Pro Happyland je VIP klientem každý
28. 03. 2005
Začátkem března jsem navštívil Bratislavu, abych se předsedy
představenstva akciové společnosti Hydrotour a generálního ředitele této
cestovní kanceláře Ing. Mikuláše Milka zeptal, bude-li letošní letní
sezona přát outgoingu k teplým mořím.
Prognózy jsou optimistické. Už díky posilování slovenské a české koruny
vůči dolaru a euru. Takže Egypt, který je dolarovou oblastí, bude dál
hitem, protože tamní kvalitní služby budou našim klientům nabízeny za
vysoce konkurenční ceny. Pokud si vývoj eura udrží dosavadní směr, je
předpoklad, že i středomořské destinace budou cenově atraktivnější
než loni. Dalším trendem je, že si lidé na Slovensku i v Česku zvykají
na značky a značkové zboží. Když některé z cestovních kanceláří
dají důvěru, pak jí zpravidla důvěřují dlouhodobě bez ohledu na
destinaci popř. období, kdy vyjíždějí na dovolenou. Pokud půjde vývoj
tímto směrem, přirozeným způsobem vykrystalizují vazby zákazník –
cestovní kancelář i vzájemné vztahy mezi konkurenčními cestovními
kancelářemi.
V Česku sílí trend cestovat k moři letecky. Zároveň výrazně
přibývá podílu all inclusive pobytů. Hydrotour je mateřskou společností
české cestovní kanceláře Happyland Bohemia, jež se profiluje právě
v této oblasti.
All inclusive je tématem pro samostatnou studii. Existují příznivci
i odpůrci této formy čerpání služeb. Není to ani tak otázkou ceny, jako
kultury. Ti, kdo dovolenou absolvovali ve velkých komplexech, možná spolu
s pozitivními zažili i negativní aspekty all inclusive. Jsou jisté skupiny
hostů (zejména ze západní Evropy), které si podnik all inclusive
zaměňují se zařízením čtvrté cenové skupiny a svým chováním
obtěžují ostatní. U rodinných pobytů má all inclusive výrazné
opodstatnění zejména tehdy, vychází-li vstříc dětem. Jsou-li jim snadno
dostupné nápoje, ovoce, nějaká lehčí jídla apod. a zahrnuje-li i další
služby včetně animací a celodenních programů pro děti. A to
i v případě, že rodiče dětí pro sebe volí „pouze“ polopenzi.
Dochází tak ke konsensu, protože se jejich ratolesti, co se týče her a
sportovních aktivit včetně zabezpečení pití a jídla, v době mezi
snídaní a večeří stávají součástí skupin sobě rovných. A zatímco
jsou děti pod dohledem zkušených animátorů a delegátů, jejich rodiče
mohou v pohodě absolvovat výlety nebo se věnovat programům, na něž
nemají v průběhu roku čas. Takovýto charakter all inclusive umožňuje
klientům vychutnávat to, proč se na dovolenou vydali. V případě našich
pobytových programů je to s hotely dohodnuto tak, že služby dětem do
12 let a v některých případech do 15 let all inclusive poskytují
bezplatně. Rodiče dětí hradí pouze dopravu (formou zvýhodněných
letenek). Ze strany hotelů je to zdařilý marketingový tah. Způsobuje
posilování jejich obliby a zvýšeně opakovanou navštěvovanost. Důsledkem
spokojenosti dětí je tak spokojenost zejména rodičů, a v konečném
důsledku i organizátora pobytových zájezdů – cestovní kanceláře.
Co mají společného televize Markíza, Hydrotour, Happyland?
Jsme dobrými partnery. To je to podstatné, na čem je postaven zdravý
cestovní ruch – seriózní vztahy na bázi důvěry. Pokud se mezi cestovní
kanceláře, hotelové společnosti a letecké dopravce – zkrátka
poskytovatele služeb cestovního ruchu – zařadí významný mediální
partner, získává spolupráce další rozměr. Určitě nás to posouvá
kupředu. Mediální kampaň (v našem případě slušnou neagresivní formou)
je ve spolupráci s takovýmto subjektem o hodně účinnější.
