Příliš pokojů nabízených za příliš malou cenu
31. 12. 2012
Viceprezidenta Svazu obchodu a cestovního ruchu Ing. Pavla Hlinky
jsem se několik dní před výroční konferencí Asociace hotelů a
restaurací ČR zeptal, jaký problém trápí nejvíc české
hotelnictví.
Příliš pokojů nabízených za příliš malou cenu. Hotely a penziony
zlevňují a zákazníky, kterými si obsazují pokoje, jim „vyrábějí“
portály jako Slevomat. Většina těch hostů by ale bez levně pořízeného
voucheru do hotelu ani náhodou nešla! Ani by o tom neuvažovali. Tato
„marketingová finta“ tak má pro podniky HoReCa ztrátový výsledek.
Mně se ale zdá samozřejmé snížit ceny, než abych měl
prázdný hotel. Není nic víc deprimujícího než pracovat v prázdném
hotelu, a to nemluvím o stálých nákladech, které je třeba hradit, ať je
hotel prázdný, nebo obsazený.
Problém je v tom, že ceny klesly tak nízko, že nepokrývají výdaje,
které hotelu s pobytem slevomatových hostů vznikají. Není divu, že takto
nastavené podmínky „prodeje“ v Německu, v Rakousku ani jinde ve světě
nenajdete.
Proč ne?
Protože cestovní ruch tam má podporu velké části veřejnosti i jejich
vlád a podstatně větší váhu na něj kladou rovněž jednotlivé regiony.
Právě cestovní ruch jim totiž v mnoha případech zajišťuje snižování
nezaměstnanosti a prosperitu dalších podnikatelů v regionu. Starají se
proto, aby tam něco takového nemohlo nastat. Tady je to jinak. Ostatně,
stačí se podívat na výši DPH z ubytovacích služeb: v Německu je to
7 %, v Rakousku 10 % – a u nás 20 %.
Ptal se Howard Rokofsky.