„Nic nebude takové, jako před 11. zářím,“
Překoná marketing strach?
28. 10. 2001
ozývá se ze všech stran. A je to i znát ze všech stran, podívejme se v souvislostech cestovního ruchu: první knock out dostaly letecké společnosti, následují cestovní kanceláře, hotely i kongresová turistika. Odborníci, kolegové i konkurenti hlásí vskutku odstrašující čísla: tu pokles o 30 %, jinde jsou v meziročním srovnání na polovině a výhled si nikdo netroufá předpovědět. Jiný už raději všechna čísla tají a vymýšlí, jak zachránit situaci. „What is the future?“ ptá se dnes nad rozvahou obchodník i marketingový manažer a často si odpovídají „Now is the present time only“. Těžko k uvěření, ale je to autentická citace nejmenovaného mezinárodního manažera, mapujícího situaci na trhu v jednotlivých zemích Evropy, přestože svoji poznámku vyslovil s dávkou nadsázky.
Překoná marketing strach?
Marketing, a nejenom v cestovnímu ruchu, má nyní co do činění s novým
faktorem, a to je strach. Budou k něčemu tradiční podpůrné a záchranné
marketingové triky? Sníží se rapidně ceny letenek, zájezdů, hotelových
pokojů? Je nějaký produkt, který překoná strach atraktivitou? Zaručí se
pořadatel kongresu za bezpečnost jeho účastníků? A co ještě pojistí
pojišťovna? Zastavíme pád reklamou? A není právě teď reklama vlastně
„kontraproduktivní“? To se nyní honí hlavou marketingovým
pracovníkům po celém světě.
Poptávka po tuzemských pobytech
Jistě, například snížení cen je vždy jaksi první na řadě, ale věc to
nemůže vyřešit. Naopak se do kalkulací začínají promítat zvýšené
náklady na nově vyměřené pojistky a bezpečnostní opatření. Nikdo, ani
zákazník, cestující či host neví, co se ještě může stát, a média na
klidu nepřidají. Strach bohužel – ale samozřejmě – vítězí, a
všechny to stojí a bude stát spoustu peněz. Jenže na druhé straně,
ostatně jako vždycky, je třeba zvážit, kde se může současný stav
projevit naopak dobře: tuzemec možná raději zůstane doma a dovolenou
prožije tady, nebo bude chtít zájezd jenom k sousedům. Může se zvýšit
návštěvnost z okolních nebo evropských států, via autobus, vlak nebo
auto. Bylo by logické, kdyby u nás stoupla poptávka právě po tuzemských
pobytech.
Pád vystřídá cesta vzhůru
Mohou marketingové nástroje tedy pomoci překonat strach? Jen těžko, to si
přiznejme. V tomto případě bude muset zapracovat čas a tvrdá práce.
Pomyslná křivka obratu cestovního ruchu teď nejspíše prudce klesá všude.
Mechanismus trhu je ale vždycky stejný a pád vystřídá cesta vzhůru.
Alespoň pokud pro to bude příležitost, protože věřím, že poněkud
pragmatické pořekadlo „co nás nezabije, to nás posílí“ zde bude platit
dvojnásob.
Václav Dančo
e-mail: danco@roybilling.cz