Přímé lety do Jekatěrinburgu
31. 08. 2011
Julie Jaroslavskaja a Josef Machek
V současné době do Jekatěrinburgu provozujeme tři přímé linky z Česka. Dvě z Prahy – ve čtvrtek a v neděli, a zcela nové spojení – novinku této sezony – jednou týdně z Karlových Varů. Kromě těchto spojení, která jsou realizována naší leteckou společností Ural Airlines, máme codeshareovou dohodu s Českými aeroliniemi, a tedy možnost přepravovat naše klienty v rámci společných letů s ČSA. To znamená, že do Jakatěrinburgu je téměř každodenní letecké spojení. Protože linka Praha – Jekatěrinburg nebo Karlovy Vary – Jekatěrinburg je na evropské poměry poněkud delší, klademe v Ural Airlines velký důraz na kvalitní palubní catering, který dalece převyšuje minimalistický vnitroevropský standard.
S ředitelkou zastoupení Ural Airlines pro Evropu se sídlem
v Praze paní Julií Jaroslavskou a obchodním ředitelem tohoto zastoupení
panem Josefem Machkem se potkáváme 6. června 2011.
Ruská federace je pro naši exportně orientovanou ekonomiku vysoce
perspektivním obchodním partnerem. Je obrovským trhem, na němž má Česko
do jisté míry jakoby privilegované postavení. Zhruba před rokem jsem se
v Jekatěrinburgu s oficiální státní delegací zúčastnil slavnostního
otevření zastoupení agentury CzechTourism (viz www.e-vsudybyl.cz, článek: „Slavnostní
otevření zastoupení CzechTourism v Jekatěrinburgu“). Letěli jsme tam
přímo z Prahy vládním business jetem. Nicméně mezi Jekatěrinburgem a
Prahou, a letos už i mezi Jekatěrinburgem a Karlovými Vary létají na
pravidelných linkách velké dopravní stroje. Spolu s naším národním
dopravcem tyto lety zabezpečují Ural Airlines. A protože mezinárodní
letiště v Jekatěrinburgu patří mezi tři nevýznamnější ruské huby,
lze přes Jekatěrinburg s Ural Airlines pokračovat do řady dalších
i mimoruských destinací.
Paní ředitelko, služeb Ural Airlines využívají miliony ruských
i zahraničních pasažérů.
Ural Airlines disponují rostoucí flotilou moderních západoevropských
letadel a elitním vysoce kvalifikovaným personálem. Na trh letecké dopravy
jsme vstoupili v prosinci 1993. Od té doby v čele Ural Airlines stojí
generální ředitel, pilot první třídy, pan Sergej Skuratov. V současné
době Ural Airlines zaměstnávají více než šestnáct set lidí. Co do
počtu přepravených pasažérů a objemu carga patříme mezi deset
nejúspěšnějších leteckých společností Ruska. V roce 2010 jsme
přepravili téměř 1,8 milionu cestujících. Od roku 2006 do flotily Ural
Airlines přibylo patnáct moderních letadel Airbus A320 a A321. O další
tři Airbusy (dva A321 a jeden A320) se pak naše flotila rozšířila v první
polovině roku 2011. V roce 2012 do ní začne Ural Airlines zařazovat
letouny A330 tak, aby do roku 2015 naše letecká společnost disponovala více
než třiceti Airbusy. Jedním z důvodů její obliby je vysoký standard jak
v ekonomické třídě, tak v obchodní. Ural Airlines se totiž od samého
prvopočátku rozhodly konkurovat ani ne tak cenami, jako hlavně důrazem na
bezpečnost a vysokou kvalitou. V kontextu globální integrace a navazování
partnerských vztahů mezi leteckými společnostmi má Ural Airlines kolem
padesáti codeshareových dohod s významnými ruskými a zahraničními
dopravci, např. i s ČSA, Emirates, Swiss International Air Lines, Air
France, Malevem aj. V současné době létáme do více než sto dvaceti
destinací. V roce 2009 jsme zahájili pravidelné vnitrostátní lety:
Novosibirsk – Moskva, Novokuzněck – Moskva, Irkutsk – Moskva,
Samara – Moskva, Moskva – Soči. Rovněž linky do destinací ve
Společenství nezávislých států: Irkutsk – Dušanbe, Perm – Dušanbe,
Petrohrad – Ganja, Krasnodar – Taškent, Jekatěrinburg – Namangan,
Moskva – Baku, Barnaul – Dušanbe, Samara – Dušanbe, Krasnojarsk –
Khujand. Spoje z Jekatěrinburgu do Moskvy máme jak na letiště Šeremetěvo,
tak i na Domodědovo. Strategický význam pro budování vztahů mezi
Sverdlovskou oblastí a Čínou a posilování vzájemných obchodních vazeb
má naše linka Jekatěrinburg – Peking – Jekatěrinburg. Od října
2009 provozujeme pravidelné lety ze Samary do Dubaje a na lince
Jekatěrinburg – Dubaj jsme přidali třetí frekvenci. Spojení
Jekatěrinburgu směrem na západ mj. zajišťujeme linkami do Istanbulu, Tel
Avivu, Sofie, Paříže, Prahy, Helsinek, Mnichova, Salcburku, Říma,
Barcelony ad.
