Přípravy na IDE Praha 2006 ve finiši
23. 01. 2006
Za necelé dva měsíce se v Praze sejde špička amerických
cestovních kanceláří. Prezidenta české sekce ASTA , kterým je generální
ředitel a předseda představenstva akciové společnosti Teris Ing. Karel
Dach, CSc., jsem se zeptal, proč se o Mezinárodním destinačním expu mluví
jako o „olympiádě cestovního ruchu“.
Americká asociace ASTA se rozhodla, že kromě svých výročních
celosvětových kongresů zavede novinku. Po vzoru olympiád se rozhodla
zaměřit ji na různá místa ve světě. Nazvala ji International Destination
Expo (IDE), aby pomohla svým cestovním kancelářím a dalším subjektům
poznat jiné turistické destinace schopné nabídnout kvalitní služby.
Českou republiku a Kongresové centrum Praha si vybrali už před dvěma a půl
rokem. Stali jsme se pro ně pivotem – branou do této části Evropy.
Vyhráli jsme v konkurenci s jinými atraktivními destinacemi, jako jsou
Korea, Turecko, Maroko či Maďarsko. Hovořit o olympiádě je pochopitelně
trochu nadsázka. IDE se bude konat každoročně. Ale svým celosvětovým
rozměrem má s olympiádou hodně společného. Myslíme si, že ve světě
už dnes středoevropský region znají. Že vědí o České republice a
o Praze. Málo se však ví o dalších regionech českých zemí, a
američtí touroperátoři je chtějí poznat. Chtějí vědět, co zařadit do
nabídky zájezdů amerických turistů. Vždyť Evropu jich v roce
2005 navštívilo přes 8,5 milionů a jejich návštěvy střední a
východní Evropy každoročně rostou. Za posledních deset let se zvýšily
o sedmdesát procent. I když na kongres IDE přijedou převážně
reprezentanti cestovního ruchu z USA a Kanady, velký zájem jsme
zaregistrovali i v Evropě. Když jsem loni hovořil s představiteli
dvaačtyřiceti sekcí ASTA, všichni potvrdili, že do Prahy přijedou. Nápor
na organizátory už začal. Mezi přihlášenými jsou i nejvýznamnější
evropské vládní i nevládní turistické organizace z Německa, Slovenska,
Maďarska, Bulharska, Chorvatska, Polska, Turecka atd.
Přípravy na Mezinárodní destinační expo ASTA v Praze
vrcholí…
Přípravy přímo řídí Česká centrála cestovního ruchu – CzechTourism
prostřednictvím Řídicího výboru, jehož členy jmenoval ministr pro
místní rozvoj. Přípravy nabraly na intenzitě v závěru roku
2005. V listopadu se Česká republika za účasti ministra Martínka a
několika krajských hejtmanů velmi úspěšně prezentovala na 75. Světovém
kongresu ASTA v Montrealu. V současné době na přípravách pracuje pět
specializovaných pracovních skupin, které koordinují přípravy pražského
setkání. Víme, že Praha se zapsala do povědomí jako schopný organizátor
celosvětových akcí typu zasedání NATO, Mezinárodního měnového fondu,
celosvětových odborných kongresů a konferencí. IDE chceme dát stejně
vysokou kvalitu a péči.
Jak Česko představí své turistické atraktivity?
Kromě Prahy a nejznámějších turistických cílů, bude Česká republika
představena jako centrum turistického dění ve střední a východní
Evropě. Vycházíme z toho, že běžný americký turista chce poznat nejen
Prahu, ale i další místa ve střední Evropě. Vždyť celý region má
v jeho očích jen malou rozlohu, kterou by rád při své návštěvě Evropy
poznal během pár dní. Už v Montrealu byl velmi pozitivně přijat koncept
představení České republiky jako atraktivní křižovatky – místa, kam
se sbíhají trasy z Mnichova, Drážďan a odkud lze pokračovat do Vídně,
Bratislavy, Budapešti či Krakova. Regiony České republiky se budou
prezentovat také v expozicích uvnitř pražského Kongresového centra.
