Přeshraniční spolupráce v lázeňství
05. 06. 2004
Oč více nejasností, o to více „zasvěcených“ diskutérů
Nejdiskutovanějším tématem těchto dní je vstup naší republiky do
Evropské unie. Oč více nejasností, o to více je „zasvěcených“
diskutérů. Ať s názorem pozitivním či negativním. Mnozí očekávali,
že se otevřou stavidla a do všech oblastí začnou proudit peníze z Bruselu
(naštěstí jsme si sami postavili do cesty řadu překážek, aby nás
náhodou finanční vlna nesmetla). Ať již se jednalo o kompetenční spory
mezi ministerstvy a krajskými úřady nebo o pozdě zveřejněná (pokud
vůbec) kritéria, případně nejednotnost ve výkladu, k jakému účelu a
pro koho jsou dotační tituly určeny. Výsledkem je poměrně velká skepse,
zda vůbec normální podnikání a běžné provozování jakýchkoli
činností je hodno zřetele a podpory, když jsme nabádáni, abychom věci
nazývali jinými jmény, „abychom se vešli do dotačního šuplíčku“,
abychom trochu švejkovsky chytračili, a tak na nás zbyla nějaká ta
koruna – pardon euro.
Neexistence přechodných období
Bruselské peníze nejsou jediné téma. Hovoří se o například o našich
hygienických předpisech, které však jsou daleko přísnější než ve
většině zemí Evropské unie. O neexistenci přechodných období u tak
citlivých oblastí pro cestovní ruch, jako jsou ceny ubytovacích a
stravovacích služeb, když víme, že ne všechny ostatní země Evropské
unie tyto služby zařadily do základní sazby DPH. A tak bych mohla
pokračovat dalšími příklady naší nepřipravenosti. Mohlo by se zdát, že
výčet negativních dopadů převyšuje pozitivní vlivy, ale není tomu tak.
Nejdůležitějším momentem našeho připojení se k Evropské unii je to,
že jsme se přihlásili k demokratickým evropským státům. K myšlence
spolupráce a spolurozhodování o naší budoucnosti nejen v malém
teritoriálním měřítku, ale v celém evropském regionu. Že jsme ochotni a
schopni se podřídit zájmům většiny obyvatel Evropy a sami také přispět
svými zkušenostmi a znalostmi k rozvoji spolupráce v různých oblastech
lidského konání. Lázeňství a cestovní ruch jsou jistě jednou
z možností, jak tyto obecné proklamace převést do praktického života a
realizovat spolupráci i své příspěvky celoevropské komunitě.
Společná historie a současné podmínky
Lázeňství ve středoevropském regionu má dlouhou tradici opřenou
o kvalitní přírodní léčebné zdroje, mezi něž počítáme
i přírodní prostředí a čisté ovzduší. Je žádoucí navázat na
tradici, oživovat ji a obohacovat. Přizpůsobovat potřebám lidí. Tyto
potřeby a podmínky si jsou v různých evropských zemích velmi podobné.
Souvisí s podobným demografickým vývojem, s podobnými očekáváními, se
kterými je člověk ochoten vydat se na cestu. Demografický vývoj spěje ke
stárnutí populace. Zvyšuje se průměrný věk, pojem „mladí senioři“
je stále houfnější. Lidé si s přibývajícím věkem uvědomují velmi
intenzivně význam aktivního přístupu k vlastnímu zdraví. Tak se
dostáváme i k jednomu z nejdůležitějších motivů cestování –
aktivní regenerace a rekondice, zlepšení zdravotního stavu tělesného
i duševního. Zde je nejdů1ežitější cílová skupina lázeňských
hostů. Jak lázní v naší republice, tak v cizině. Přesto tento druh
regenerace hledají ve stále větší míře i lidé mladší, kteří pro to,
aby zvládli vysoké pracovní vytížení, hledají „zdravé cíle“ své
dovolené.
Cíle a spolupráce při jejich dosahování
Současné trendy v lázeňství se stále více přibližují nikoli ryze
wellness pobytům, u nichž již jejich název u celé řady odborníků
v lázeňství vyvolává alergickou reakci, ale ke koncepci Medical Spa. Tento
směr upřednostňuje vysokou kvalitu zdravotnických služeb, založených na
tradičních postupech splňujících nejpřísnější kritéria. Současně
však zahrnuje celou škálu oblastí péče o klienta, jimž v minulosti
nebyla věnována tak velká pozornost, o čemž bychom my, účastníci
zdravotní péče v nedaleké minulosti a koneckonců i současní
pojištěnci, mohli vypravovat bájné zkazky. Základem všeho je proškolený
odborný personál, který nejen bravurně zvládá léčebné postupy, ale umí
s klienty probrat jejich zdravotní stav, individuální potřeby, a skloubení
všech aspektů tak, aby konečný efekt byl nejen přínosem pro fyzický stav
klienta, ale i pro jeho stav duševní, jeho vlastní uvědomění si svých
možností a nutnosti aktivního přístupu k sobě samému.
Bezpečnost
Pro hosty všude na světě je dnes jedním z rozhodujících kritérií
výběru bezpečnost. Dnes již nejde jen o to, zda někomu neukradnou auto,
peněženku z kapsy nebo peníze ze zásuvky. Dnes jde o život. Všechna
zařízení by proto měla mít pečlivě propracovanou strategii v této věci
a klient musí vědět, jak je o něj postaráno. Počínaje hygienickými
předpisy v kuchyních, garantovanými léčebnými postupy a konče
bezstarostnou procházkou parkem. Nabídka perfektního ubytovacího a
stravovacího servisu je takovou samozřejmostí, že se o ní nebudu šířeji
zmiňovat. Snad jen to, že je třeba neustále přicházet s novými podněty,
sledovat potřeby hostů a podle toho jednat.
