Přežije cestovní ruch kompetenční lobotomii?
04. 11. 2019
O rozhovor jsem požádal úspěšného podnikatele, držitele
státního vyznamenání Za zásluhy I. stupně v oblasti hospodářské,
předsedu Fóra cestovního ruchu České republiky Viliama Siveka.
Pane předsedo, jak se vyvinula situace od našeho minulého rozhovoru a
jaké kroky od té doby Fórum cestovního ruchu České republiky
podniklo?
Pane redaktore, i přestože mezi tím měla česká vláda dovolenou, tak
se u nás pracovalo na plné obrátky. Rozumíme myšlence pana premiéra
Babiše sloučit kvůli úsporám nákladů hospodářsky cílená zahraniční
zastoupení státních agentur CzechTourism, CzechTrade a CzechInvest pod jednu
střechu. Opakovaně však upozorňujeme na to, že nelze odtrhnout domácí
cestovní ruch od incomingu. Dojde-li ke sloučení, zákonitě dojde i ke
kompetenční dvojkolejnosti odpovědnosti za odvětví cestovního ruchu,
které zaměstnává na 240 tisíc lidí. Řídit ale mohu pouze to, co mám
v gesci, a není proto možné, aby zahraniční zastoupení státní agentury
CzechTourism spravovalo Ministerstvo průmyslu a obchodu a zbylou část té
samé agentury CzechTourism Ministerstvo pro místní rozvoj. Je nanejvýš
potřebné si uvědomit, na základě jakých „not“ zahraniční zastoupení
agentury CzechTourism fungují tak, aby ta obrovská „kapela“ cestovního
ruchu nehrála falešně.
Dále je třeba si uvědomit, z čeho vychází činnost odborně nazývaná
destinační management, od čeho se odráží a kde vznikají marketingové
plány. Že se na nich zásadním způsobem podílejí kraje, regiony a místa
České republiky. A hlavně kdo marketingové a vůbec rozvojové plány
aktivního cestovního ruchu – domácího a incomingu – zpracovává do
mezioborových produktů. Tedy kdo by měl úkolovat pracovníky zahraničních
zastoupení agentury CzechToursim, kontrolovat a vyhodnocovat jejich práci.
Nechceme, aby v blízké budoucnosti turisté jezdili pouze do Prahy, Českého
Krumlova či Kutné Hory. Zhodnocovat obrovský potenciál cestovního ruchu
regionů Čech, Moravy a Slezska, tedy tržit peníze od hostů, turistů a
návštěvníků za služby a výrobky, je třeba po celém zemí České
republiky! Výkonnost turismu, respektive mikroekonomika míst a regionů
potřebuje posilovat zejména v méně navštěvovaných, vylidňujících se
restrukturalizací postižených částech České republiky, kde je třeba
zhodnocovat investice, které tam stát, krajské a místní samosprávy a
podnikatelé do rozvoje domácího cestovního ruchu a incomingu vložili.
Co bylo obsahem dopisu, který jste té souvislosti poslali premiéru
Andreji Babišovi?
V dopise, který jsme připravili společně se Svazem obchodu a cestovního
ruchu České republiky, upozorňujeme předsedu vlády na nebezpečí, která
mohou české národní hospodářství připravit o miliardy korun
zahraničního inkasa. Díky vytvoření kompetenční dvojkolejnosti,
v podstatě bariéry mezi těmi, kdo tvoří produkt, a těmi, kdo ho mají
prosazovat na zahraničních odbytištích, kdy „levá ruka nebude vědět, co
dělá pravá“, bude obrovská kupní síla zahraničních
spotřebitelů-turistů raději místo do Česka jezdit své peníze utrácet
do jiných zemí. Text dopisu vám samozřejmě neprozradím. Nejsme politici,
abychom „prali špinavé prádlo“ přes média.
V našem minulém rozhovoru jste zmínil důležitost analýzy při
takto strategicky závažném rozhodnutí. Byla vypracovaná?
Na tuto otázku nedokážu odpovědět. Analýza úspor vzniklých navrhovaným
sloučením je, předpokládám, vytvořena. Nevěřím však, že existuje
materiál, jak bude odvětví cestovního ruchu řízeno. Stále postrádáme
zákon o cestovním ruchu nebo jinou legislativní normu, která zajistí
jednotné řízení a financování jeho rozvoje. Co se týká slučování,
stále si kladu otázku, zda by nebylo výhodnější využít synergie, kterou
mají zahraniční zastoupení agentury CzechTourism a zahraniční centra
Ministerstva zahraničních věcí.
