Proč má stát pomáhat českým incomingovým firmám
28. 02. 2009
S prezidentem HC Sparta Praha Viliamem Sivekem se potkávám
těsně po svém návratu z Velké Fatry v pondělí 2.února
2009. Táboření ve sněhu v nádherně mrazivé horské přírodě mi
umožnilo meditovat i o tom, jak hodně Všudybyl i Exportní klub Ligy pro
cestovní ruch podporují Slováci a lidé se slovenskými kořeny. Ostatně
k zimnímu přejezdu mne inspirovala páteční bratislavská návštěva
u Ing.Mikuláše Milka, s nímž jsem dělal povídání k 15.výročí jeho
cestovní kanceláře Hydrotour, a jeho zmínka, že si udělal radost
skialpinistickými lyžemi. A tak ještě ten samý pátek v noci jsem po
mezipřistání v pražské Tesla Aréně na hokejovém zápase Sparta-Kladno
vyrážel zpátky na Slovensko. Ráno do Bešeňovej a poté na Malinô
Brdo.
Takže Vildo, jak je to s tvým slovenským původem?
Že jsem Slovák, je jasné, mám to v rodném listě. Jen jsem se za těch
56 let, co žiji v Čechách, naučil říkat „ř“. Ale teď vážně.
Slovák Miki Milko na Slovensku slavil 15 let Hydrotouru a já bych rád letos
oslavil 20 let Euroagentury. Tedy, jestli bude co oslavovat v kontextu
s tím, čím český incoming a mezinárodní cestovní ruch v současnosti
prochází.
Počátkem ledna při příležitosti mezinárodního veletrhu
cestovního ruchu Regiontour v Brně, byl za účasti hejtmanů České
republiky zorganizován kulatý stůl, kterému předsedal prezident asociace
hejtmanů pan Michal Hašek.
S potěšením jsem přijal jak aktivní přístup předsedajícího, tak
i zapojení se pozvaných hejtmanů a našeho primátora do diskuze
k aktuální problematice cestovního ruchu. Myslím, že jsem za Asociaci
cestovních kanceláří České republiky dostatečně zdůraznil, že
cestovní ruch je v souvislosti se světovou ekonomickou a finanční krizí
v České republice ohrožen. A že teď, nebo nikdy je třeba zesílit
společné hlasy profesních sdružení. Nechápu, jak mohl na mé vystoupení
prezident AČCKA pan Škrabánek reagovat slovy – „o jaképak krizi
hovořím a že žádná krize neexistuje“. Co na to říct? Vždyť si
takovýmto jednáním sami podřezáváme větev, na které sedíme.
A je, Viliame, opravdu krize?
Tak to si děláš legraci, nebo mě chceš naštvat. Krize je. Strach ochromil
tok peněz. Všichni vyčkávají, co bude, a byznys (nejen odvětví
cestovního ruchu) chřadne. Každý, kdo přijede do našeho hlavního města,
jde do Židovského města, na Karlův most a na Pražský hrad. Takže,
jestliže česká prvořadá turistická atraktivita Pražský hrad má oproti
lednu 2008 o 32 % méně návštěvníků, je to jasný příklad, že
turisté nejsou! V rámci Asociace cestovních kanceláří České republiky
jsme napsali dopis Národní ekonomické radě vlády ČR, že bychom jí rádi
pomohli, že jí dáme náměty na opatření. Psali jsme panu premiéru
Topolánkovi, že bychom mu rádi předložili konkrétní návrhy, jak krizi
čelit, kam směrovat finanční prostředky. Prozatím bez odezvy. Svoji
profesní pomoc jsme nabídli i našemu novému panu ministrovi JUDr. Cyrilu
Svobodovi. Tady je třeba říci, že okamžitě reagoval a během tohoto týdne
budeme mít možnost s ním o dané problematice hovořit.
Od počátku ledna zastáváš i funkci předsedy Asociace
cestovních kanceláří České republiky. Stíháš?
Chceš slyšet, že mám hodně práce?
Mimo řízení své firmy, která patří bezesporu
k nejvýznamnějším českým podnikatelským subjektům cestovního ruchu,
jsi přijal řadu funkcí…
Tak za prvé. Nejsem na to sám. V práci mám manažery, které jsem si
vychoval. Na Spartě taky. A v Asociaci cestovních kanceláří České
republiky? Tam se to teď snažím také pořádně rozpohybovat. Jak
profesionální sekretariát, tak představenstvo. Myslím, že to půjde.
Oporou je také to, že máme dobré a silné partnery, za všechny uvedu
Asociaci hotelů a restaurací České republiky. S Ing. Hlinkou se setkáváme
na řadě komisí a v poradních sborech a oběma je nám jasné, že teprve
spolupráce a společný tah na branku, přinášejí výsledky.