Formy spolupráce dnes a v budoucnosti – sdružení, spolky, obce,
kraje
Spolupráce se zahraničím v oblasti lázeňství probíhá ve zcela
konkrétních podobách, ale dostáváme se k bodu, kdy bude třeba si říci
jak dál. Na jaké úrovni se budeme setkávat a zda zůstane jen
u přátelských setkání, nebo zda půjdeme dál ve formách společné
činnosti. Problém zdokumentuji na příkladu volného sdružení lázeňských
míst a společností „Lázně v srdci Evropy“. Před dvanácti lety jsme
se sešli v kruhu zástupců lázeňských míst a společností ve
středoevropském lázeňském regionu západních Čech, severního Bavorska a
západního Saska, kde německou stranu zastupovali starostové a českou
představitelé největších lázeňských společností a u Karlových Varů
zástupci magistrátu s poměrně dobře definovaným pověřením. Byly
realizovány propagační prospekty, zpracováno logo sdružení, provedena
společná prezentace na veletrzích. Dokonce se s účastníky setkali
premiéři obou zemí a diskutovali o možnostech rozvoje tohoto lázeňského
regionu a vyslovili mu plnou podporu. A závěry? Na německé straně se
jednání účastní pořád starostové, kteří mají velmi silný mandát
svých městských rad, a na české zástupci největších firem – ovšem
dnes již s velmi slabým mandátem ke spolupráci, vzhledem k tomu, že se
jedná o ekonomické subjekty. Velmi málokdy zástupci měst, kde je jednak
slabá jazyková vybavenost, jednak se neustále mění delegáti, kteří se
zpočátku zcela zákonitě těžko orientují v problematice.
Co s tím a jak dál?
Tuto otázku jsme si položili na dvou jednáních sdružení a vyplynuly
z nich dvě možnosti. Je možno se nadále přátelsky čas od času sejít,
vyměnit si zkušenosti. Pochlubit se svými úspěchy a uklidnit se
informacemi, že problémy nejsou jen u nás, ale i jinde. Nebo je možné
využít obrovského potenciálu oblasti centra Evropy s jedinečnou
koncentrací přírodních zdrojů a krajinných, historických a dalších
zvláštností, s rozvojovým potenciálem dosud neobjevených části regionu,
k nastartování opravdové spolupráce a znásobení možností.
V nejbližších měsících budou o vyjádření k této otázce požádány
zastupitelské sbory jednotlivých míst, tak aby směr ukázali sami lidé
v regionu. Bude záležet na míře informovanosti a vůli ke spolupráci a
její formě. Na německé straně je velká obava z konkurence českých
lázní, hlavně v oblasti cen a mezd. Na české straně vidím největší
problém nikoli v oblasti financí, které jsou nedostatečné prakticky
všude, ale v tom, že nevíme, kam vlastně směřujeme a jak chceme svůj
region utvářet. Chybí zde koncepce rozvoje regionu, jednoznačné sdělení,
zda budeme regionem lázeňství a cestovního ruchu, nebo oblastí chemického
průmyslu, nebo oblastí se skládkami a zpracováním zemědělských
produktů, případně něčím úplně jiným. Absence této koncepce pak
dává volnost výstavbě provozů, které nikde jinde v zahraničí
nechtějí, pod vlajkou údajného zvýšení zaměstnanosti a investic
v regionu. Ptám se, za jakou cenu?!
Spa Heart of Europe – Kurherz Europas – Lázeňské srdce Evropy
Cílem je vytvoření chráněné značky pro středoevropský region zdraví,
zpracování koncepce rozvoje celého regionu s důrazem na aspekty zdravého
způsobu života, lázeňství, a tím i turistiky a cestovního ruchu celkem.
K tomu využít stávajících poznatků, jež jsou k dispozici na úrovni
Karlovarského, Plzeňského kraje i v oblastech Německa. Hlavní těžiště
činností v rozhodovací úrovni v České republice přenést na obce
s podporou podnikatelských subjektů a zejména obecních zastupitelstev.
Zároveň se opřít o administrativní kapacitu kraje, aby zde nebyla
vytvořena jakási dvojkolejnost s možností budoucí srážky. Vytvořit
specializované místo, které bude sledovat vývoj, koordinovat činnost,
nabízet možnosti, hledat cesty. Nikoli však jen samoúčelně. Musí pracovat
se znalostí trhu a jeho potřeb, proto, aby přinášelo užitek všem.
Vychovat nové odborníky. Zajistit jim zahraniční stáže a šance získat
zkušenosti.
Zpětná reakce
Lázeňství a cestovní ruch není možné vytvářet v kanceláři bez
zpětné reakce. Pak jsou to jen prázdná slova bez patřičného efektu.
Lidé, kteří měli tu odvahu, že začali podnikat v oblasti lázeňství a
cestovního ruchu, jistě potvrdí, jak nutná je profesionalita. Zde a v této
době, kdy se stáváme součástí Evropské unie, již není místo ani čas
na improvizace a metodu „pokus – omyl“. Budoucí vývoj bude určen
stupněm naší profesionality, schopnosti se přizpůsobit potřebám klientů,
dovedností v aktivizaci odborníků a jejich zainteresovanosti na výsledku.
Přeji nám všem, aby z nás byli plnohodnotní a sebevědomí Evropané
v bohatém a krásném regionu SRDCE EVROPY.
Ing. Hana Heyduková