Účastníci IDE budou moci navštívit expozice krajů v bloku českých
neziskových organizací, které se budou prezentovat pod patronací a za
podpory Ministerstva pro místní rozvoj a CzechTourism. Regionální
problematiku významně obsahuje také program plánovaných sedmnácti tras
výjezdů před a po kongresu, který účastníkům nabízí ASTA. Jejich
vedení ještě může zaznamenat změny. Zahrnují okruhy po hlavních
památkách Čech, po jihočeských či středočeských památkách, dávají
možnost poznat lázeňskou tradici v západních Čechách, cestovat po
stopách géniů české hudby včetně současné hudební folklorní tradice
v Brně. Další trasy cest vedou do Drážďan, Bratislavy, Budapešti,
Vídně, ale i Krakova, Varšavy, Sofie či Lublaně.
Neoslabí zařazení famtripů do Polska, Maďarska či Bulharska
vyznění IDE ve prospěch Prahy a České republiky?
Tomu se neubráníme. Američané vidí střední a východní Evropu jinak.
Když byl kongres ASTA ve francouzském Strassbourghu, část pozornosti
přitáhly také regiony v západní části Německa či Itálii. Hlavní
jednání IDE se však uskuteční v Praze. V Kongresovém centru Praha bude
nejvíce příležitostí, jak účastníky informovat a upoutat zájem.
Co tedy lze účastníkům nabídnout?
ASTA má tuto část velmi dobře zmapovánu. Ze zkušeností z kongresů,
které již organizovala pětasedmdesátkrát, si udělala přehled, co na
účastníky platí a co je zajímá. Cestovní kanceláře sdružené v ASTA
představují ohromnou kupní sílu. Za minimální investici lze oslovit celý
trh amerických touroperátorů. Nabízíme možnost vystavovat v předsálí
kongresu, kde je prostor pro více než čtyři sta vystavovatelů. Kromě toho
si lze objednat vkládání materiálů do tašek, inzerci v programu pro
účastníky, v seznamu vystavovatelů, prezentaci na reklamních bannerech, na
účastnických visačkách. Oslovit účastníky lze při produktových
seminářích, gastronomických akcích, na obědech a večeřích.
Marketingové příležitosti včetně jejich kombinací v sponzorských
balíčcích nabízí ASTA na svých internetových stránkách. Kromě toho
organizátoři připravují další doprovodné akce, jako jsou gastronomická
procházka regiony Čech a Moravy či společný stánek neziskových
organizací v rámci expozice v Kongresovém centru Praha.
Mohou se zájemci o prezentaci ještě registrovat?
Samozřejmě. Ale už moc času nezbývá. Zájem o IDE je velký. Je to první
akce nové tradice, která má vázat pozornost amerických, kanadských a
dalších velkých operátorů. Má jim umožnit blíže poznat pro Ameriku
méně známé turistické destinace. Proto se v Praze bude prezentovat
i Korea jako organizátor příští IDE, proto se sem hlásí
i středoasijské či keňské firmy. Snažíme se našim potenciálním
zájemcům vyjít vstříc a své zprostředkovatelské služby nabízí jak
CzechTourism, tak i má firma Teris, která organizuje
výstavářskou část.
Kdo se může zúčastnit?
Všichni, kdo mají co nabídnout. Mezi zájemci registrujeme cestovní
kanceláře, organizátory kongresů a konferencí, hotely a restaurace,
regionální centrály cestovního ruchu, telekomunikační firmy, dopravce,
organizátory studentských výměn, rezervační společnosti, organizátory
turistických atraktivit, letecké společnosti, kulturní instituce (zájem
projevila například Národní galerie), organizátory festivalů a vydavatele
hudby, výrobce suvenýrů či výrobků, které turisté rádi nakupují.
ASTA Praha se tedy připravuje na vrcholnou událost…
Nejen ASTA a jejích jedenačtyřicet členů české sekce. IDE je od počátku
výrazně podporováno Ministerstvem pro místní rozvoj ČR, nejvyššími
státními představiteli, ale i Českou centrálou cestovního ruchu,
Čedokem, ČSA, hlavním městem Prahou, Pražskou asociací kongresové
turistiky i Národní federací hotelů a restaurací ČR. S velkými
očekáváními se všichni těšíme na onu tisícovku představitelů
vlivných cestovních kanceláří.