ruzyně v krátkodobém a v dlouhodobém
horizontu?
Budu parafrázovat slova básníka: „Sliby se mají plnit a přání se
nemají zveřejňovat“.