Už jsem konstatoval, že Ruská federace je pro Česko nesmírně
zajímavým obchodním partnerem. Jak moc je pro vaše ruské pasažéry
zajímavá Česká republika?
Jste pro nás velice atraktivní turistickou destinací. Samozřejmě, že se
rozvíjejí i obchodní kontakty a spolu s tím roste i četnost služebních
cest. Letiště Praha je pro Ural Airlines i zajímavým tranzitním bodem,
odkud naši pasažéři pokračují do řady destinací v západní Evropě.
Ač se to může jevit prapodivné, mnoho ruských cestovatelů upřednostňuje
tranzit přes Prahu před tranzitem přes Moskvu. Z hlediska časové úspory
i nákladů to totiž bývá pro řadu z nich výhodnější. Takže i díky
tomu, po určitém poklesu poptávky po letecké přepravě v minulých letech,
v současné době dochází k růstu poptávky po tomto typu spojení.
Co vaše věrnostní programy?
Wings Bonus Program je zaměřen na širokou cestovatelskou veřejnost.
Corporate Client je určen firmám. Kompletní zajištění služeb
turistických a pracovních cest v Rusku a v zahraničních destinacích pak
nabízí Wings Travel Club a Europort. Při každém pravidelném letu s Ural
Airlines účastník těchto věrnostních programů na svůj osobní účet
získává bonus ve výši deseti procent z ceny letenky, vyjma procent
z palivového příplatku. Bonusy mohou cestující využít i na upgrade
letenek. Po celou dobu existence věrnostních programů roste počet jejich
účastníků. V roce 2010 se oproti roku 2009 víc než zdvojnásobil.
Česká republika má vysoce kvalitní síť agenturních prodejců letenek a
spousty šikovných letenkářů, a i díky jejich práci je o lety s Ural
Airlines v České republice rostoucí zájem. Nejen ale do destinací na
území Ruské federace. Takže i díky tomu jsou spoje Ural Airlines poměrně
dobře obsazeny, byť se, už vzhledem k nepoměrně větší velikosti
ruského trhu, nejvíc prodejů realizuje přímo v Ruské federaci. Nicméně
naše prodeje na českém a dalších zahraničních trzích rostou.
Krajina, historie a příroda za Uralem přitahuje i ty, kteří
do Jekatěrinburgu, a z něj dál, cestují nejen za byznysem či pracovním
programem.
Samotný Jekatěrinburg, čtvrté největší město Ruské federace, je
moderní správní metropolí. Kdysi na jeho místě stávala osada Šartaš.
V roce 1723 tu Vasilij Tatiščev a Villim de Gennin založili hutě a novou
osadu na počest ženy tehdejšího cara Petra Velikého, pozdější carevny
Kateřiny I., pojmenovali po svaté Kateřině. Tento název byl užíván až
do roku 1924. Během ruské revoluce zde byl internován sesazený car
Mikuláš II. s rodinou a 17. července 1918 tu pak byli z rozkazu rudého
komisaře Sverdlova postříleni, údajně proto, aby se jich nezmocnily
blížící se československé legie. Jekatěrinburg je nejen městem
těžkého průmyslu, ale i univerzit. Po Moskvě, Petrohradu a Novosibirsku je
čtvrtým nejvýznamnějším centrem ruského školství. Má osm univerzit.
Nádhernou přírodu za Uralem mám moc ráda. Nejen proto, že jsem se v tomto
kraji narodila a řadu let žila. Je tam spousta jezer a úžasných řek. Pro
mě jednou z nejkrásnějších je řeka Časovaja v Chitinské oblasti,
která kdysi byla hlavní dopravní spojnicí směrem do Evropy. Samozřejmě
nesmím zapomenout na Bajkal. Cestu z Jekatěrinburgu je možné si
prodloužit, a to i po Transsibiřské magistrále, až do Mongolska či na
Altaj. To všechno jsou čarokrásná místa. Ostatně, na září uvažujeme
o uspořádání famtripu právě na Bajkal.