Připravujeme nové akreditace a rozvíjíme stávající studijní programy
04. 03. 2018
S rektorem Univerzity Jana Amose Komenského Praha (UJAK) doc.
PhDr. Lubošem Chaloupkou, CSc., jsme si v únoru 2017 povídali o tom, jací
jsou dnešní studenti a jaké požadavky na kvalitu studia kladou. Loňský rok
byl pro české vysoké školství zásadní, proto je nasnadě se zeptat, co
znamenal pro UJAK a jaké jsou další plány této nejstarší české
soukromé univerzity.
Pane rektore, rok 2017 byl ve znamení značného vývoje nejen v oblasti
vysokého školství. Co bylo v tomto období klíčové pro vás a Univerzitu
Jana Amose Komenského Praha?
Bezesporu upevnění korektních vztahů s Ministerstvem školství, mládeže
a tělovýchovy (MŠMT). Podařilo se nám úspěšně navázat na předešlou
spolupráci. Současně jsme reagovali především na požadavky Národního
akreditačního úřadu, který se již etabloval. Univerzita Jana Amose
Komenského Praha nyní podává žádosti o nové akreditace, které se
v průběhu loňského roku připravovaly. Takže práce v právě uplynulém
roce bylo opravdu dost.
O které akreditace půjde?
Žádáme o úplně nové akreditace, například v oblasti mezinárodních
vztahů a diplomacie, resocializační pedagogiky a pochopitelně u nás mohou
zájemci o vysokoškolské studium začít studovat obory, které už byly
akreditovány dříve.
Proč jste se rozhodli podávat žádosti o akreditace právě
v těchto nových oblastech?
Na Univerzitě Jana Amose Komenského Praha působí do roku 2015 Institut
globálních studií (IGS), který sdružuje odborníky zabývající se
mezinárodními vztahy, světovou ekonomikou, problematikou mezinárodní
bezpečnosti a dalšími tématy mezinárodní politiky. Za dobu jeho existence
členové IGS řešili a řeší několik výzkumných projektů, publikují
v renomovaných časopisech, vydali několik odborných knih, vystoupili na
řadě mezinárodních konferencí s přednáškami, zorganizovali kulaté
stoly k významným tématům za účasti zahraničních odborníků
i velvyslanců a dalších diplomatických pracovníků akreditovaných
v České republice. Chceme tedy využít potenciál těchto odborníků
k předávání jejich znalostí a dovedností studentům. Studijní program
Mezinárodní vztahy a diplomacie je zaměřen na přípravu pracovníků pro
oblast veřejné správy na úrovni centrální i regionální, ale také pro
činnost v mezinárodních organizacích a v soukromých organizacích
s mezinárodním přesahem.
Další studijní program, Resocializační a penitenciární pedagogika, je
jedním z prvních tzv. profesně orientovaných studijních programů, které
UJAK předložil Národnímu akreditačnímu úřadu k akreditaci. Jeho vznik
je přímou reakcí na požadavek praxe, která vyžaduje specialisty
s bakalářským vzděláním na základní a střední řídicí a odborné
funkce v rámci resortů spravedlnosti, vnitra, práce a sociálních věcí a
dalších státních institucí. Absolventi se však uplatní i v nestátním
sektoru v rámci organizací podílejících se na resocializaci různých
skupin obyvatel. Studium je charakteristické širším pojetím speciální a
sociální pedagogiky a klade důraz na jejich aplikaci v kontextu dalších
disciplín. Studijní program byl koncipován především ve spolupráci
s Vězeňskou službou ČR, na jejíchž pracovištích budou studenti
vykonávat i část odborné praxe.
Předpokládám, že se univerzita zabývá i rozvojem
stávajících studijních programů.
Je tomu tak. Například ve studijním programu Hospodářská politika a
správa spojili svoje síly kolegové z Katedry ekonomických studií a Katedry
manažerských studií. Studijní program je v prvním ročníku koncipován
jako obecné ekonomicko-manažerské studium, s tím, že od druhého ročníku
si studenti mohou zvolit specializaci Evropská hospodářskosprávní studia
či Manažerská studia – řízení lidských zdrojů. Jde tedy
o specializace, jejichž absolventi nemají problém s uplatněním jak
v podnikatelské sféře, tak ve veřejném sektoru. V rámci inovace studia
došlo k výraznému posílení složky řízené odborné praxe a k inovaci
obsahu studia jako takového, aby reflektovalo současné trendy v ekonomice a
managementu a absolventy co nejlépe připravilo na působení v dynamicky se
měnícím světě práce a podnikání.