Jaké dopady by mohla mít tato kompetenční „lobotomie“ na
výkonnost cestovního ruchu?
Značné. Tříštění kompetencí – rozdělení odpovědnosti za
hospodářské odvětví cestovního ruchu mezi dvě ministerstva – proto
řešíme společně se členy Fóra cestovního ruchu České republiky.
Rozhodnutí o nás bez nás, bez odborných analýz, bez zpětné vazby na ty,
kdo vytvářejí hodnoty – na podnikatele, kraje, regiony a pracovníky
v cestovním ruchu –, bude mít fatální důsledky, které negativně
ovlivní mj. i platební bilanci státu. V současném globálním světě,
v tvrdé konkurenci svými státy prosazovaných cizích turistických
destinací povede ke snížení konkurenceschopnosti České republiky.
Univerzální tržní platforma, kterou cestovní ruch vytváří,
přivádí do státního rozpočtu České republiky víc peněz než některá
z jiných odvětví řízených vlastním ministerstvem, a to navzdory tomu,
že podpora domácího cestovního ruchu a incomingu je dlouhodobě
podfinancovaná.
Význam odvětví cestovního ruchu pro české národní hospodářství
ilustrují konkrétní data, která uvádějí, že tvoří 2,9 %
hrubého domácího produktu (149 miliard korun). Tedy víc než
zemědělství, lesnictví a rybářství. V cestovním ruchu působí přes
70 tisíc firem, a to zejména v oblasti malého a středního podnikání.
Výkonnost aktivního cestovního ruchu vnášejícího peníze do systému
(poptávka a kupní síla turistů – nezřídka zahraničních příchozích
spotřebitelů – na našem vnitřním trhu) podporuje mj. i zemědělství a
malovýrobu. Podílí se na financování veřejného sektoru, na udržení a
tvorbě pracovních a podnikatelských příležitostí, na zlepšení
obslužnosti venkova a eliminuje jeho vylidňování. To jsou důvody, které
nás vedou k tomu, že požadujeme jednotné řízení odvětví cestovního
ruchu, a to s vlastní sekcí a s odpovědným náměstkem tak, aby bylo
možno v partnerské spolupráci spojit síly státu, samospráv a podnikatelů
při rozvoji domácího cestovního ruchu a incomingu jako klíčové
součásti české ekonomiky.
Jako uznávanou kapacitu cestovního ruchu bych vás rád na závěr
rád poprosil o pár slov k lidem pracujících v odvětví.
Rozhodně se nepovažuji za kapacitu. Jsem podnikatel, který 30 let podniká
v hotelnictví a incomingu v rodinné firmě. Zákonitě tedy
trochu cestovnímu ruchu rozumím. Vím, jak je nákladné suplovat státní
propagaci. Jak je těžké držet kvalitu služeb a vypořádat se se stále se
měnícími zákony a přežít někdy až šikanující výstupy kontrol,
kterých je nezřídka přes deset za rok. Své vám mohou povědět
zejména ti, kdo podnikají v gastronomii, hotelnictví či lázeňství.
Znám mnohá úskalí cestovního ruchu a vím, jak je výkonnost této
univerzální tržní platformy citlivá na mezinárodní situaci. Jak reaguje
nejen na živelní katastrofy, ale i na sebemenší podněty…
Víte pane redaktore, podnikatelé jsou odkázáni na svou živnost celá
desetiletí. Ta mnohdy přechází z generaci na generaci. Politici to
mívají obvykle na 4 roky. Chtěl bych tedy vzkázat podnikatelům
i zaměstnancům v cestovním ruchu, aby vydrželi, aby svou nespokojenost
dávali zřetelně najevo a aby se daleko víc angažovali. Zejména ve volbách
do místního zastupitelstva v místě svého podnikání – budou-li tam
aktivní, pak dokážou přinést lepší podmínky pro naše odvětví. Jen tak
je možno docílit pozitivních změn.
S Viliamem Sivekem hovořil Matouš Kainc.