Nedlouho po sobě jsem se zúčastnil dvou slavnostních večerů.
První v bratislavském hotelu Holiday Inn pořádala cestovní kancelář
Hydrotour a druhý v Obecním domě v Praze cestovní kancelář Happyland
Bohemia. To, co měly oba společné, bylo vystoupení Heleny Vondráčkové
v roli zpěvačky a kmotry vašich katalogů a účast představitelů
stejných hotelových řetězců.
To pro to, co jsem vzpomenul před chvílí, když jsem konstatoval, jak je
výhodné, je-li cestovní ruch založen na dobrých vztazích. Podařilo se
nám navázat vynikající spolupráci s nejvýznamnějšími hotelovými
řetězci v zemích, kam vozíme klienty. V Řecku je to Aldemar, který je
spolu se společností Grecotel řazen k absolutní špičce. Je to značka, po
níž je velká poptávka. V Egyptě jsou to Sofitel, Marriott, Holiday Inn,
Sheraton. Crown Plaza, Hyatt apod. – značky známé a populární
celosvětově. Ve Španělsku společnost Insotel, jež má hotelové komplexy
na všech Baleárských ostrovech. Rovněž i ona je pojmem a zárukou kvality.
Čím kvalitnější partner, tím větší jistota pro cestovní kancelář,
že se jí z destinací a nakontrahovaných hotelů vrátí spokojení klienti.
Zmínil jste paní Helenu Vondráčkovou. Tato dáma je zářným příkladem,
jak se v tak náročné oblasti, jako je vrcholový showbyznys, dá trvale
prosazovat špičkovou kvalitou. Kdyby byl každý takovým profesionálem na
svém místě jako ona, naše země vzkvétají! Proto nás těší, že pokud
kdy s námi byla na dovolené (zpravidla i se svými známými a blízkými),
že byla spokojená. A to prý i v porovnání s jinými zahraničními
cestovními kancelářemi. Právě spojování se s osobnostmi, jako je paní
Helena Vondráčková, nebo médii, jako je televize Markíza, nás zavazuje
neslevovat z kvality a být jistotou nejen VIP klientům, ale všem, protože
pro nás je VIP klientem každý zákazník.
Slovensko se čím dál víc prosazuje u obyvatel Česka.
Z hlediska aktivního cestovního ruchu má Slovensko velkou budoucnost.
V posledních letech se udělala řada pozitivních věcí. Slovenská
republika v současném období učinila rozhodující kroky, aby incoming
definovala jako oblast svého výrazného zájmu. Nabídka turisticky
nejzajímavějších a nejatraktivnějších míst Slovenska je rovněž jednou
z cest, kterou se bude chtít Happyland Bohemia na českém trhu
profilovat.
Jak vnímáte outgonigový cestovní ruch u nás v Česku?
Outgoing je všude ve vyspělých ekonomikách předmětem silné konkurence a
český trh je (a to i v rámci evropských poměrů) silný a velmi
perspektivní. Letní dovolené u moře jsou v první desítce priorit
českých rodin. Česko je atraktivní i pro zahraniční subjekty ze západní
Evropy či zpoza oceánu, které sem vstupují či se chystají vstoupit. Na
český trh jsme přišli se stejnou filozofií, jakou razíme na Slovensku.
Poskytovat výhradně kvalitní služby (a aby mi bylo správně rozuměno,
dodávám: než poskytovat špatné, to raději žádné). Klient se zpravidla
dá oklamat pouze jednou, i když to v našich severních šířkách tak
docela neplatí. Vzdor tomu, že se lidé z dovolených vrací rozčarovaní,
v mnoha případech u nich příští rok zase rozhoduje cena zájezdu, a ne
to, co kupují, tedy kvalita. Kdo rozumí cestovnímu ruchu, ví, že prosadit
se kvalitou je běh na dlouhou trať. Na druhou stranu je vynikající
dlouhodobou investicí stát se pro daný trh synonymem kvality. A to je směr,
kterým se ubíráme i v Česku s cílem, aby tu značka Happyland Bohemia
byla vnímána jako záruka kvality.
www.happyland.cz
www.hydrotour.sk