Zatím poslední dokončenou žádostí o akreditaci je studijní program
Soukromoprávní studia, ve kterém se snažíme zužitkovat odbornou erudici a
potenciál členů katedry práva. Ti se profesně věnují praktické aplikaci
nového občanského zákoníku a vedle výuky občanského a obchodního práva
realizují v dané oblasti projekty aplikovaného výzkumu a poradenství pro
obchodní korporace i veřejné instituce. Studijní program Soukromoprávní
studia je zaměřen na přípravu budoucích pracovníků advokátních
kanceláří, notářských a exekutorských úřadů, specialistů útvarů
corporate government ve velkých obchodních korporacích apod.
V loňském roce jste také získali Čestné uznání v soutěži
o Cenu Inovace roku 2017 za program MBA.
Program Master of Business Administration se specializací na lidské zdroje
běží na Univerzitě Jana Amose Komenského Praha již řadu let a je
akreditován mezinárodně uznávanou německou agenturou Foundation for
International Business Administration Accreditation (FIBAA). Kromě prestižní
akreditace touto agenturou, členkou European Association for Quality Assurance
in Higher Education, nás potěšilo i uznání tohoto našeho vzdělávacího
produktu ze strany Asociace inovativního podnikání ČR. Vzhledem k tomu, že
asociace je již čtvrtstoletí uznávanou autoritou v oblasti podpory
aplikovaného výzkumu a inovací, je udělené Čestné uznání v soutěži
o inovaci roku 2017 za zavedení a realizaci inovovaného studia MBA jednak
dalším oceněním práce Univerzity Jana Amose Komenského Praha a jejích
pracovníků, kteří se na tomto programu podílejí, ale také zdůrazněním
toho, že inovace nejsou jen vylepšená auta či nové mobilní telefony,
nýbrž že jakékoli inovace ve výrobě i službách začínají vždy
kvalitním vzděláním.
Kladete také důraz na celoživotní vzdělávání. V čem
tkví, podle vás, jeho důležitost?
Celoživotní vzdělávání je nedílnou složkou činnosti Univerzity Jana
Amose Komenského Praha od jejího vzniku. Kurzy celoživotního vzdělávání,
které pořádáme, jsou určeny těm, kdo potřebují získat, rozšířit nebo
prohloubit svoje znalosti a dovednosti zpravidla v krátkodobých kurzech nebo
ve specifických oblastech, pro které není vhodné koncipovat studium podle
vysokoškolského zákona. Specifickou složku celoživotního vzdělávání
pak tvoří kurzy, které naplňují funkce dalšího vzdělávání
pedagogických pracovníků, jejichž absolvováním učitelé, vychovatelé a
další pedagogičtí pracovníci naplňují požadavek školského zákona a
zákona o pedagogických pracovnících na svoje další vzdělávání. Jsme
rádi, že MŠMT počátkem letošního roku prodloužilo Univerzitě Jana Amose
Komenského Praha akreditaci coby instituce mající právo organizovat kurzy
dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků a udělilo nám akreditaci
na nové kurzy Studium v oblasti pedagogických věd pro učitele odborných
předmětů, praktického vyučování a odborného výcviku a Studium pro
asistenty pedagoga.
Univerzita Jana Amose Komenského Praha má řadu známých
absolventů. Na koho z nich nejraději vzpomínáte?
Těch absolventů je opravdu celá řada. Nejvíc asi vzpomínám na Jiřího
Mádla a Ivu Kubelkovou, kteří jsou mediálně známí. Ale mě zaujali
především tím, že jako studenti byli velice kreativní, chytří,
pracovití, a jsem přesvědčen, že jim studium na vysoké škole opravdu
hodně dalo.
Na Univerzitě Jana Amose Komenského Praha také vyučuje řada
věhlasných osobností. Koho byste zmínil?
Je těžké někoho konkrétně jmenovat, protože těch osobností je
skutečně hodně a já bych na někoho nerad zapomněl. Ale za všechny bych
zmínil například profesora Jiřího Svobodu, který je známý režisér, ale
přitom skromný, společenský a zkrátka příjemný člověk.
Co je podle vás největším nebezpečím pro současné
školství?
To, co se stává po téměř každých volbách. Nastoupí nový ministr a
zavede nové reformy. A protože už i já se pokládám za pamětníka, tak
se obávám toho, aby nový ministr školství neudělal stejnou chybu jako
někteří jeho předchůdci. Tedy že bude chtít opět vzdělávací systém
reformovat, že se opět bude připravovat reforma vysokého školství. Já si
myslím, že je velice důležité, aby byl klid na práci, aby se věci usadily
a fungovaly, jak mají.
S rektorem Lubošem Chaloupkou hovořil Jan Červenka.