Ministryně pro místní rozvoj Věra Jourová (druhá zleva) společně se svým náměstkem pro cestovní ruch Jiřím Houdkem, ředitelkou odboru cestovního ruchu Margit Beníčkovou (zcela vpravo) a ředitelkou odboru komunikace Radkou Burketovou (zcela vlevo) na tiskové konferenci k novele zákona č.159/1999 Sb., o některých podmínkách podnikání a o výkonu některých činností oblasti cestovního ruchu, která se uskutečnila 25. června 2014 na Ministerstvu pro místní rozvoj České republiky v Praze na Staroměstském náměstí.
Proč novela zákona č. 159/1999 Sb.
13. 07. 2014
Ministerstvo pro místní rozvoj ČR předkládá dílčí novelu zákona
č.?159/1999 Sb., o některých podmínkách podnikání a o výkonu
některých činností v oblasti cestovního ruchu, proto, že došlo
ke zpoždění příprav evropské směrnice Rady 90/314EHS o souborných
cestovních službách a cestách s asistovanou přípravou.
Zároveň chtělo Ministerstvo pro místní rozvoj ČR reagovat na nejasnosti
ve výkladu některých ustanovení stávajícího zákona. Novela přispívá
ke zvýšení ochrany spotřebitele a rozšiřuje povinnosti cestovních
kanceláří.
Cílem je:
- přispět ke zpřehlednění podnikatelského prostředí v oblasti cestovních kanceláří a agentur;
- zajistit soulad zákona s občanským zákoníkem a živnostenským zákonem;
- posílit ochranu spotřebitele (zákazníka) úpravou povinného pojištění záruky pro případ úpadku cestovní kanceláře tak, aby nemohlo ze strany pojišťovny dojít k omezení rozsahu pojistného plnění;
- upravit dozor správních orgánů nad činností cestovních kanceláří a cestovních agentur;
- zavést správní trestání včetně sankcí.
Dotčenými subjekty jsou:
- spotřebitelé (klienti cestovních kanceláří a cestovních agentur) – navržená opatření vytvoří podmínky pro zlepšení jejich informovanosti a bude posílena ochrana zákazníků v případě úpadku cestovní kanceláře;
- provozovatelé cestovních kanceláří;
- provozovatelé cestovních agentur;
- pojišťovny poskytující pojistný produkt pojištění záruky pro případ úpadku cestovní kanceláře.
K návrhu novely zákona se uskutečnily konzultace s Ministerstvem spravedlnosti ČR, Ministerstvem průmyslu a obchodu ČR a s Ministerstvem financi ČR.
1. Zásadní úpravy a změny posilující ochranu spotřebitele
- Zpřesnění informovanosti spotřebitele o tom, kdo organizuje zájezd prodávaný cestovní agenturou
Cestovní agentura je povinna uvést zřetelně informaci o tom, kdo zájezd organizuje, a to na internetu i ve všech tištěných materiálech. Organizátor zájezdu musí být zřetelně uveden hned na první úrovni internetové stránky.
- Zahrnutí poukazu na zájezd do povinného pojištění pro případ úpadku
Tato změna reaguje na minulá období, kdy cena zaplacená za poukaz na zájezd nebyla zahrnuta do pojištění pro případ úpadku. V těchto případech se klientům, kteří si zakoupili tyto poukazy, neposkytovalo pojistné plnění, a proto nyní v rámci novely dochází k úpravě.
- Zřízení veřejně dostupného seznamu cestovních kanceláří, který povede ministerstvo
Z daného seznamu se spotřebitel zejména dozví, zda a u jaké pojišťovny je cestovní kancelář pojištěna pro případ úpadku. V seznamu bude také případně zveřejněn údaj o tom, zda má cestovní kancelář zákaz uzavírat smlouvy o zájezdu a rozšiřovat smlouvy již uzavřené.
- Zpřesnění ustanovení týkajících se pojištění záruky pro případ úpadku
- Zahrnutí pojistného plnění v případě, že úpadek cestovní kanceláře byl způsoben úmyslně
Ve smlouvě o pojištění pro případ úpadku nesmí být vyloučeno pojistné plnění pojišťovnou v případě, že úpadek byl způsoben úmyslně.
- Limity pojistného plnění
Ministerstvo ponechalo princip platné zákonné úpravy pojistného plnění, tj. minimálně 30?% ročních plánovaných tržeb z prodeje zájezdu. Pojišťovna nesmí rozsah pojistného plnění omezit sjednaným limitem.