Za obrovský posun považuji skutečnost, že na úrovni Pražského magistrátu
byla dostatečně zaregistrována hrozba krize. Jsou vytvořeny menší akční
skupiny, ať již na úrovni primátora či radního Ing. Milana Richtera,
odpovědného za oblast cestovního ruchu v Praze. Teď se dává rychle
dohromady souhrn tvrdých opatření k okamžité podpoře incomingu do Prahy.
Všichni by si měli uvědomit, že když začnou turisté jezdit do hlavního
města, mnozí z nich budou pokračovat i do regionů.
A ty se domníváš, že do značné míry stále xenofobní Češi
budou naléhat na to, aby stát dělal něco pro to, aby k nám jezdilo více
turistů?
Domnívám. I když lidé cestovní ruch vnímají jako cestování. To je
stejná blbost, jako kdyby bankovnictví vnímali jako utrácení peněz ( a la
„ Vy jste bankéř? Tak jak se vám utrácelo?“). Incoming urgentně
potřebuje okamžitou efektivní podporu, jinak zbývající turisté budou
jezdit utrácet peníze do jiných zemí a Česko přijde o další miliardy
zahraničního inkasa, a další spousty lidí, i těch, kteří v cestovním
ruchu i nepřímo pracují, přijdou o práci.
A co navrhuješ?
Co navrhuje Asociace cestovních kanceláří České republiky, v jejímž
čele stojím? Potřebujeme okamžitou pomoc s prezentací Prahy, zabezpečit
inzerci v inflight materiálech význačných leteckých společností. Je
třeba prezentovat „10 důvodů, proč navštívit Prahu“. Nutné je
podpořit tuzemské incomingové cestovní kanceláře, vždyť tady u nás
platí daně. Dát jim příspěvek na jejich účast při zahraničních
veletrzích, příspěvek při vydávání cizojazyčných katalogů. Okamžitě
je nutné začít využívat cílené reklamy spotů na vybraných televizních
kanálech, reklamy na světových internetových portálech, reklamy při
významných světových sportovních kláních – například u nás je MS
v lyžování a v Praze není nikde ani zmínka. Nebo si myslíš, že by
Liberec dostal MS, kdyby nebylo Prahy? Je řada možností, jak podpořit
cestovní ruch, a změnit tak dopady nadcházejícího období. Není čas na
dlouhé přešlapování, a tak znovu a znovu opakuji, potřebujeme inzerovat
v palubních časopisech zahraničních leteckých společností, nebo vidíš
v materiálech (vyjma ČSA) nějakou propagaci inspirující k návštěvě
České republiky? Incomingové agentury investují obrovské částky do
propagace České republiky. Proč by jim stát neměl pomáhat v akviziční
činnosti? Proč Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR stále přispívá na
výstavní plochu firmám, prosazujícím českou produkci v zahraničí?
A proč tyto příspěvky byly incomingovým firmám orientovaným na prodej
zboží a služeb těm samým zahraničním zákazníkům zrušeny, když
generují to samé zahraniční inkaso jako klasičtí exportéři? Pro české
incomingové agentury to znamená, obzvláště za této tíživé situace, že
nebudou jezdit po veletrzích. Nebudou nabízet Českou republiku, protože na
to nebudou mít finanční zdroje. Vezmi si marži cestovních agentur a
kanceláří. Proč je zatížena 19 % DPH a ne jako u ubytovacích služeb
9 %. Podpora cestovního ruchu s ohledem na situaci, v níž toto
hospodářské odvětví v České republice je, je nelogická.
Takže mi dovol řečnickou otázku: „A jaká by měla
být?“
Abychom žili, tak musíme tuto situaci zvládnout. Abychom ji zvládli,
potřebujeme okamžitou neodkladnou pomoc a zároveň také změnu
střednědobého plánování. Jako příklad uvedu Vídeň, která patří mezi
nejnavštěvovanější města Evropy. Proč je tak navštěvovaná? Je
krásnější než Praha? Není! A přesto patří ke špičce
navštěvovaných měst. Jedním z důvodů je právě to, co dokáže
nabídnout v kultuře. Výstavy Vincenta van Gogha, Dürera, Picassa, Maleviče
a mnoha jiných umělců viděly miliony lidí. Jen na poslední výstavu Gogha
přijelo každý den neuvěřitelných 6000 návštěvníků.Tady –
v kultuře, v zážitcích, v nabídce je cesta k prosperitě, jen to chce
nebát se podpory soukromých subjektů. A znovu opakuji donekonečna.
Dostaneme-li zahraniční turisty do Prahy, je již kousek k tomu, abychom jim
ukázali celou naši zemi. A jak říká Pitkin: „A vo tom to je.“
Hydrotouru. Hy hhh