- Nově ministerstvo navrhuje absolutní částky sjednaného limitu pojistného plnění:
- 1 milion korun (cestovní kancelář nenabízí zájezdy s leteckou nebo námořní dopravu) a
- 4 miliony korun (cestovní kancelář organizuje zájezdy s leteckou nebo námořní dopravou).
Absolutní částky vyplynuly z analýzy úpadků cestovních kanceláří v minulých letech, která ukázala, že takto nastavený minimální limit by pokryl nároky cca 80?% poškozených klientů.
- Vydávání zákazu uzavírat smlouvy o zájezdu a rozšiřovat smlouvy již uzavřené
Ministerstvo nově zavádí možnost vystavit rozhodnutí o pozastavení oprávnění cestovní kanceláře prodávat nově zájezdy nebo rozšiřovat smlouvy o zájezdech již uzavřených.
2. Zásadní úpravy ve vazbě na rozšíření povinností
cestovních kanceláří
Povinnost vedení průkazné evidence o prodaných zájezdech
Cestovní kancelář bude povinna vést za každý kalendářní měsíc
průkaznou evidenci o prodaných zájezdech včetně výše tržeb za tyto
jednotlivé zájezdy a tržeb za poukazy na zájezd.
Povinnosti cestovních kanceláří vůči pojišťovnám
Před uzavřením smlouvy o pojištění je cestovní kancelář povinna
- předložit pojišťovně: údaje týkající se hospodaření cestovní kanceláře (včetně druhů a počtu zájezdu atd.);
- předložit ministerstvu do 10 pracovních dnů ode dne uzavření pojistné smlouvy kopii této smlouvy a kopii platné pojistky (ministerstvo bez zbytečného odkladu tuto pojistku uveřejní na svých internetových stránkách);
- před uzavřením smlouvy předložit pojišťovně údaje týkající se hospodaření cestovní kanceláře;
- v průběhu trváni pojištění bez zbytečného odkladu oznámit pojišťovně změnu pojistného rizika (zejména zvýšení tržeb z prodeje zájezdů nad výši, kterou uvedla pojišťovně před uzavřením smlouvy).
3. Úpravy ve vazbě na rozšíření povinností vůči
ministerstvu
Povinnost pojišťoven vůči ministerstvu
Pojišťovna je povinna:
- informovat ministerstvo bez zbytečného odkladu o změně pojištění (ke kterému došlo na základě nárůstu tržeb za zájezdy);
- informovat ministerstvo bez zbytečného odkladu o odmítnutí uzavřít s cestovní kanceláří smlouvu o pojištění záruky pro případ úpadku;
- informovat ministerstvo nejméně 5 pracovních dnů předem o okamžiku zániku pojištění;
- na výzvu ministerstva do 5 pracovních dnů předložit kopii smlouvy o pojištění záruky pro případ úpadku uzavřené s cestovní kanceláří;
- bez zbytečného odkladu informovat ministerstvo o vzniku pojistné události a o rozsahu poskytnutého pojistného plněni.
Cestovní kancelář i pojišťovna jsou povinny do 5 pracovních dnů ode dne zániku pojištěni informovat o této skutečnosti ministerstvo.
4. Správní delikty
- Nově se vkládá ustanovení o právních deliktech právnických a fyzických osob.
- Výše pokut (až 100 000 korun; resp. 2 500 000 korun) byla odvozena od výše pokut za spáchání správních deliktů podle živnostenského zákona.
- Tato úprava nebyla dosud pro cestovní kanceláře a agentury legislativně zakotvena.
Příklady správních deliktů u cestovních agentur:
- neoznačí provozovnu nebo propagační a jiné materiály pro zákazníka;
- neinformuje zákazníka, pro jakou cestovní kancelář je zájezd zprostředkován;
- nepředloží zájemci o uzavření cestovní smlouvy doklad o pojištění;
- neinformuje Ministerstvo pro místní rozvoj ČR před zahájením zprostředkování prodeje zájezdů pro cestovní kancelář usazenou na území jiného státu atd.
Příklady správních deliktů u cestovních kanceláří:
- opakovaně nepředloží zákazníkovi současně s cestovní smlouvou doklad o uzavřeném pojištění;
- nevede evidenci svých tržeb;
- nepředloží ministerstvu kopii smlouvy o pojištění pro případ úpadku nebo kopii platné pojistky;
- před uzavřením cestovní smlouvy na žádost zájemce nepředloží doklad o pojištění pro případ úpadku;
- neoznačí provozovnu nebo propagační a jiné materiály určené zákazníkovi atd.